// ۲۷ مهر ۹۶ ، ۲۳:۴۴

 در این مطلب دو کشور زیبا در همسایگی شمال ایران را برایتان معرفی کرده ایم که سفر به آنها در روزهای تابستان بسیار جذاب به نظر می رسد. این کشورها، جاذبه های متعددی دارند. برای آشنایی با آنها با ما همراه باشید.

گرجستان
گرجستان کشوری در قفقاز و پایتخت آن شهر تفلیس است. این کشور در منطقه اوراسیا قرار دارد که مرز میان اروپا و آسیا است. گرجستان در میانه و غرب قفقاز جنوبی (ماورای قفقاز) واقع شده است و از شمال با روسیه، از شرق با جمهوری آذربایجان، از جنوب با ارمنستان، و از جنوب غربی با ترکیه هم مرز است و در غرب هم با دریای سیاه همسایه است.

کشور گرجستان، کوهستانی و پرباران است. بیشتر شهروندان آن مسیحی هستند و ۸۴ درصد آنان از نژاد گرجی دارند و به زبان گرجی سخن می‌گویند. این زبان خط ویژه خود را دارد.

 تابستانی جذاب و دیدنی در گرجستان و ارمنستان,گردشگری,تور گردشگری

 گرجستان تاریخ و فرهنگ پربار و کهنی دارد و از نخستین کشورهایی است که مسیحیت را به عنوان دین رسمی کشور برگزید (در سده‌های چهارم و پنجم میلادی). تاریخ و فرهنگ گرجستان با ایران مشترکات بسیاری دارد چراکه این کشور مدتها جزئی از ایران بوده است. در دوره صفویه، مادر بیشتر شاهان، گرجی بودند و گرجی‌ها در بسیاری از مناصب کشوری و لشکری حضور داشتند.

جاذبه های گردشگری گرجستان

ناری کالا (نارین قلعه)
که گرجی ها به آن ناری کالا (Narikala) می گویند و در زمان ساخت به نام گرجی شوریس تسیخه (Suris Tsikhe) مشهور بوده در سده 4 میلادی و احتمالا توسط ایرانی ها ساخته شده است. این مهم‌ترین پایگاه پدافندی شهر تفلیس در بالای تپه ای در تفلیس قدیم قرار دارد و در طول تاریخ فرمانروایان تفلیس را در خود جای داده است. فرمانروایان گرجی، ایرانی، ترک، عرب یا روس هر یک بخشی را به قلعه افزوده اند. شالوده اصلی برج ها و دیوار در سده 8 میلادی به فرمان امیران عرب ساخته شده است. بهترین راه رسیدن به نارین قلعه دنبال کردن خیابانی است که کلیسای جامع ارمنی سنت جورج در آن قرار دارد. پیش از آن پل و کلیسای متخی را دیده ایم، از گرمابه ها و مسجد گذر کرده ایم تا به نارین قلعه رسیده ایم. نارین قلعه جز آن که جاذبه دیدنی تاریخی باشد بهترین مکان برای دیدن چشم انداز شهر تفلیس است. پس از تماشای نارین قلعه از ورودی قلعه به جهت غرب مسیری وجود دارد که ما را به "کارتلیس ددا" یا مادر گرجستان می رساند.

 تابستانی جذاب و دیدنی در گرجستان و ارمنستان,گردشگری,تور گردشگری

  محله حمام ها
محله حمامهای قدیمی , که بین مردم شهر معروف به محله حمام ها (Sulphur Baths) است در کرانه راست رودخانه کورا واقع ش ده و جزو قدیمی ترین و تاریخی ترین مناطق تفلیس به شمار می آید. علت ساخت حمام ها در این منطقه بر می گردد به وجود چشمه های آب گرم طبیعی که در این منطقه به وفور یافت می شده است.

  تابستانی جذاب و دیدنی در گرجستان و ارمنستان,گردشگری,تور گردشگری

 لازم به ذکر است ،این حمام ها در قدیم نه تنها به منظور درمان، بلکه برای تفرج و برگزاری جشن ها نیز مورد استفاده قرار می گرفته است و حتی مادر شوهرها تازه عروس ها را از نظر زیبایی در این مکان مورد ارزیابی قرار می داده اند.

خیابان روستاولی، که پهن ترین خیابان در زمان شوروی سابق بود محل سالن اپرا و باله تفلیس، پارلمان گرجستان و نیز بسیاری دیگر از بناهای باشکوه در این شهر می باشد. در شهرهای دیگر همچون باتومی نیز خیابانی را بنام روستاولی نامگذاری کرده اند.در شهر تفلیس انستیتو ادبیات گرجی شوتا روستاولی ، سالن تئاتر روستاولی و یک ایستگاه مترو بنام روستاولی وجود دارد.

مجسمه مادر گرجستان
اکثر کشورهای شوروی سابق مثل ارمنستان و گرجستان این مجسمه را دارند: تندیسی 20 متری از آلومینیوم که تقریبا از هر جای تفلیس دیده می شود. این تندیس نشان دهنده زنی با شمشیری در یک دست و کاسه ای در دست دیگر است. کاسه برای پذیرایی از کسانی که با دوستی وارد گرجستان می شوند و شمشیر برای آن ها که با دشمنی می آیند.

  تابستانی جذاب و دیدنی در گرجستان و ارمنستان,گردشگری,تور گردشگری

  موزه استالین
موزه استالین، در شهر گوری زادگاه استالین واقع شده است و شامل عکس ها مکاتبات و اسناد مربوط به آن دوران، خانه زادگاه و زندگی تا 4 سالگیش و قطار مخصوص وی است. بازدید از این موزه شما را با بخشی از تاریخ قرن بیستم آشنا می کند.

  تابستانی جذاب و دیدنی در گرجستان و ارمنستان,گردشگری,تور گردشگری

 شهر سنگی اوپلیستیخه
شهر سنگی اوپلیستیخه، بزرگ ترین شهر سنگی دنیا می باشد که در اصل تحت الفظی به معنی معبد خدایان است. مهم ترین آثار باقی مانده از دین پیکانیزم در این محوطه باستانی وجود دارد و قدیمیترین سد، داروخانه، بازار، آمفی ﺗﺌﺎتر ،کلیسای قدیمی معروف به سن جورجی، معابد، زندان، سیاه چال و کارگاه شراب سازی و داروخانه و پا وصد ها اثر باستانی دیدنی در آغوش طبیعت بی نظیر یکی از مهمترین مکانهای دیدنی بین دو شهر تفلیس و باتومی در نزدیکی تفلیس است.

  تابستانی جذاب و دیدنی در گرجستان و ارمنستان,گردشگری,تور گردشگری

 ارمنستان
ارمنستان، با نام رسمی جمهوری ارمنستان، کشور زیبایی است و  در محل قفقاز جنوبی واقع گردیده و پایتخت آن یروان ( ایروان ) است. قفقاز جنوبی یا ماورای قفقاز نیمه جنوبی سرزمین قفقاز است. قفقاز ناحیه‌ای میان دریای خزر و دریای سیاه است که به دو بخش قفقاز جنوبی (ماورای قفقاز) و قفقاز شمالی تقسیم می‌شود. همسایگان ارمنستان در غرب ترکیه، در شمال گرجستان، در شرق جمهوری آذربایجان، و در جنوب ایران و جمهوری خودگردان نخجوان (جزئی از جمهوری آذربایجان) می‌باشند.

بزرگ‌ترین دریاچه این کشور دریاچه سوان است که آب شیرین دارد.

دین رسمی ارمنستان مسیحی ارمنی و زبان رسمی این کشور نیز ارمنی‌است گرچه زبان روسی نیز در این کشور رواج دارد.

همچنین صادرات این کشور را الماس، مواد معدنی، مواد غذایی و انرژی تشکیل می‌دهد و در عوض ارمنستان واردکننده گاز طبیعی، نفت، و دخانیات است.

 جاذبه های گردشگری ارمنستان

کاسکاد
کاسکاد، جایی است که ما ایرانی ها از آن به عنوان هزار پله یاد می کنیم . این مکان دارای آبشارهایی مصنوعی و بسیار زیبا و جذاب، همچنین دارای مناظر بی نظیر شهر از بالای پله ها است. در فضای باز این مجموعه مجسمه های برنز گرانقیمت قرار داده شده است که رنگ و بویی خاص به عکس های شما می دهند. همچنین کاسکاد دارای پله برقی و آسانسور برای رسیدن به آخر پله ها هست . در زیر عکس های انی محل زیبا رو می بینید .

  تابستانی جذاب و دیدنی در گرجستان و ارمنستان,گردشگری,تور گردشگری

  تالار ملی اپرا
تالار ملی اپرا،  ساختمان وسیع و بسیار زیبای اپرا یکی از جاذبه های دیدنی شهر یروان است . پارک بزرگی هم در نزدیکی این تالار قرار دارد که دارای یک دریاچه به نام قو و یک میدان به نام آزادی و چندین کافه ی روباز و زیباست . همچنین ایا به موسیقی علاقه مندید ؟ در خیابانهای منتهی به تالار نیز تابلوهای تبلیغاتی برنامه های اپرا را مشاهده میکنید که میتوانید با توجه به زمان یکی از آنها را انتخاب و ببینید .

  تابستانی جذاب و دیدنی در گرجستان و ارمنستان,گردشگری,تور گردشگری

  میدان هراپاراگ (جمهوری)
میدان هراپاراگ یا همان جمهوری، هراپاراگ در زبان ارمنی همان میدان را معنی می دهد . همچنین برای ما ایرانی ها به جمهوری مشهور است. دور تا دور این میدان ساختمان های هتل ماریوت، موزه و پست و مخابرات و همچنین ساختمان پلیس قرار دارد . همچنین در تابستان و بهار (عید نوروز) استخرهایی در محوطه میدان فعال شده و نور پردازی های جذاب و آب بازی های بسیار هیجان انگیزی برگزار می شوند .
  

تابستانی جذاب و دیدنی در گرجستان و ارمنستان,گردشگری,تور گردشگری

دریاچه سوان
دریاچه سوان، دریاچه ی سوان و کرانه های ان از دیدنی ترین جاذبه های گردشگری ارمنستان به شمار می روند. این دریاچه بزرگ ترین دریاچه ی قفقاز و از بزرگ ترین دریاچه های کوهستانی آب شیرین در جهان است .

گالری ملی ارمنستان، یکی از موزه های مهم هنری در جهان است، مجموعه ای بسیار جالب با بیش از 19 هزار اثر از هنرمندان روس، ارمنی و اروپای غربی .

  تابستانی جذاب و دیدنی در گرجستان و ارمنستان,گردشگری,تور گردشگری

 بنای یادبود قربانیان کشتار دسته جمعی ارامنه
بنای یادبود قربانیان کشتار دسته جمعی ارامنه، روی تپه ای در پارک تسیتسرناکابرد بنای یادبود قربانیان کشتار دسته جمعی قرار گرفته است . همه ساله در 24 آوریل ارمنی ها در این محل دور هم می آیند و نسبت به این قربانیان ادای احترام می کنند. در سال 1915 یک و نیم میلیون نفر از ارمنیان ساکن در ترکیه توسط پادشاهان عثمانی آواره ، مجروح و کشته شدند .

  تابستانی جذاب و دیدنی در گرجستان و ارمنستان,گردشگری,تور گردشگری

  زاخکازور(دره گلها)
زاخکازور، زمان شوروی سابق ارمنستان ( و منطقه زیبا و برف خیز زاخکازور) به علت تپه های شیب دار فوق العاده و آب و هوای مساعد برای ورزش های زمستانی، در تمام کشور معروف بود. در سالهای 67-1966 برگزاری مسابقات سراسری ورزشی در این منطقه شهرتی را برای زاخکازور رقم زد که تا به امروز نیز پا بر جاست.
  

تابستانی جذاب و دیدنی در گرجستان و ارمنستان,گردشگری,تور گردشگری

 امروزه زاخکازور شهری است که با وجود مدرن بودنش از طبیعتی زیبا و بکر برخوردار است و مکانی ست که علی رغم دنج و راحت بودنش به زیبایی هر چه تمام تر روح نشاط، زندگی و تکاپو در آن جریان دارد. زاخکازور در گذرگاهی واقع شده، زمستانها پوشیده از برف و در فصل بهار غرقه در گل های رنگارنگ و زیبا. در فصل زمستان سفیدی برف و مخمل سبز رنگ درختان سر به فلک کشیده کاج روح هر صاحب ذوق و قریحه ای را لبریز از لطف و شرر می کند.


منبع:bartarinha.ir

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.