// ۰۵ مرداد ۹۷ ، ۰۳:۰۰

مجله اینترنتی چفچفک : نازک می‌شوند و می‌ریزند، کدر می‌شوند و با هیچ نرم‌کننده‌ای رام نمی‌شوند. نه قرص‌ های ویتامین روی آنها اثر می‌کند و نه محلول‌ های گران‌ قیمت تقویتی. موی بدحالت و پژمرده مشکلی است که بسیاری از خانم‌ها را کلافه و آنها را دست به دامان انواع ابزارهای حالت‌دهنده مو می‌کند اما از نظر متخصصان طب سنتی، برای داشتن موی زیبا نه نیازی به سشوار دارید و نه اتوی مو دردتان را دوا می‌کند. از نظر آنها کافی است از روغن‌ های ارزان‌قیمتی کمک بگیرید که از دل طبیعت بیرون آمده‌اند و می‌توانند مشکلات مو های‌تان را در کوتاه‌ ترین زمان و با کمترین عوارض برطرف کنند.

دکتر شاه‌حسینی، پزشک و درمانگر طب سنتی از متخصصانی است که به معجزه روغن‌ ها باور دارد و در این مطلب شما را برای انتخاب بهترین روغن برای موی‌ تان راهنمایی می‌کند.

موهای‌ تان را برق بیندازید

اگر دل‌ تان می‌خواهد موهایی براق و زیبا داشته باشید، بهترین راه‌حل، استفاده از روغن سویاست که از دانه‌ های لوبیایی شکل حاصل می‌شود. اگرچه سویای خوراکی هم می‌تواند به تقویت رشد مو کمک کند ولی ماساژ روغن آن، خاصیتی باورنکردنی دارد. از این روغن می‌توان برای آبرسانی به مو استفاده کرد چون رطوبت مناسبی به پوست می‌بخشد و آن را بسیار پرطراوت می‌کند.

روش استفاده از روغن سویا:

روغن سویا را به صورت گرم، هفته‌ای یک‌بار مورد استفاده قرار دهید تا به موهای آسیب‌ دیده شما رطوبت مورد نیاز را برساند. از آنجا که چربی و سایر مواد غذایی این روغن به‌ راحتی به پوست سر و ساقه مو جذب می‌شود پس ماساژ پوست یا شانه زدن ساقه مو می‌تواند به جذب این روغن و کمک به رشد مو کمک کند.

همچنین می‌توانید روغن سویا را با روغن رزماری (تقویت‌کننده رشد مو و تحریک‌کننده پوست سر)، اسطوخودوس (آرامش‌دهنده پوست سر و کمک به رشد مو) و نعناع (افزایش دهنده گردش خون در پوست سر) مخلوط کنید. چند قطره از مخلوط این روغن‌ ها را به نصف پیمانه روغن سویا اضافه کنید و آن را روی پوست سر بگذارید و با انگشتان خود ماساژ دهید و پس از نیم ساعت با شامپو بشویید.

به موی‌تان ضدآفتاب بزنید

روغن کنجد یک ضدآفتاب مناسب در برابر اشعه ماوراء بنفش نور خورشید است و می‌تواند از موها در برابر این اشعه و انواع آلودگی‌ها حفاظت کند. این روغن گیاهی همچنین ویتامینE ، انواع ویتامین B و سایر مواد معدنی مانند منیزیم، کلسیم، فسفر و پروتئین را دارد و به دلیل توانایی بالا در جذب پوست، می‌تواند مو را از ریشه تقویت کند. همچنین ممکن است موهای شما بر اثر مواجه شدن با رنگ‌ های شیمیایی، دکلره شدن، فر کردن و... آسیب ببیند که این روغن برای رفع این مشکل هم کارایی دارد و می‌تواند درمانی مناسب برای موهای آسیب‌ دیده شما باشد. این روغن همچنین به دلیل مرطوب‌ کننده بودن، می‌تواند از خشکی مو جلوگیری کند.

روش استفاده از روغن کنجد:

روغن کنجد را می‌توانید به مدت 30 شب قبل از خواب به پوست سرمالیده و ماساژ دورانی بدهید تا به پوست سر شما مواد مغذی برساند و به فولیکول‌ های پیاز مو کمک کند تا رشد بهتری داشته باشند. همچنین هرگاه احساس کردید موهای شما خشک است، به جای استفاده از مواد آرایشی می‌توانید دو تا سه قطره روغن بین دست‌ تان بمالید و دست چرب خود را به ساقه موهای‌تان بکشید. این روغن، بو ندارد و در طول روز می‌توانید از آن به عنوان یک نگهدارنده و نرم‌کننده مناسب استفاده کنید. با این روش، موهایی براق خواهید داشت.

به موی‌تان آب برسانید

یکی از محصولات پرطرفدار در بازار، روغن جوباباست که به‌راحتی جذب پوست و مو می‌شود. این روغن برخلاف تصور عامه که معتقدند برای درمان ریزش مو موثر است، هیچ نقشی در این زمینه ایفا نمی‌کند ولی می‌تواند رطوبت لازم را به موها برساند و درنتیجه، آن را در برابر آسیب‌های خارجی حفظ کند. روغن جوبابا در درمان موخوره هم کارآمد است و مواد معدنی ازجمله ویتامین E را به آن می‌افزاید، پوست سر را تحریک می‌کند و باعث نرم شدن موی خشک می‌شود به همین دلیل امروزه روغن جوبابا در بسیاری از محصولات مربوط به سلامت و نگهداری از مو و پوست سر به ‌کار می‌رود.

روش استفاده از روغن جوبابا:

این روغن را هنگامی استفاده کنید که موهای شما کمی نمناک است. موی نم‌دار را کاملا با روغن بپوشانید و یک کلاه پلاستیکی روی موهای خود بکشید. حالا نوبت حوله گرم است که آن را روی کلاه پلاستیکی قرار دهید و اجازه دهید موهای شما حداقل نیم ساعت در این وضع باقی بماند البته ماساژ دادن پوست سر و موهای خود را در این حالت فراموش نکنید. بعد از این مدت می‌توانید موهای‌تان را با شامپوهای معمولی بشویید.

موی‌تان را پرپشت کنید

یکی از روغن‌ های موضعی پرطرفدار مو، روغن اسطوخودوس است که جلوی ریزش مو را می‌گیرد و به یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های زندگی‌ تان پایان می‌دهد درصورتی که با مشکل نازک شدن تارهای مو مواجه هستید، می‌توانید از این روغن استفاده کنید تا مشکل را حل کرده و موهایی پرپشت داشته باشید. این روغن همچنین موها را از ریشه نرم می‌کند و علاوه بر براق کردن مو، می‌تواند شوره سر را نیز کنترل و درمان کند. البته یادتان نرود که ترکیب آن با برخی روغن‌ ها می‌تواند جواب مناسبی برای موهای شکننده و ضعیف شما باشد.

روش استفاده از روغن اسطوخودوس:

  را بهتر است با روغنی دیگر مانند روغن زیتون به طور ترکیبی استفاده کنید. برای مصرف روزانه این ترکیب باید روغن اسطوخودوس و روغن زیتون خالص را با نسبتی برابر با هم مخلوط کنید ولی فورا نمی‌توانید از آن استفاده کنید بلکه آماده شدن این ترکیب حداقل یک ماه زمان می‌برد. در این مدت، ترکیب را در بطری تیره قرار دهید تا نور به آن نرسد و آن را در طبقه پایین یخچال قرار دهید. پس از این مدت هر شب پوست سر و ساقه موهای‌تان را با این مخلوط آغشته کرده و با کلاه، آن را بپوشانید و ماساژ دهید و هر روز صبح آن را با شامپوی معمولی بشویید تا تاثیر شگفت‌انگیز آن را ببینید.

با شوره سر خداحافظی کنید

یکی از روغن‌هایی که می‌تواند به درمان شوره سر شما کمک کند، روغن نارگیل است. شاید سایر روغن‌ ها نیز این خاصیت را داشته باشند اما از مصرف این روغن گیاهی غافل نشوید چون بسیار کارآمد است. اما این، تنها مزیت استفاده از این روغن نیست؛ روغن نارگیل همچنین منجر به شادابی، شفافیت و براقی موها می‌شود و رطوبت موردنیاز را به مو می‌رساند. علاوه بر این در تقویت، کنترل ریزش مو و رشد موهای جدید هم نقش دارد. پس یک روغن همه‌کاره است که بهتر است حداقل یک بار آن را امتحان کنید.

روش استفاده از روغن نارگیل:

استفاده از این روغن، برای ماساژ، آن هم به صورت هفتگی، بسیار مناسب است. از آنجا که ترکیب روغن و گرما برای بهبود سلامت کلی موها مفید است، روغن نارگیل را در مایکروفر یا روی بخار آب به روش بن‌ماری گرم کنید. وقتی ظرف را از روی حرارت برداشتید، اجازه دهید دمای آن پایین بیاید و ولرم شود، حالا از جلوی سر شروع کنید و به مدت 15 دقیقه با انگشتان دست، پوست سر را ماساژ دورانی و ملایم بدهید.

می‌توانید از شانه دم‌باریک برای تقسیم موها استفاده کنید تا همه جای پوست سر به این روغن آغشته شده و ماساژ را دریافت کند. پس از نیم ساعت می‌توانید حمام بروید اما بهتر است کلاه مخصوص رنگ را روی موهای‌تان کشیده، حوله‌ای اطراف آن بپیچید و صبح روز بعد موهای‌تان را با شامپو بشویید. البته ترکیب روغن نارگیل با روغن کرچک نیز می‌تواند به رفع مشکلات موی شما کمک کند.


با خوردن برخی دانه‌های روغنی، میوه‌ها یا روغن‌های گیاهی، به موهای تان جان دهید

روغن مار، دوای موخوره؟

اگر شما هم با تبلیغات روغن‌هایی عجیب و غریب مانند روغن مار،کوسه، عقرب و... برای سلامت موی خود، مقابله با ریزش مو همچنین درمان شوره سر مواجه شده و تمایل به خرید و امتحان آنها برای موی خود دارید، بهتر است دست نگه دارید. از نظر پزشکان، چنین روغن‌هایی به سلامت موهای شما کمکی نمی‌کنند و طب سنتی هم صداقت تولیدکنندگان این روغن‌ها را به‌کلی رد می‌کند.

قاچاقچی‌ها به فکر سلامت‌تان نیستند

بیشتر این روغن‌ ها از مبادی غیرمجاز و به‌صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند و هیچ نظارتی بر تولیدشان وجود ندارد و مشخص نیست چه ترکیباتی در آنها به کار رفته است. پس بهتر است به این روغن‌های عجیب و غریب به هیچ عنوان اعتماد نکنید.

بشنوید و باور نکنید

روغن مار و عقرب را فراموش کنید. اگر هم قرار باشد موی‌تان با چربی‌ های طبیعی بهبود پیدا کند، بهتر است سراغ روغن‌ های گیاهی که در موردشان صحبت کردیم، بروید. فقط یادتان باشد برای نتیجه گرفتن از این روغن‌ های موضعی، بسته به میزان آسیب‌ دیدگی موی‌تان باید بین 70 تا 90 روز آنها را به طور مداوم استفاده کنید.

به‌خاطر موهای‌تان این روغن‌ها را بخورید

همیشه قرار نیست با ماساژ‍ روغن روی موهای تان آنها را تغذیه کنید. گاهی باید مستقیم وارد عمل شوید و با خوردن برخی دانه‌های روغنی، میوه‌ها یا روغن‌های گیاهی، به موهای تان جان دهید. متخصصان تغذیه می‌گویند رژیم‌درمانی شما بیشتر در درمان‌های موضعی به نفع پوست و موی تان تمام می‌شود.

روغن زیتون

ضدریزش مو

یکی از روغن‌هایی که در آشپزخانه‌ های ما راه خود را باز کرده، روغن زیتون است که در دو نوع بودار و بدون بو عرضه می‌شود و آن را در سالاد، غذا و... مورد استفاده قرار می‌دهیم.

زیتون سیاه و سبز نیز مانند روغن آن بسیار پرطرفدار شده و منبعی سرشار از اسیدهای چرب ترانس و ویتامین E محسوب می‌شوند. این ماده روغنی همچنین یک آنتی‌اکسیدان آبرسان است و مصرف آن می‌تواند از ریزش مو جلوگیری کرده و حتی آن را درمان کند. دانه‌های زیتون و روغن آن به ترمیم شدن ریشه و ساقه مو کمک می‌کند و می‌تواند سبب افزایش جریان خون زیر پوست سر و درنتیجه رشد بهتر مو شود.

روغن آووکادو

دوای موهای آسیب‌دیده

یکی از میوه‌های روغنی که می‌تواند در سلامت مو نقشی ویژه ایفا کند، آووکادو است. این میوه سرشار از ویتامین‌های A، B، E، C و K است و به‌همین دلیل می‌تواند با ریزش مو مقابله کند. ویتامین E موجود در این میوه، موهای آسیب‌دیده را درمان می‌کند و ویتامینB آن نیز برای رشد مو موثر است، همچنین مواد معدنی مانند مس، پتاسیم، ‌آهن، منیزیم و فسفر را نیز در خود جای داده است.

آووکادو همچنین پروتئین‌های اساسی و ضروری و فیبر رطوبت‌دهنده به مو دارد و به همین دلیل در ترمیم موهای آسیب‌دیده نقش مهمی را ایفا می‌کند. روغن این میوه نیز که از دانه‌هایش استخراج می‌شود بر سلامت مو تاثیرگذار است و در ترکیب با زرده تخم مرغ و زیتون، بهترین ترکیب غذایی را برای سلامت مو ایجاد می‌کند.

تخمه کدو

پزشک موهای شما

تخمه کدو یکی از دانه‌های روغنی است که می‌تواند در سلامت مو نقش بزرگی ایفا کند. این دانه روغنی که به صورت خام و بوداده همچنین با پوست و بدون پوست در بازار دیده می‌شود، ویتامین 6B و ویتامین‌های A و C دارد و با توجه به اینکه سرشار از مواد مفید دیگری مانند کلسیم، آهن، روی و منیزیم است،‌ می‌تواند در تامین سلامت مو نقش مهمی ایفا کند. تخمه کدو را می‌توانید در مهمانی‌ها و هنگام تفریح بشکنید و به سلامت موی خود کمک کنید یا اینکه از روغن آن در سالاد، سوپ و... استفاده کنید. مصرف نصف پیمانه تخم کدو ۹۸ درصد از نیاز روزانه بدن به منیزیم را برطرف کند.

آجیل

برای رشد مو

مصرف آجیل شامل بادام‌زمینی، بادام هندی، پسته، فندق، بادام و... می‌تواند به سلامت و رشد موها کمک کند. آجیل سرشار از سلنیوم است؛ ماده‌ای که به سلامت و عملکرد مناسب پوست سر و درنتیجه فولیکول‌ های مو کمک می‌کند و درنتیجه باعث می‌شود موها کمی ضخیم‌تر شود هرچند نمی‌توان ژنتیک را در این میان نادیده گرفت.

اگر شما با مویی نازک به دنیا آمده‌اید نباید توقع داشته باشید با این روغن‌ها به موهایی ضخیم و پرپشت دست پیدا کنید. تغذیه مناسب، تنها می‌تواند به سالم ماندن موها کمک کند. روی و اسید چرب امگا3 موجود در این مغزهای روغنی می‌تواند از ریزش موی شما جلوگیری کند چون دلیل اصلی ریزش مو، کمبود روی است.

انتظار زیادی نداشته باشید

ریزش مو، خشک شدن، مو خوره و سایر بیماری‌ های مربوط به مو می‌توانند از دلایل مختلفی ناشی شوند. تغذیه نامناسب، به هم خوردن تعادل هورمون‌ های بدن، استرس و فشار عصبی یا مناسب نبودن بهداشت می‌توانند طراوت و سلامت موهای‌تان را از بین ببرند اما تاثیرگذارترین عامل برای داشتن مویی زیبا یا آسیب‌دیده «ژنتیک» است.

برخی پزشکان طب سنتی معتقدند نوع مو و میزان ریزش آن تنها به مزاج و طبع سرد یا گرم افراد بستگی دارد و می‌گویند هرگز نمی‌توان مثلا موی نازک ارثی را به مویی بسیار ضخیم تبدیل کرد. این پزشکان معتقدند برخی افراد به خاطر طبع شان به هر دارویی که متوسل شوند باز هم موی‌شان می‌ریزد. از نظر آنها جنس مو هم مثل رنگ چشم است که شاید با لنز به طور موقتی تغییر کند ولی واقعیت و اصل آن را نمی‌توان دست زد.

با این وجود، درست است که بدحالتی و آسیب‌ های ژنتیک مو را نمی‌توان با هیچ راهی به طور کامل برطرف کرد، اگر صبور باشید با کمک روغن‌ ها می‌توانید تا اندازه زیادی این مشکلات را برطرف کنید، اما پیش از مصرف روغن‌ها بهتر است انتظارتان را با واقعیت هماهنگ کنید.

بپذیرید که روغن‌ها تنها مثل یک داروی مکمل عمل می‌کنند و نمی‌توانند تمام کمبودهای ناشی از تغذیه یا مشکلات ژنتیک شما را درمان کنند. از روغن‌کاری موهای‌تان ناامید نشوید اما هرگز به‌دلیل استفاده از این داروهای طبیعی، دیگر نیازهای موی‌تان را نادیده نگیرید.

بیتوته پورتال جامع شامل خبر، سرگرمی، روانشناسی، زناشویی، مد beytoote : بخش آرایش و زیبایی از مجله تفریحی چفچفک

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.