// ۲۸ مرداد ۹۶ ، ۱۶:۳۹

اگرچه غیر قابل باور بنظر می‌رسید، ولی او از مزایای گیاهان و سبزیجات سبز دفاع می‌کرد؛ با اینکه ممکن است چنین تاثیر سریع و شگرفی بر روی سلامت بدن نداشته باشد. موادغذایی بسیار زیادی وجود دارند که می‌توانند بر سلامت، قدرت و تندرستی ما تاثیر گذاشته و آن‌ها را تقویت کنند.

به برخی غذاها عنوان ابر نیرو داده شده است.

درحالی که خوردن این مواد غذایی ارزشمند، به شما ماهیچه‌هایی که به سرعت در ملوان زبل ایجاد می‌شد نمی‌دهد، اما وارد کردن آن‌ها به رژیم غذایی‌تان، به شما در ایجاد زندگی سالم‌تر کمک می‌کند.

پس چه مواد غذایی فوق العاده غنی‌ و سودمندند؟

این موادغذایی ارزشمند، گروه غذایی خاص و ویژه‌ای محسوب نمی‌شوند، بلکه به عنوان یک برچسب، برای شناسایی موادغذایی‌ای هستند که سرشار از مواد مغذی می‌باشد. به طور عمده بر مبنای موادگیاهی، آن‌ها حاوی مقادیر زیادی از ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند که به ما کمک می‌کنند تا زندگی طولانی‌تر و سالم‌تری داشته باشیم؛ در حالیکه هیئت داوران، در حال تصمیم‌گیری براین مورداند که آیا رژیم‌های غذایی سرشار از غذاهای غنی شده، واقعا برای سلامتی مفیداند یا خیر. مطالعات بسیاری نشان داده‌اند که غذاهای خاصی وجود دارند که به کاهش روند پیری و کاهش خطر ابتلا به سرطان، بیماری‌های قلبی و دیابت با کمک به از بین بردنِ عوامل تخریب کننده‌ی سلول، کمک می‌کنند.

وارد کردن این موادغذایی ارزشمند به رژیم غذایی‌تان چندان سخت و دشوار نیست. شما همیشه، می‌توانید با استفاده‌ی بیشتر از غذاهای خام شروع کنید!

سلامتی و رژیم غذایی، ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند. برای داشتن زندگی سالم و مطلوب، وجود یک رژیم غذایی متعادل و حیاتی امری ضروری می‌باشد. بنابراین وارد کردن این موادغذایی ارزشمند به خوراک و وعده‌های غذایی‌مان، گام مثبتی‌ست که به تلاش آنچنانی هم نیازی ندارد.

به هنگام ایجاد یک رژیم غذایی سالم‌تر، حذف موادغذایی فرآوری شده، مواردی چون شکر، نمک و چربی زیاد با تمرکز بر انتخاب موادغذایی خام بیشتر که به بهبود و سلامت شما کمک می‌کند امری ضروریست.

عادت‌های غذایی تغییر نیافته مانند میوه و سبزیجات تازه، پخت غذا از ابتدا بجای خریدن وعده‌های آماده و استفاده از غلات با دانه‌های کامل، بازگشت به رژیم غذایی بهتر را راحت خواهد کرد. آگاه بودن از منشاء غذا و کوچک‌ترین تغییرات صورت گرفته روی آن بعد از برداشت از منبع اولیه، عادت و رویکرد ذهنی خوبی است که باید اجرایی شود.

این موادغذایی باارزش، به‌ راحتی قابل دسترس و ارزان‌قیمت هستند.

با توجه به مطالب بالا، در این‌ مقاله  ۲۵ عنوان ماده‌ی غذایی ارزشمند وجود دارد که شما به راحتی می‌توانید آن‌ها را به رژیم غذایی خود بیافزایید.

۱. زغال اخته

زغال اخته‌ها می‌توانند مکملی طبیعی و بسیار خوب برای رژیم غذایی شما باشند. آن‌ها سرشار از آنتی‌اکسیدان می‌باشند که به حذف رادیکال‌های آزادی که به سلول‌های بدن ما آسیب می‌رساند، کمک می‌کنند؛ بدین معنی که آن‌ها می‌توانند موجب پیشگیری از سرطان و همچنین پیری زودرس شوند، همچنین به تنظیم میزان قند خون کمک کرده و حتی برای مغز نیز بسیار مفید و سودمند می‌باشند. آن‌ها به توانایی‌های شناختی کمک کرده و مغز را از آسیب و زیان ناشی از استرس ایمن می‌کنند.

۲. چای سبز

امروزه به طور گسترده‌ای شناخته شده که نوشیدن چای سبز، به طریق گوناگونی موجب افزایش سلامتی می‌شود. این چای حاوی مقدار بسیار زیادی آنتی اکسیدان می‌باشد که می‌تواند در قالب یک فنجان چای جای گیرد. همچنین چای سبز به کاهش خطر ابتلا به سرطان، بیماری‌های قلبی و آلزایمر می‌انجامد و در عین حال، موجب افزایش توانایی شناختی مغز و بهبود عملکردش می‌شود.

۳. اسفناج

با اینکه به شما عضلاتی شبیه به عضلات ملوان زبل نمی‌دهد، اما حاوی مواد مغذی دیگری‌ست که برای سلامتی شما مفید است. در واقع مواد مغذی دریافتی از آن که به بدن می‌رسند، بیشتر به استحکام استخوان و سلامت چشم، سیستم ایمنی و عملکرد مغز کمک می‌کنند؛ به دلیل اینکه به طرز کاملا شگفت آوری شامل مقدار زیادی اسیدچرب امگا ۳ و نیز مقدار فراوانی از ویتامین‌های ضروری و اصلی می‌باشد.

۴. توت فرنگی

این محصولات شیرین، بهترین و سالم‌ترین دسرهای طبیعت هستند. آن‌ها یک منبع فوق العاده عالی از ویتامین C هستند که به بهبود عملکرد سیستم ایمنی کمک می‌کند. همچنین مشخص شده است که آنتی‌اکسیدان‌هایی که در توت فرنگی وجود دارند، در پایین آوردن کلسترول بالا بسیار خوب و موثراند.

۵. تخم مرغ

ویتامین‌ها و مواد معدنی بسیاری در تخم مرغ وجود دارد اما آنچه که باعث خاص بودن آن‌ها می‌شود، وجود مقدار بسیار زیادی از مواد مغذی در آن‌هاست. پس ایجاد محیط مناسب برای رشد جوجه‌ها، نباید چندان تعجب آور باشد.اما این محتوای پروتئینی تخم مرغ که آن را به یک غذای فوق العاده ارزشمند تبدیل می‌کند، شامل ۹ اسیدآمینه ضروری همراه با آهن، سلنیوم، ویتامین A و تمام انوع ویتامین‌های سری B می‌باشد.

۶. بادام

بادام‌ها به طور باور نکردنی شامل مقدار زیادی از پتاسیم، کلسیم، ویتامین E، منیزیم، فسفر و آهن هستند. چنین به نظر می‌رسد که آن‌ها در کاهش کلسترول بد و فشار خون، در ترکیب با رژیم‌های غذایی کم کالری بسیار نقش دارند. فقط مطمئن شوید که آن‌ها را به اندازه و در حد اعتدال مصرف می‌کنید. یک مشت از آن‌ها، می‌تواند پاسخگوی نیاز شما باشد.

۷. کرانبری

این دانه‌های ترش‌مزه نباید صرفا در لیست جشن کریسمس یا مراسم شام شکرگذاری قرار گیرند. نوشیدن آب این دانه‌ها، راهی مناسب برای کسب آنتی‌اکسیدان‌هاییست که در خود دارند. این دانه‌ها ممکن است بیشتر تحت عنوان تمیزکننده‌ی بدن از عفونت‌های مخمری شناخته شوند. فواید دیگر آن‌ها این است که بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهند و همچنین می‌توانند مانع رشد و تکثیر سلول‌های سرطانی شوند.

۸. عدس

یک منبع عالی از فیبر محلول است که هضم آن برای شما بسیار راحت می‌باشد. اما عدس دارای مزایای دیگری نیز می‌باشد که به بهبود عملکرد بدنتان کمک می‌کند؛ از جمله: تنظیم قند خون، کاهش کلسترول بد و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی.

۹. آووکادو

درحالی که آووکادو دارای مقدار زیادی چربی است و باید در حد معقولی مصرف شود اما کاربرد به اندازه‌ی آن بر میزان سلامتی شما می‌افزاید. فیتوشیمیایی موجود در آن (ترکیبات شیمیایی تولید شده توسط گیاهان) از سرطان پیشگیری کرده و چربی‌های مفید آن، باعث کاهش کلسترول بد در بدن می‌شوند. آن‌ها همچنین برای خون نیز مفید می‌باشند چراکه به جریان خون کمک کرده و فشارخون را کاهش می‌دهند. بنابراین در کاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی نیز نقش دارند. آووکادو هنگامی که با غذاهای سالم دیگر مصرف می‌شود، باعث افزایش در جذب سریع مواد مغذیِ آن‌ها در بدن می‌شود.

۱۰. گردو

با اینکه بسیاری از دانه‌های مغذی برای ما سودمندند اما در بین آن‌ها گردو به طور کاملا خاص مفید و موثر است. در صورت مصرف به اندازه‌‌ی آن‌ می‌تواند سطح انرژی را به دلیل دارا بودن مقادیر زیاد آهن، منگنز و روی افزایش دهد. گردو غنی از ویتامین E بوده که برای پوست و کاهش فشارخون بسیار موثر است. وجود مقدار زیاد آنتی‌اکسیدان در آن، به جلوگیری از انواع سرطان‌ها و از بین رفتن رادیکال‌های آزاد در بدن کمک می‌کند.

۱۱. ماهی قزل آلا

این ماده‌ی غذایی یکی از انواع مکمل‌های غذایی با منشا غیرگیاهی است که برای رژیم غذایی شما بسیار سودمند است. بالا بودن میزان اسید چرب امگا ۳ در آن، به طور شگفت انگیزی برای مغز مفید است. همچنین حاوی پپتیدهایی‌ست که دارای خواص ضد التهابی بالا بوده و حتی می‌تواند خلق و خوی شما را نیز بهبود بخشد. کاهش فشار خون، خطر بیماری‌های قلبی و سکته مغزی از مزایای دیگر خوردن این ماهی است.

۱۲. هویج

همه‌ی ما این جمله که هویج باعث بهبود بینایی می‌شود را به طور قطع شنیده‌ایم، اما هویج علاوه بر آن دارای فواید دیگری نیز می‌باشد؛ شامل بهبود وضعیت پوست، به علت دارا بودن مقادیر بالایی از ویتامین A، تنظیم قند خون و تقویت سیستم ایمنی بدن. کاروتنوئیدها بهترین ماده‌ی موجود در هویج‌اند چراکه از انواع سرطان‌ها پیشگیری می‌کنند. خام خوردن آن‌ها به شما این امکان را می‌دهد که مواد مغذی آن را به طور بهتر و موثرتری کسب کنید.

۱۳. گوجی بری

گوجی‌بری به عنوان یک ماده‌ی غذایی فوق العاده عالی، در دنیا شناخته شده است. این میوه حاوی ۱۸ اسیدآمینه می‌باشد که در ساخت و تولید پروتئین بسیار نقش دارد. در واقع فعالیت و عملکرد ماهیچه را افزایش می‌دهد، توانایی‌های شناختی را بهبود داده و سیستم عصبی را نیز تقویت می‌کند.

۱۴. انار

انارها دارای فواید بسیار گوناگون و متنوعی هستند. نه تنها غنی از فیبر برای بهبود عمل هضم می‌باشند، بلکه رشد سریع سرطان پروستات را نیز کاهش می‌دهند. گردش خون را افزایش و کلسترول بد را کاهش می‌دهند.

۱۵. کیوی

وقتی نوبت به کیوی می‌رسد، این میوه معمولا توسط عموم مردم نادیده گرفته می‌شود. کیوی دارای مقادیر بسیار زیادی از آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین C می‌باشد که برای تقویت و افزایش در عملکرد سیستم ایمنی بسیار مفیداند. سموم را از بدن دفع کرده و در واقع حفاظی در برابر آسیب‌های اکسیداتیوِ طولانی مدت به DNA ایجاد می‌کند.

۱۶. سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین دارای فواید بسیاری‌ست. این ماده‌ی غذایی غنی از ویتامین C و A می‌باشد که به سلامت بافت‌های بدن و سیستم ایمنی کمک می‌کند، هم چنین حاوی آنتی‌اکسیدان‌های ضد سرطان نیز می‌باشد، قند خون را تنظیم کرده و دارای خواص ضدالتهابی‌ست.

۱۷. زردچوبه

این ادویه اخیرا بسیار بحث‌برانگیز شده است؛ به این دلیل که حاوی غلظت بالایی از کورکومین، یک آنتی‌اکسیدان قوی می‌باشد. اگر شما این ادویه را به غذاهای خود اضافه کنید، به شما این امکان را می‌دهد تا از التهاب، ویروس‌های داخل بدن و دردهای آرتروزی در امان باشید.

۱۸. جلبک دریایی

هنگام انتخاب غذاهای مکمل برای افزودن آن‌ها به وعده‌های غذایی خود، جلبک‌های دریایی احتمالا اولین چیزی نیستند که به ذهن می‌رسند اما با توجه به دربرداشتن مواد مغذی ضروری، بسیار تاثیرگذار بوده و می‌بایست مورد استقبال قرار گیرند. مزیت اصلی آن‌ها مقدار یدی‌ است که در داخل آن‌ها می‌باشد و از مشکلات تیروئیدی جلوگیری می‌کند. جلبک‌های دریایی از آنتی‌اکسیدان‌ها اشباع بوده و به جلوگیری از افسردگی و سرطان پستان کمک می‌کنند و باعث ایجاد تعادل در هورمون‌های زنانه می‌شوند.

۱۹. دانه‌های چیا

دانه‌ی چیا، دیگر ماده‌ی غذایی سودمندی‌ست که امروزه کاربردش در حال گسترش است. آن‌ها حاوی انواع مختلفی از آنتی‌اکسیدان‌ها می‌باشند که باعث پیشگیری از بروز سرطان می‌شود. منبع خوبی از امگا ۳ ، پروتئین و فیبر نیز هستند. همه‌ی این عوامل به سلامت قلب، بهبود سطح قندخون و گوارش و هم‌چنین عملکرد مطلوب سلول‌ها کمک شایانی می‌کند.

۲۰. گل‌کلم

آن‌ها نه تنها سرشار از ویتامین‌های ضروری و مواد مغذی همچون ویتامین C، فیبر و آنتی اکسیدان هستند، بلکه حاویگلوکوزینولات که یک ترکیب بسیار قوی در مبارزه با سرطان می‌باشد نیز هستند. محققان حتی متوجه شده‌اند که گل‌کلم بر میزان هورمون استروژن در زنان اثر گذاشته و باعث جلوگیری از سرطان‌های مرتبط با هورمون، همچون سرطان دهانه‌ی رحم و سرطان پستان می‌شود.

۲۱. چغندر

رنگ بنفش موجود در چغندر نشانی از قدرت و نیروبخشی آن دارد. آن‌ها حاوی بتالین هستند که یک آنتی‌اکسیدان قوی می‌باشد و به نظر می‌رسد که از سرطان و بیماری‌های دژنراتیو پیشگیری می‌کند. همچنین حاوی مقدار زیادی آهن، فولات و منیزیم می‌باشند که به تقویت اندام‌های حیاتی ما کمک می‌کند.

۲۲. بروکلی

کلم بروکلی مانند هویج مقدار کاروتنوئید بالایی دارد، اما آنچه باعث خاص بودن این گیاه سبزرنگ می‌شود وجود ماده‌ی سولفورافان در آن می‌باشد. سولفورافان اساسا عمل پیشگیری از بیماری سرطان را با حذف مواد شیمیایی سمی از بدن انجام می‌دهد. بروکلی همچنین دارای فیبر بالا برای بهبود عمل هضم نیز می‌باشد و برای قلب نیز موثر است.

۲۳. دانه‌ی آفتابگردان

دانه‌های آفتابگردان دارای خواص زیادی جهت افزودن به رژیم غذایی‌مان هستند. آن‌ها دارای چربی‌های مفیدی هستند که به تنظیم هورمون‌ها کمک می‌کند. همچنین شامل ویتامین E، فسفر، سلنیوم، مس و ویتامین B می‌باشند. همه‌ی این عوامل به کاهش بیماری‌های قلبی، کاهش فشار خون بالا، کاهش اثرات پوکی استخوان و آسیب وارده به استخوان کمک می‌کنند و سطح قند خون و خطر ابتلا به دیابت را نیز کاهش می‌دهند.

۲۴. دانه‌ی کتان

دانه‌ی کتان حاوی امگا ۳ می‌باشد و اگر شما ماهی چرب را دوست نداشته باشید این می‌تواند خبر خوبی برایتان باشد. همچنین دانه‌ی کتان حاوی ترکیبی به اسم لیگنان می‌باشد که به نظر می‌رسد عاملی در پیشگیری از سرطان‌های خاص همچون تخمدان و آندومتر ‌باشد. آنها بسیار متنوع و پرکاربردند‌؛ بنابراین می‌توانید مقداری از آن‌ را در سالاد و دسر خود مانند ماست ریخته و میل کنید.

۲۵. کینوآ یا بذر گنه گنه

این بذر کوچک، جایگزین خوب و مناسبی برای برنج و یا کوسکوس است اما مزیت استفاده از این ماده‌ی غذایی ارزشمند این است که شامل تمام ۹ اسید آمینه‌ی ضروری‌ای می‌باشد که بدن ما نمی‌تواند به طور طبیعی تولید کند. این پروتئین‌های تولید شده برای حفظ قدرت عضلات ما بسیار مهم‌اند.

از بین بردن برخی از عادت‌های بد در رژیم غذایی‌ و جایگزین کردن آن با مواد غذایی مفید و سودمند، به اندازه‌ای که شما فکر می‌کنید سخت و دشوار نیست! بسیاری از این مواد غذایی به راحتی می‌توانند به وعده‌های غذایی ما افزوده شوند و لزومی ندارد که شما همه‌ی این مواد را مصرف کنید تا از لحاظ تغذیه‌ای در حالت ایده‌آلی قرار گیرید؛ تنها کافیست تعدادی از آن‌ها را برگزیده و آن‌ها را به عنوان بخش مهمی از رژیم غذایی‌تان تلقی کنید.

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.