// ۳۱ ارديبهشت ۹۷ ، ۱۲:۵۴

عوامل زیادی در ایجاد لکه های پوستی دخیل هستند: پرتوهای فرا بنفش نور خورشید، تغییرات مربوط به سن، بیماری های مزمن کلیه و کبد، عوارض آکنه، بارداری، بیماری های پوستی (اگزما، آماس پوست و غیره)، عدم تعادل در میزان ویتامین های بدن و بیماری های مربوط به معده و روده.با مجله اینترنتی چفچفک همراه باشید

متأسفانه تغییرات پوستی مثل لکه ها اغلب گریز ناپذیر هستند. اما نیازی نیست نگران باشید چون ما تعدادی دستورالعمل برای درمان خانگی مشکلات پوستی آماده کرده ایم که ترکیبات آن ها در هر آشپزخانه ای پیدا می شود.

قبل از آنکه این مواد را به پوست خود بزنید، لازم است آن ها را امتحان کنید چون ممکن است باعث واکنش های آلرژیک شوند. برای این کار، ماده ی مورد نظر را روی پوست ساعدتان بزنید و بعد از گذشت یک روز واکنش پوست تان را بررسی کنید.

علت بروز لکه های پوستی چیست؟

اگر لکه ها ملتهب، دردناک یا خارش آور هستند، ممکن است نشانه ی واکنش آلرژیک یا بروز بیماری در غدد بدن باشد. در این صورت لازم است در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید تا جلوی بیماری های احتمالی گرفته شود. اما اگر لکه های پوستی تان ملتهب، دردناک یا خارش آور نیستند، می توانید از مواد طبیعی روشن کننده برای رفع آن ها استفاده کنید. اما برای دستیابی به بهترین نتیجه ی ممکن و جلوگیری از ایجاد لکه های بیشتر در آینده، می بایست سلامت عمومی تان را بررسی کنید و با این مشکل از زاویه ی دیگری مواجه شوید.

لکه های پوستی را چطور می توان در خانه برطرف کرد؟

قبل از آنکه درمان خانگی را شروع کنید، پوست تان را با یک اسکراب ملایم نمک یا شکر که حاوی هر نوع روغنی است تمیز کنید. اسکراب را با حرکاتی ملایم به نقطه ی مورد نظرتان بمالید (اسکراب را به دور چشمان تان نزنید) و بعد از آن پوست تان را با آب گرم بشویید. بعد از اسکراب، پوست آمادگی استفاده از مواد روشن کننده را پیدا کرده است.

۱- لیموترش

آب لیموترش بهترین ماده برای روشن کردن، تمیز کردن و ضدعفونی کردن پوست است. مطمئن شوید که به مرکبات آلرژی ندارید یا پوست تان به آن ها حساس نیست. آب لیموترش را با خامه ی ترش یا عسل مخلوط کنید و آن را روی پوست تان بگذارید. بعد از ده دقیقه پوست را با آب گرم بشویید. راه دیگر برای استفاده از آب لیموترش این است که آن را با آب مخلوط کنید و صورت تان را تا حداکثر سه بار در روز با این ترکیب بشویید.

۲-  آلوئه ورا

این گیاه منحصر به فرد نه تنها مرطوب کننده ی فوق العاده ای برای پوست است بلکه به بازسازی پوست و درمان سوختگی و لکه های پوستی کمک می کند. ژل داخل برگ های آلوئه ورا را خارج کنید و آن را دو بار در روز روی نقطه ی مورد نظر از پوست تان قرار دهید.

۳- پیاز

پیاز حاوی گوگرد و ویتامین سی است. این ترکیبات پیاز به بازسازی پوست، برطرف شدن لکه های پوستی، رفع چین و چروک، مقابله با آکنه و دیگر مشکلات پوستی کمک می کند. آب پیاز قرمز را روی نقطه ی مورد نظرتان قرار دهید و بعد از ۱۰ دقیقه پوست تان را با آب سرد بشویید.

۴- سیر

شاید باورتان نشود اما سیر حاوی مقدار زیادی روغن است که برای روشن کردن پوست بسیار مؤثر است. یک حبه سیر را نصف کنید و آن را چند بار در روز روی پوست تان بمالید.

۵- سرکه

سرکه ی سیب رنگ پوست را یکدست می کند. آن را به لکه های پوستی تان بزنید و بعد از گذشت ۲۰ دقیقه، پوست تان را با آب سرد بشویید.

۶- ماست

ماست حاوی لاکتیک اسید است که به احیاء پوست کمک می کند، آن را ضدعفونی و لکه های پوستی را رفع می کند. ماست را به صورت تان بزنید. بعد از ۲۰ دقیقه پوست تان را با آب گرم بشویید.

۷- زردچوبه

زردچوبه علیرغم رنگ زردی که دارد، به خواص روشن کننده ای که برای پوست دارد شهرت دارد. آن را با آب طبیعی پرتغال مخلوط کنید، سپس این ترکیب را حرارت دهید و آن را روی پوست تان بگذارید.

۸- آسپیرین

ده عدد قرص آسپیرین را به ۷۵ میلی لیتر آب ترکیب کنید. این مخلوط را سه بار در هفته به صورت تان بمالید. دقت داشته باشید که بین هر بار استفاده از این ترکیب، ۳ روز فاصله وجود داشته باشد.

چطور می توان از ایجاد لکه های پوستی جلوگیری کرد؟

با استفاده از یک رژیم غذایی متعادل و تعدادی اقدامات پیشگیرانه می توانید از بسیاری از عوامل ایجاد لکه های پوستی جلوگیری کنید.

  • خود را در برابر بیماری هایی که ممکن است باعث ایجاد لکه های پوستی و دیگر مشکلات شوند حفظ کنید.
  • رطوب پوست تان را حفظ کنید و به مقدار کافی آب بنوشید.
  • تابستان ها در ساعت های ۱۱ صبح تا ۴ بعد از ظهر از نور خورشید دوری کنید.
  •  همیشه از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.
  • از انجام سولاریوم پرهیز کنید. این کار باعث پیری زودرس پوست و ایجاد لکه های پوستی می شود.
  • میوه ها و سبزیجات تازه ای که حاوی ویتامین سی، آ و ای هستند را بیشتر مصرف کنید. مصرف گوشت و لبنیات هم مؤثر است.
  • از مصرف غذاهای چرب و سرخ شده، قند و دیگر مواد غذایی ناسالم پرهیز کنید چون این مواد باعث وخیم تر شدن وضعیت پوست و بدن می شوند.
  • عادت های بدتان را ترک کنید، سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید و زمان بیشتری را در بیرون از خانه بگذرانید. در فعالیت هایی که احساس مثبتی ایجاد می کنند شرکت کنید چون این فعالیت ها به حفظ سلامتی بدن و برخورداری از یک روحیه ی خوب کمک می کنند.

روزیاتو : سایت سرگرمی چفچفک

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.