// ۰۸ مرداد ۹۶ ، ۱۵:۰۰

شاید فکر می‌کنید زندگی کردن نیازی به مهارت ندارد و همه ما ذاتا می‌‌دانیم چگونه زندگی کنیم اما اگر این‌طور بود هیچ مشکلی را در زندگی زناشویی خود تجربه نمی‌کردیم در صورتی که هر کدام از ما در زندگی دچار مشکلات کوچک و بزرگی هستیم که نمی‌دانیم چگونه به وجود آمده‌‌اند و چگونه می‌توانیم آنها را برطرف کنیم. وقتی بدانیم مشکلات از کجا آغاز می‌‌شوند و چگونه ادامه می‌‌یابند و بزرگ می‌‌شوند، می‌‌توانیم جلوی آنها را بگیریم و وقتی بدانیم یک زندگی بدون مشکل چه مزیت‌‌هایی دارد آن وقت قبل از هرچیز درصدد یادگیری مهارت‌‌های زندگی برمی‌‌آییم. ریشه بسیاری از مشکلات ما در زندگی افکار غیرمنطقی است که بین زن و شوهر ایجاد می‌شود و این افکار رفتارهای غلط ما را در پی دارد که نهایتا بروز مشکلات زناشویی نتیجه آنهاست.

افکار غیرمنطقی؛  دیواری بین زن و شوهر

 – همه باید مرا تایید کنند و دوستم داشته باشند مثلا همسرم بیشتر از اینکه به خودش فکر کند باید به من فکر کند.

 – من باید فردی با کفایت و باهوش باشم و در همه جنبه‌‌های ازدواج به بهترین شکل عمل کنم. باید بدانیم هیچ‌کس کامل نیست و اگر ما این‌گونه فکر کنیم به هر حال یک‌جا ممکن است در زندگی درست عمل نکنیم و آن وقت است که احساس بی‌‌کفایتی و اینکه همسر خوبی نیستیم ما را می‌آزارد.

 – کار اشتباه باید به‌شدت تنبیه شود و باید کارهای اشتباه همسرم را تلافی کنم. کسانی که این‌گونه فکر می‌کنند می‌‌خواهند همسرشان را آن‌طور که دوست دارند اصلاح کنند که هیچ‌گاه نیز نمی‌‌توانند چراکه این روش نتیجه عکس می‌‌دهد.

 

– هرگاه همسرم کاری را اشتباه انجام دهد او را سرزنش می‌کنم. سرزنش بزرگ‌‌ترین آسیب‌‌ها را به زندگی مشترک وارد می‌آورد.

– همسرم باید بداند من چه می‌‌خواهم و من خواسته‌هایم را به او نمی‌‌گویم. بعضی‌‌ها فکر می‌‌کنند اگر خواسته‌های‌شان را به همسرشان بگویند از ارزش آن کم می‌‌شود و دیگر فایده‌‌ای ندارد. باید خواسته‌‌ها را گفت به‌ویژه مردها معمولا خواسته‌‌های زنان را نمی‌‌دانند.

 

– اگر همه‌چیز وفق مراد من پیش نرود، فاجعه است و آنچه می‌خواهم از همه‌چیز مهم‌‌تر است. با این باور هیچ‌گاه توقعات‌مان برآورده نشده و رنجش‌ها روی هم انباشته می‌‌شود.

 

– نکند زندگی زناشویی‌ام در خطر قرار گیرد و من و همسرم با شکست روبه‌رو شویم. ترسیدن از آینده می‌‌تواند آینده را خراب کند و وقتی راجع به مسئله‌‌ای تفکرات منفی وجود داشته باشد ناخودآگاه درست پیش نخواهد رفت. لزومی ندارد که وقتی اتفاق بدی نیفتاده است ما از ترس آن اتفاق زندگی خود را تلخ کنیم.

 

– این تفکرات غیرمنطقی می‌‌تواند ضربه‌‌های سهمگینی به زندگی وارد کند اما اگر بتوان آنان را با افکار منطقی جایگزین کرد هم خودمان راحت‌تر زندگی می‌‌کنیم و هم همسرمان.

 پایـان رابطـه‌‌‌, زندگی زناشویی, مشکلات زندگی زناشویی

حال به سؤال‌های زیر پاسخ دهید:

شاید این مـوارد بـه دلـیـل رفـتـارهـای شما به وجود آمـده باشند. به هر حال دلیـل بـروز آنها هر چه باشد، شایـد وقت آن رسیده که نگـاه دقیق‌تری به رابطه خود بیندازیـد و تصمیم خود را برای ادامه یا قطع آن اتخاذ کنید.

 

۱٫ اگر در موقعیتی دور از همسرتان هستید، چند روز است که با شما تماس نگرفته است؟

۱٫ مدام تماس می‌گیرد و جویای حالم می‌شود
۲٫ یک روز
۳٫ ۲ روز
۴٫ زیاد پیش می‌آید که از هم بی‌خبر باشیم.

 

اخطار ۱ – چند روز با شما تماس نمی‌گیرد:

البته این علامت لزوما نشان‌دهنده اتمام رابطه نیست اما اگر او سابقا عادت داشته که همیشه به شما تلفن کند، پس بدانید که یک جای کار اشتباه است.

 

۲٫هر چند وقت یکبار دعوا می‌کنید؟

۱٫ هفته‌ای یک‌بار
۲٫ هر ۲،۳ روز یکبار
۳٫ روزی یک‌بار
۴٫ روزی چند بار

 

اخطار ۲ – دعوا کردن:

 آیا او به تازگی بیش از حد معمول از کوره‌ درمی‌رود؟ آیا به خاطر مسائل جزئی و بی‌ارزش بحث و مشاجره راه می‌اندازد؟ این مورد زمانی روی می‌دهد که طرف شما هیچ‌گونه تمایلی به ادامه ارتباط ندارد اما در عین حال نمی‌خواهد رابطه از طرف او قطع شود. بهتر است خودتان را گول نزنید، اگر احساس می‌کنید او به رابطه علاقه‌مند نیست، خیلی راحت از او در مورد این مطلب سؤال کنید.

 

۳٫ آیا شده این اواخر چندین ساعت ناپدید شود یا کارهای مشکوک از او سر بزند؟

۱٫ اصلا
۲٫ به ندرت
۳٫ گاهی
۴٫ بله

 

اخطار ۳ – او مرموز می‌شود:

 او به شما نمی‌گوید کجا بوده یا با چه کــسی در حال برقراری مکالمه تلفنی است. شما دیگر نمی‌توانید به حریم شخصی او نفوذ داشته باشید. ممکن است برای چندین ساعت ناپدید شود بدون اینکه هیچ توضیح قانع کننده‌ای برای کار خود داشته باشد.

 

 ۴٫ آیا در صحبت‌هایش کلمه ما تبدیل به من شده است؟

۱٫ اصلا
۲٫ به ندرت
۳٫ گاهی
۴٫ بله

 

اخطار ۴ – «من» جایگزین «ما» می‌شود:

 شما   بیشتر می‌نشستید و در مورد آینده مشترک‌تان صحبت می‌کردید؛ ما این کار را می‌کنیم، ما آن کار را می‌کنیم، ولی حالا او به شما می‌گوید: «من می‌خواهم این کار را انجام دهم» دیگر شما جزئی از آینده او به حساب نمی‌آیید.

 

 ۵٫ بیشتر اوقات فراغتش را چگونه صرف می‌کند؟

۱٫ با من
۲٫ تنها مشغول کاری می‌شود.
۳٫ نمی‌دانم.
۴٫ با دوستانش

 

اخطار ۵ – او بیشتر وقت خود را با دوستانش صرف می‌کند:

 آیا می‌خواهید با دوستانش بجنگید؟ توجهی به شما ندارد؟ شما قبلا مهم‌ترین و باارزش‌ترین دارایی او بودید اما حالا دوستانش برایش مهم‌تر از شما هستند.

 

۶٫ آیا با هم اختلاط می‌کنید؟

۱٫ هر روز
۲٫ هفته‌ای یک تا ۲ روز
۳٫ شاید ماهی یک‌بار
۴٫ اصلا
 

اخطار ۶ – با هم اختلاط نمی‌کنید:

 شاید قبلا چندین‌بار در هفته می‌نشستید و در مورد هر چیزی از آب و هوا گرفته تا اینکه چه بلایی بر سر لایه ازن خواهد آمد بحث می‌کردید اما دیگر هیچ خبری از آن بحث‌های طولانی‌مدت نیست.

 

۷٫ آیا در جمع یا مهمانی‌ای که می‌روید، کسی متوجه تنش و خلاء عاطفی بین‌تان می‌شود؟

۱٫ خیر همه‌چیز مثل همیشه است.
۲٫ خیر قرار گذاشتیم جلوی دیگران نقش بازی کنیم.
۳٫ به ندرت کسی متوجه می‌شود.
۴٫ بله، اکثرا متوجه می‌شوند.

 

اخطار ۷ – اطرافیان نسبت به رابطه شما مشکوک می‌شوند:

 دوستان و اطرافیان متوجه وجود تنش و خلاء عاطفی در رابطه شما شده و سؤال‌هایی از این قبیل را از شما می‌پرسند: «آیا همه‌چیز خوب پیش می‌رود؟»

 

۸٫آیا زیاد از حد از شما انتقاد می‌کند؟

۱٫ خیر
۲٫ به ندرت
۳٫ گاهی
۴٫ بله

 
اخطار ۸ – بیش از هر زمانی از شما انتقاد می‌کند:

 می‌گوید «این چه لباش زشتی است؟!» البته این در حالی است که همین چند هفته پیش خود او پیشنهاد خرید لباس را به شما داده بود.

 

۹٫ آیا در اوقات فراغت حرف مشترک یا سرگرمی مشترکی دارید؟

۱٫ بله
۲٫ گاهی
۳٫ به ندرت
۴٫ اصلا

 

۱۰٫آیا با شما مخالفت می‌کند؟

۱٫ اصلا
۲٫ به ندرت
۳٫ گاهی
۴٫ همیشه

 

کلید تست:

گزینه ۱ :۱ نمره ، گزینه ۲: ۲ نمره، گزینه ۳: ۳ نمره و گزینه ۴: ۴ نمره دارد.

 

–  اگر جمع نمرات شما بین یک تا۱۰ باشد، هیچ جای نگرانی نیست و رابطه شما از سلامت کامل برخوردار است.

 

–  اگر جمع نمرات شما بین ۱۰تا۲۰ باشد، در مواردی که پیش آمده تجدید نظر کنید و سعی در رفع آنها داشته باشید زیرا رابطه خوبی دارید و حیف است.

 

–  اگر جمع نمرات شما بین ۲۰تا۳۰ باشد، کمی قضیه را جدی بگیرید و با همسرتان صحبت کنید تا با کمک هم بتوانید این مشکلات را حل کنید زیرا در غیر این‌صورت رابطه شما در سراشیبی قرار دارد.

 

–  اگر جمع نمرات شما بین ۳۰تا۴۰ باشد، باید هر چه سریع‌تر از روانشناس یا مشاور کمک بگیرید زیرا این علائم نشان‌دهنده نزدیکی به اتمام رابطه را نشان می‌دهد.

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.