// ۳۱ مرداد ۹۶ ، ۱۴:۱۰

سرب در کمین شماست

عاقلانه لوازم آرایش خود را انتخاب کنید

 

 آیا تا به حال شده است در مورد رنگ رژ لبتان فکر کنید؟ یا این که بدانید که رنگ موجود در سایه و رژ گونه شما از چه موادی تشکیل شده است؟ در این مقاله در مورد رنگ لوازم آرایش صحبت خواهیم کرد. 

آیا می دانید  به عنوان مثال رنگ قرمزی که بر روی  لب‌هایتان می‌گذارید کلاژن، موم و یا توت فرنگی  است؟ 

یک تحقیق در آمریکا نشان می‌دهد که اغلب رژ لب‌های  موجود در قفسه‌های فروشگاه‌ها از هیچ کدام از مواد بالا تشکیل نمی‌شوند. این را باید بدانید که حتما یکی از مواد تشکیل دهنده رژ لب ماده‌ای است به نام سرب!

این مورد همانند یک سیل در رسانه‌ها همواره انتشار داده می‌شود. تحقیق مورد بحث از 33 فروشگاه از چهار ایالت آمریکا انجام پذیرفته است  و در آن گزارش شده است که 61 درصد رژلب‌های بررسی شده حاوی سرب است. تحقیقات نشان می‌دهد هر خانم بین 4 تا 6 پوند در سال از رژلب استفاده خوراکی می‌کند. تعجب نکنید رژلب در مسیر غذا خوردن این مقدار رژلب را به بدن سرازیر می‌کند.

این تحقیقات نشان می‌دهد که یکی از دلایلی که خانم‌ها بعد از غذا به وعده غذای بعدی کمتر تمایل دارند به همین دلیل است. ولی راه حل چیست؟ آیا  می‌توان یک خانم را از زیبایی لب‌های آغشته به رژلب منع  کرد؟

باید این نکته را به خاطر داشته باشید که بدن انسان هیچ مناسبتی با سرب ندارد وجود سرب در بدن انسان می‌تواند تا مدت‌ها باقی بماند واستفاده طولانی مدت آن می‌تواند  منجر به اختلال‌های مغزی، عقب ماندگی ذهنی، مشکلات عاطفی و رفتاری، سطح ضعیف هوشی و اختلالات یادگیری و در خصوص زنان باردار همچنین می‌تواند به سقط جنین نیز بی‌انجامد.

 

 

شاید عصبانی شده‌اید و با خود می‌گویید که شرکت‌های تولید کننده رژلب قاتل هستند و باید مجازات شوند. اما توهم توطئه از روی این شرکت‌ها می‌بایست برداشته شود. این  شرکت‌ها از روی قصد سرب را داخل رژ‌لب قرار نمی‌دهند بلکه رنگ‌ها و مشتقات نفتی که به رنگ منجر می‌شوند حاوی سرب هستند.

با نگاهی به رفتارشناسی بانوان درمی‌یابیم که اگر تعداد این مقاله و مقاله‌های این‌چنین به هزار برابر موجود هم برسد می‌بایست مطمئن بود که گوش شنوایی وجود ندارد و این گونه تحقیقات نمی‌تواند مانعی باشند برای زیبا سازی لب‌های خانم‌ها. شاید برایتان جالب باشد که  در این تحقیقات  نشان داده شده است که برندهای موجود در بازار لوازم آرایش مقدار سرب موجود در محصولاتشان با یکدیگر متفاوت است و نمی‌توان با یک چوب همه این برندها را تنبیه کرد. 

سازمان غذا و داروی ایالات متحده در حال تنظیم  استانداردی  است که مقدار سرب موجود در محصولات را کمتر از وضعیت موجود اعلام کند و شرکت‌ها را ملزم به ارایه محصولاتی با حداقل درصد سرب کند. حالا این سئوال پیش می آید که مگر می‌توان در خانه یک آزمایشگاه داشت و درصد سرب را در هر یک از لوازم آرایشی که می‌خرید اندازه گیری کنید؟ مسلما جواب خیر است پس چگونه می‌بایست محصول درستی را انتخاب کنید؟

شاید برایتان اتفاق افتاده باشد که وقتی به یک فروشگاه چند برندی می‌روید قیمت‌های مختلف برایتان سئوال برانگیز است. آیا فقط نام برند است که قیمت ها را افزایش و یا کاهش می‌دهد. مطمئنا نمی‌توان تنها گزینه نام و اعتبار برند باشد که مشخص کننده قیمت‌های روی برچسب‌های فروشگاهی باشد. بلکه استفاده از مواد اولیه و رنگ‌هایی که  حاوی درصد کمی از سرب و شامل  رنگ‌های طبیعی است می‌تواند بر روی قیمت تمام شده یک محصول آرایشی تاثیرگذار باشد.

متاسفانه در این تحقیقات درصد زیادی  سرب در رژلب‌ها و سایه‌های طیف رنگ قرمز بزرگترین برندهای دنیا دیده شده است .به همین دلایل فوق و تحقیقات اخیر است که کمپینی از سال 2004 میلادی راه اندازی شده است که محصولات آرایشی ایمن را معرفی و درخصوص این محصولات اطلاع رسانی می‌کند.

در این کمپین که به آدرس اینترنتی http://www.safecosmetics.org قابل دسترس است حقایقی از محصولات آرایشی  ایمن و این که برخی از این محصولات چه مشکلی می‌توانند داشته باشند را اطلاع رسانی کرده است. در این کمپین که با نام "لوازم آرایش ایمن"  برگزار شده است مصرف کنندگان می‌توانند نوع و برند  لوازم آرایشی که مصرف می‌کنند را اعلام و تیمی متشکل از کارشناسان و آزمایش کنندگان محصولات این لوازم آرایش را آنالیز و درصد ایمن بودن آن را اطلاع رسانی کنند.

در بخشی از سایت  این کمپین آمده است که هیچ کس نمی‌خواهد که از لوازم آرایشی بدون برچسب ایمنی استفاده کند اما نداشتن اطلاعات کافی از محصولات موجود در بازار آنها را در معرض مشکلات جدی قرار می‌دهد.مطمئنا مصرف کنندگان نیز در لحظه خرید و استفاده از لوازم آرایش نمی‌توانند از مواد شیمیایی موجود در این محصولات با خبر شوند. بنابراین می‌بایست تمامی اشخاص نکاتی را در این خصوص رعایت کنند که در ادامه به برخی از  آنها می‌پردازیم:

 

1- سادگی

انتخاب محصولات با رنگ های ساده تر و پرهیز از استفاده از محصولاتی که دارای  بوهای مصنوعی و همچنین طعم های   مصنوعی هستند .

2- برچسب ها

در زمان خرید برچسب های موجود بر روی این محصولات را با دقت بخوانید. برچسب‌هایی با مضامین "خالص"، "طبیعی" و یا "دارای مواد آلی" می‌تواند سمت و سوی یک محصول را به سمت  ایمن بودن هدایت کند.

 

3- اپلیکیشن  Think Dirty

با استفاده از این اپلیکیشن موبایل که برای هر دو سیستم عامل اندروید و آی او اس و همچنین در مارکت‌های مخصوص این دو سیستم عامل وجود دارد کافی است بارکدهای موجود بر روی محصولات را اسکن و به اطلاعات مفیدی دست یابید.

اطلاع رسانی‌های این کمپین از سال 2004 تا به امروز توانسته است نوعی از اعتبار را به برخی برندهای ایمن‌تر بدهد. همکاری برندهای معتبر لوازم آرایشی با این کمپین در سال‌های پیشین بیشتر شده است و تولید کننده و مصرف کننده لوازم آرایش به این باور رسیده‌اند که مواضع خود را هر چه بیشتر بهم نزدیک کنند.

در نهایت اطلاع رسانی‌های زیادی در این خصوص  صورت گرفته و خواهد گرفت اما استایل سلامتی که توسط مصرف کننده برای ایمن بودن این گونه ابزارهای  آرایش صورت می‌گیرد خود بهترین و کارآمد‌ترین روشی است که از سلامت شخص محافظت می‌کند. پس می‌بایست در خرید عاقلانه رفتار کرد و تنها به دلیل رنگ موجود و موارد جزیی دیگر انتخاب صورت نگیرد.

 

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.