// ۲۳ تیر ۹۶ ، ۲۲:۱۱

برای پیشگیری و بهبود سرماخوردگی در خردسالان و بزرگسالان درمان های خانگی ای وجود دارد که استفاده از آن‌ها بسیار مفید خواهد بود از این رو آشنایی با خواص آن‌ها خالی از لطف نیست.

همانطور که به یاد دارید گفتیم که این درمان های خانگی برای آرام کردن و بهتر کردن یک فرد بزرگ‌سال مناسب است اما اگر یک نوزاد سرما بخورد چه باید کرد. در نوزادان یک سرماخوردگی ساده می‌تواند به گلودرد و یا تب منجر شود که هم برای خود نوزاد و هم برای مادر بسیار دردآور است. همچنین نوزادان در هنگام مریضی ممکن است اشتهای خود را از دست بدهند و از آنجا که خوردن غذا برای افزایش نیرو و قوی‌تر کردن سیستم ایمنی بدنشان به شدت نیاز است این موضوع می‌تواند باعث نگرانی مادرها ‌شود؛ بنابراین در هنگام غذا دادن به یک کودک مریض باید به این نکته توجه کرد که غذاها علاوه بر سرعت بخشیدن به درمان نوزاد باید حاوی ویتامین‌ها و مواد معدنی و مفید برای افزایش قوا و سیستم ایمنی بدن وی نیز باشند. به همین منظور در ادامه غذاهای مناسب برای کودکان بالای 6 ماه که سرما خورده‌اند و یا سرفه می‌کنند را آورده‌ایم ولی باید توجه کرد غذاهایی که در دستورشان شامل عسل هستند برای کودکان زیر 1 سال توصیه نمی‌شوند. در ادامه با سایت سرگرمی چفچفک همراه باشید تا تعدادی از این دستور های غذایی و دارویی را به شما معرفی کنیم.

 سوپ یا پوره هویج

رسپی‌

Credit: Bumpsnbaby

هویج یکی دیگر از منابع ویتامین ث و آنتی اکسیدان است. با توجه به این خواص هویج در ترکیب با مواد دیگری مانند زنجبیل، سیر و فلفل سیاه می‌تواند در درمان سرماخوردگی بسیار کارآمد باشد. هویج را به صورت سوپ و یا پوره می‌توانید به کودکان بدهید که باعث باز کردن مجراهای تنفسی می‌شود و نفس کشیدن را آسان‌تر می‌کند.

 سوپ مرغ

رسپی‌

Credit: Bumpsnbaby

همانطور که قبلا هم گفتیم سوپ در درمان سرماخوردگی نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند. سوپ باعث باز کردن مجراهای تنفسی و درمان سرفه می‌شود. اضافه کردن ادویه‌هایی مانند فلفل سیاه و یا موادی مثل هویج به سوپ اثر درمانی‌اش را چند برابر می‌کند.

 سوپ شلغم

رسپی‌

Credit: Bumpsnbaby

شلغم سرشار از آنتی اکسیدان است و همین ویژگی آن را به یک ماده‌ی بسیار موثر در درمان عفونت و سرماخوردگی تبدیل می‌کند. برای سرعت بخشیدن به فرآیند درمان شلغم را به شکل سوپ با ترکیبات دیگری مانند زنجبیل، سیر و فلفل سیاه درست کرده و به کودک خود بدهید.

 سوپ بروکلی

رسپی‌

Credit: Bumpsnbaby

از آنجا که بروکلی منبع فوق‌العاده‌ای از ویتامین ث و حاوی خواص ضد باکتریایی و ضد عفونی است یکی از مواد مهم برای درمان سرفه در کودکان محسوب می‌شود.

 پیاز

رسپی‌

Credit: Bumpsnbaby

پیاز خواص درمانی متعددی دارد که یکی از آن‌ها خواص ضد میکروبی آن است. اگر کودک شما بالای 2 سال است می‌توانید به او پیاز خام بدهید و یا به سوپ او پیاز اضافه کنید.

 سوپ اسفناج

رسپی‌

Credit: Bumpsnbaby

اسفناج سرشار از ویتامین ث، آ و اسید فولیک است و در درمان سرماخوردگی موثر است.

2 - رسپی‌های مناسب برای بزرگسالان

رسپی‌های خانگی درمان قطعی برای سرماخوردگی نیستند ولی اگر مریض هستید و احساس خوبی ندارید، دست کم با مصرف برخی از این رسپی‌های احساس بهتری پیدا خواهید کرد. در ادامه تعدادی از این رسپی‌ها را در اختیار شما می‌گذاریم:

 معجون آب‌لیمو، عسل و زنجبیل

رسپی‌

Credit: Bumpsnbaby

این معجون یک معجون قدیمی است و حتی اگر سرماخوردگی‌تان را درمان نکند، بلافاصله بعد از مصرف آن احساس خیلی بهتری پیدا خواهید کرد.

 سوپ مرغ و نودل یا سوپ سبزیجات

رسپی‌

Credit: Bumpsnbaby

معجزه‌ی خوردن سوپ برای فرد سرماخورده از هیچکس پنهان نیست اما توجه کنید که درست کردن یک سوپ خوشمزه و داغ همیشه بهتر از خوردن سوپ کنسروی و آماده آن است.

 اکسیر سرکه سیب

رسپی‌

Credit: Bumpsnbaby

با مخلوط کردن 2 پیمانه آب سیب (آب انگور)، 1 پیمانه و نصفی آب، 2 پیمانه سرکه سیب و نصف پیمانه دارچین این اکسیر را تهیه کنید. برخی از افراد قسم می‌خورند، سرکه سیب درمان تمامی دردها است پس امتحان کردن آن نمی‌تواند ضرری داشته باشد.

 دم نوش مریم گلی

رسپی‌

Credit: Bumpsnbaby

گفته می‌شود گیاه مریم گلی علیه باکتری‌ها می‌جنگد و التهاب گلو را نیز التیام می‌دهد. برای تهیه این دمنوش فقط کافی است مقداری آب در حال جوش را روی مریم گلی (تازه یا خشک کرده) بریزید و در صورت تمایل با اضافه کردن مقداری عسل و لیمو میل کنید.

 شربت سرفه خانگی

رسپی‌

Credit: Bumpsnbaby

مقداری سرکه سیب را با عسل و فلفل قرمز و زنجبیل مخلوط کنید و نوش جان کنید این شربت طعم تندی دارد ولی در بهبود گرفتگی سینوس‌ها بسیار موثر و مفید واقع می‌شود.

 چای زنجبیل

رسپی‌

Credit: Bumpsnbaby

تهیه این رسپی بسیار ساده است؛ زنجبیل تازه را خرد کرده و درون آب جوش بریزید. زنجبیل در باز کردن مجراهای تنفسی در هنگام سرماخوردگی بسیار موثر است.

 شربت آب‌لیمو، عسل و رزماری

رسپی‌

Credit: Bumpsnbaby

ترکیب این سه ماده در یک لیوان آب داغ برای بهتر کردن و حتی درمان سرماخوردگی بسیار موثر است.

 سوپ سیر و گل میخک

رسپی‌

Credit: Bumpsnbaby

شاید در نگاه اول ترکیب عجیبی به نظر برسد اما این سوپ طعم بسیار خوبی دارد؛ همچنین سیر و گل میخک در قوی کردن سیستم ایمنی بدن و درمان سرماخوردگی بسیار مفید هستند.

 آب پرتقال همراه با رزماری

رسپی‌

Credit: Bumpsnbaby

ویتامین ث موجود در پرتقال هم برای پیشگیری و هم برای درمان سرماخوردگی مفید است. اسید فنولیک موجود در رزماری نیز خاصیت ضدالتهابی دارد.

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.