// ۲۳ تیر ۹۶ ، ۲۲:۱۴

در فصل زمستان اعضای خانواده به دلیل سرمای هوا سعی می‌کنند بیشتر وقت خود را در خانه و در کنار شومینه بگذرانند. به همین دلیل وقت بیشتری برای در کنار هم بودن دارند. ما امروز قصد داریم دسری را به شما پیشنهاد دهیم که عصرهای زمستانی شمارا گرم کند بنابراین تا انتها با سایت سرگرمی چفچفک همراه باشید.

در دوره‌ای قرار داریم که اکثر افراد از نگه‌دارنده‌ها و افزودنی‌های شیمیایی خسته شده و دست به دامن مواد غذایی ارگانیک و طبیعی شده‌اند؛ بنابراین امروز ما به شما دسری را پیشنهاد می‌دهیم که کاملاً طبیعی بوده و فاقد هرگونه افزودنی است. دسر پیشنهادی ما «ارده» است که به آن طحینه نیز می‌گویند.

 

ارده یکی از فرآورده‌های کنجد است. کنجد یکی از دانه‌ های روغنی بسیار مقوی و مغزی به شمار می‌رود. دانه کنجد علاوه بر مصارف غذایی در صنایع دارویی برای ساخت وسایل آرایشی بهداشتی نیز کاربرد دارد. دانه کنجد دارای طبیعتی گرم و طعمی شیرین و ملایم است.

برخی از خواص دارویی-غذایی کنجد

  ۱ – سرشار از آهن و منیزیم بوده و به همین دلیل به رفع خستگی کمک شایانی می‌کند.

۲ – سدیم و کلسیم فراوان دارد و سبب استحکام استخوان‌ ها می‌شود.

۳ – به دلیل داشتن مواد ‍‍‍پروتئینی و چربی قابل ‌هضم خواص گوشت را دارد اما ضررهای آن را ندارد.

به دلیل خواص فراوانی که دانه کنجد دارد، فرآورده‌های فراوانی وجود دارد که جز اصلی آن‌ها کنجد است. ارده یکی از فرآورده‌های شناخته‌شده‌ی دانه‌ی کنجد در جنوب ایران است.

 ارده چیست؟

ارده نوعی خوراکی است که از دانه‌های کنجد به دست می‌آید یا بهتر است بگوییم ماده اصلی و تنها ماده تشکیل‌دهنده‌ی آن کنجد است. از ارده در آشپزی ملل مختلف استفاده‌های گوناگونی می‌شود. از ارده به‌عنوان افزودنی یا بخش اصلی «حلوا ارده» و حلوای شکری استفاده می‌شود.

 خواص ارده

ارده دارای خواص گوناگون و متنوعی است که در زیر به برخی از خواص آن به‌اختصار اشاره می‌کنیم:

خاصیت اصلی ارده انرژی‌زا بودن آن است و برای فصل زمستان که بدن به انرژی بیشتری برای گرم کردن خود احتیاج دارد یکی از بهترین خوراکی‌ها محسوب می‌شود.

به دلیل تحرک بالای کودکان، مصرف ارده در وعده صبحانه بسیار توصیه می‌شود، زیرا هم انرژی لازم کودک را تأمین کرده و هم به تقویت حافظه کودک کمک می‌کند.

افرادی که به هر دلیل شیر میل نمی‌کنند، ارده تا حدودی می‌تواند جایگزین مناسبی برای آن‌ها باشد؛ زیرا ارده سرشار از کلسیم، روی و آهن است که از مواد مهم معدنی به شمار می‌آیند.

 ارزش غذایی ارده در ۲۰۰ گرم:

انرژی: ۱۱۹۰ کیلوکالری

چربی کل: ۱۰۶ گرم

کربوهیدرات: ۴۲ گرم

‍‍‍‍پروتئین: ۳۴ گرم

  طرز تهیه‌ی ارده خانگی

 

 ابتدا باید اشاره ‌کنیم برای تهیه‌ی ارده روش‌های مختلفی وجود دارد اما این روش نسبت به سایر روش‌ها سریع‌تر و آسان‌تر است؛ در نظر داشته باشید با توجه به نوع کنجد مورداستفاده رنگ و طعم ارده‌ها متفاوت است.

مواد لازم برای درست کردن ارده:

کنجد (معمولاً دو فنجان برای یک وعده کافی است)

دو یا سه قاشق غذاخوری روغن کنجد خام (از انواع دیگر روغن‌ها نیز می‌توان استفاده کرده اما برای طعم بهتر کنجد توصیه می‌شود.)

 دانه‌های کنجد را در تابه بریزید و هم بزنید. این کار را تا زمانی که کنجدها روغن پس بدهند ادامه دهید. هرگاه مشاهده کردید کنجدها میل به جذب یکدیگر دارند به این معنی است که باید این مرحله را متوقف کرده و کنجدها را از روی تابه بردارید. توجه داشته باشید مرز بین یک ارده خوشمزه و یک ارده سوخته فقط چند ثانیه است؛ بنابراین به زمان‌بندی برداشتن کنجدها از روی تابه بسیار دقت کنید.

حال کنجدهای تفت‌داده شده را در آسیاب ریخته و آن را روشن کنید، هرگاه مشاهده کردید که کنجدها به‌خوبی آسیاب نمی‌شوند، آسیاب را خاموش کرده و کنجدها را هم بزنید و سپس دوباره آسیاب را روشن کنید. اگر پس از انجام این مراحل مشاهده کردید کنجد روغن پس داده است یعنی ارده شما آماده شده است.

اگر کنجد روغن پس نداد، آسیاب را خاموش‌کنید و با یک قاشق لبه‌های آن را پاک‌کرده و یک قاشق غذاخوری روغن به کنجدها اضافه کنید و دوباره شروع به آسیاب کردن کنید. این مرحله یعنی اضافه کردن روغن را دو یا سه بار تکرار کنید تا کنجد شما روغن پس بدهد. پس از انجام این مراحل ارده شما آماده است. نوش جان!

چند پیشنهاد برای استفاده از ارده

  ۱ – می‌توان از آن برای درست کردن یک سس ارده خوشمزه استفاده کرد.

۲ – عسل و ارده را باهم مخلوط کنید و ز آن به‌عنوان یک صبحانه مقوی و خوشمزه لذت ببرید.

پیشنهاد ویژه:‌

 ارده همراه با خرما؛ ارده و خرما طعمی بسیار عالی دارد و دارای قوت بسیار زیادی است و می‌توان از آن به‌عنوان یک عصرانه کاملاً طبیعی زمستانی استفاده کرد.

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.