شَهْرٌ هوَ عِنْدَاللهِ اَفْضَلُ الشُّهورِ، وَ اَیّامُهُ اَفْضَلُ الاَْیّام، وَ لَیالِیهِ اَفْضَلُ اللّیالى، وَ ساعاتُهُ اَفْضَلُ السّاعاتِ.
ماه رمضان ماهى است که نزد خداوند بهترین ماه هاست. درست است که تمام ماه ها از آن خداست: اِنَّ عِدَّة الشُهُور عِنْدَالله اِثْنا عَشَرَ شَهْراً، (توبه (9)، آیه 35) ولى در بین این دوزاده ماهى که در این آیه بیان شده است، تنها ماهى که با اسم «شَهْرُ الله» برده مى شود، ماه رمضان است و روزها و شب هاى این ماه از روزها و شب هاى سایر ایّام بهتر است.
ماهى که در آن خواب شخص روزه دار عبادت، رحمت الهى فراگیر، درهاى بهشت به روى بندگان شایسته باز و درهاى جهنّم بسته باشد، همه اینها خود دلیل بر افضلیّت این ماه است; اگر چه همه ماه ها و همه موجودات و مخلوقات از آنِ خداست و خداوند همه اینها را خلق کرده است.
روزه از ارکان دین است
در روایات اسلامى روزه به عنوان یکى از ارکان اسلامى معرفى شده است.
در حدیثى که زراة از امام باقر (علیه السلام) نقل کرده چنین آمده است: اسلام بر پنج چیز بنا شده است: نماز، زکات، حج، روزه و ولایت(معرفت امام).
همچنین پیامبر(صلى الله علیه وآله) فرمودند: روزه سپر و مانع است از آتش. (فروع کافى، ج 4، کتاب الصیام، ص 62; وسائل الشیعة، ابواب الصوم المندوب، باب 1، ح 1)
و همچنین حضرت علی (علیه السلام) فرمودند: حدود واجباتى که خداوند آنها را بر بندگانش واجب کرده است، پنج تاى آنها از بزرگترین فرائض هستند: نماز، زکات، حج، روزه و ولایت که نگاهدارنده و پاسدار این چهار فریضه است.(بحارالانوار، ج 65، ص 388(
حال که از رمضان و روزه سخن گفتیم از برخی سوالات فقهی در مورد روزه و پاسخ آنها توسط آیة الله خامنه ای(دام ظله) بهره می گیریم:
سوال: اگر روزه دار آب را به قصد رفع عطش در دهان گرداننده و بیرون بریزد بطورى که هیچ مقدارى از آب پایین نرود چه حکمى دارد؟
ج) در فرض سۆال اشکال ندارد.
سوال: اگر در ماه رمضان براى سحرى بیدار شویم و سحرى بخوریم و بعد بفهمیم اذان گفتهاند روزه قبول است یا باید روزه آن روز قضا شود؟
ج) اگر تحقیق نموده و با علم به اینکه هنوز صبح نشده خورده است و بعد فهمیده که صبح شده، روزه صحیح است و قضا ندارد.
سوال: گاهى اوقات انسان ترش مىکند، یعنى موادى ترش مزه از معده او به فضاى دهان او مىآید. حال، اگر روزهدارى ترش کند و این مواد را سهواً یا عمداً قورت دهد، روزهاش چه حکمى دارد؟
ج) اگر پس از آنکه به فضاى دهان آمد عمداً و اختیاراً فرو برد، روزهاش باطل مىشود ولى سهواً مبطل روزه نیست.
سوال: آیا کارهاى دندانپزشکى از قبیل کشیدن دندان، عصب کشى، بىحسى، پر کردن، روزه را باطل مىکند؟
ج) اگر چیزى وارد حلق نشود، روزه صحیح است.
سوال: من روز قبل دندان پر کردهام و امروز که روزهام مقدار مختصرى خونریزى دارد حکم آن چیست؟ آیا خوردن آب دهان در این حالت که مخلوط با خون دندان است جایز است چکار باید کرد؟ روزه چه حکمى دارد؟
ج) اگر خون در آب دهان مستهلک شود، محکوم به طهارت است و بلعیدن آن اشکال ندارد و مبطل روزه نیست.
منابع:
پایگاه اطلاع رسانی آیة الله خامنه ای
کتاب: رمضان ماه خدا ـ زین العابدین احمدی، حسنعلی احمدی