// ۲۵ آبان ۹۸ ، ۱۵:۳۵

به گزارش سایت تفریحی چفچفک برگرفته از مندل  : ژن‌های زیادی در کنترل رشد و تقسیم سلول دست دارند. چرخه سلولی، مسیر سلول برای همانند سازی سازمان یافته و گام به گام خودش است. تنظیم دقیق این فرایند اطمینان می‌دهد از اینکه DNA سلولِ در حال تقسیم به خوبی نسخه برداری شده، هر نوع خطایی در DNA ترمیم شده، هر سلول خواهری یک دست کامل کروموزوم دریافت می‌کند. این چرخه نقاط بازرسی (یا نقاط محدود کننده) ای دارد، که اجازه می‌دهد ژن‌های خاصی مشکلات را چک کرده و اگر اشتباهی رخ دهد برای ترمیم سبب توقف چرخه شوند.

اگر یک سلول خطایی در DNA داشته باشد که قابل ترمیم نباشد، دچار مرگ سلولی برنامه ریزی شده (آپاپتوز) می‌شود. آپاپتوز یک فرایند شایع در سرتاسر حیات است که به بدن کمک می‌کند تا از شر سلول‌هایی که مورد نیاز نیستند خلاص شود. سلول‌هایی که دچار آپاپتوز می‌شوند می‌شکنند و توسط نوعی از سلول‌های سفید خونی به نام ماکروفاژ بازیافت می‌شوند. آپاپتوز با حذف سلول‌هایی که از نظر ژنتیکی آسیب دیده اند و می‌توانند منجر به سرطان شوند از بدن حفاظت می‌کند، آپاپتوز نقش مهمی در تکوین جنین و حفظ بافت‌های بالغ بازی می‌کند.  

آپوپتوز

همچنینین بخوانید:

شنبلیله و جلوگیری از ریزش مو

نمونه برداری از تومورهای سینه چگونه انجام می شود؟

آپوپتوز

سرطان نتیجه‌ی اخلال در تنظیم طبیعی چرخه سلولی است. وقتی این چرخه بدون کنترل پیش رود، سلول‌ها بدون هیچ نظمی تقسیم شده و نقایص ژنتیکی روی هم جمع می‌شوند که می‌تواند منجر به تولید یک تومور سرطانی شوند.

سرطان زایی

لطفا نظر خودتون رو راجب این مطلب با ما در میان بگذارید

منبع : مندل

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.