// ۰۸ دی ۹۶ ، ۱۹:۳۱

در حدود ۵۰ تا ۹۰ درصد از افراد در هنگام سرما دچار آبریزش بینی می شوند و افرادی که به آسم، اگزما و تب یونجه مبتلا هستند بیش از دیگران آن را تجربه خواهند کرد. وظیفه بینی این است که هوایی که تنفس می کنید را گرم و مرطوب کرده تا وقتی که به ریه ها می رسد باعث تحریک سلول ها نگردد. هوای سرد و خشک همواره سلول های سیستم ایمنی بدن که در بینی قرار دارند را تحریک می کند. در چنین شرایطی این سلول ها تولید مایع بیشتر در بینی را برای مرطوب کردن بیشتر هوای استنشاقی را موجب می شوند. بر اساس محاسبات انجام گرفته در صورتی که این اتفاق رخ دهد بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلی لیتر مایع را از این طریق در طی یک روز از دست خواهید داد.

از دست دادن گرما و آب بدن رابطه بسیار نزدیکی با هم دارند: گرم کردن هوا در سوراخ های بینی بدین معنی است که این فضا نسبت به دمای مرکزی بدن خنک تر خواهد بود و در همان زمان آب بخار می شود تا هوا را مرطوب تر نماید. مقدار گرمای قابل توجهی که برای بخار کردن آب مورد نیاز است از جانب بینی تامین می شود به همین دلیل در صورت سرد بودن هوا بینی شما از بقیه جاهای بدنتان سردتر خواهد بود. در واکنش به چنین شرایطی جریان خون به سمت بینی افزایش می یابد و وظیفه گرم کردن هوایی که استنشاق می شود از کاهش گرمای بینی مهم تر تلقی می شود. در واقع واکنش طبیعی بدن به سرما تغییر دادن مسیر جریان خون از سطح به رگ های عمقی تر برای کاهش از دست دادن گرما در پوست است.

بنابراین دستیابی به توازن درست و دقیق مقدار گرما و رطوبتی که از طریق بینی از دست می رود بسیار دشوار است. زمانی که عکس العمل جبرانی بدن برای گرم کردن و مرطوب ساختن هوای ورودی بیش از حد نیاز باشد، میزان رطوبت از آن چیزی که لازم است بیشتر می شود و این مایع از سوراخ های بینی جاری خواهد شد. سلول های ایمنی موجود در بینی معمولاً در افراد مبتلا به آسم و دیگر آلرژی ها بسیار حساس بوده و رگ های خونی در افرادی که به محرک های محیطی و تغییرات دمایی حساسیت بیشتری دارند سریع تر و با شدت بیشتری تحریک می شوند. از این رو گرفتگی بینی، خلط و حتی عطسه کردن در این افراد در هوای سرد بسیار بیشتر از بقیه اتفاق می افتد.

بهترین و ساده ترین روش درمانی در این گونه موارد استفاده از دستمال است اما در صورت نیاز می توان از داروهای کنترل کننده واکنش های محرک عصبی یا اسپری های ضد التهابی بینی مانند آتروپین و ایپراتروپیوم نیز استفاده کرد.

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.