// ۲۶ آذر ۹۶ ، ۱۱:۴۰

امروزه با توجه به نحوه تربیت فرزندان در خانواده و جامعه، افراد تا حد زیادی به سمت وابستگی های عاطفی و مادی سوق داده می شوند و حاصل چنین مسائلی تنها این است که افراد در بزرگسالی، به هنگام مقابله با مشکلات، احساس ضعف می کنند و برای به دست آوردن آرامش خود به راه های نامناسب کشیده می شوند که نتیجه آن تنها آرامشی دروغین و لحظه ای است.

در کمتر از ۵۰ سال پیش، در بعضی از شهرهای کشور خودمان حتی شاهد قضیه پذیرایی مهمانان با تریاک بودیم. بالطبع این گونه مسائل بی تأثیر در بروز و گسترش این پدیده زیان بار اجتماعی نبوده است زیرا جوانان و نوجوانان گمان می کردند که استفاده از تریاک تا چه حد طبیعی است که در مهمانی ها نیز وجود دارد.

فشارهای زندگی خود به چندین دسته تقسیم می شود که از بین آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد: بیکاری، شکست در ازدواج، ورشکست شدن، مرگ یکی از نزدیکان،...
یکی دیگر از مواردی که به وفور در قشر آسیب پذیر جامعه می بینیم اعتیاد مرد خانه به خاطر فشارهای واردشده از جانب همسر و فرزندانش است.

یکی از این مردان معتاد در مصاحبه با مجله ای می گفت:

من کارمند بودم و زندگی ای معمولی داشتم و دخل و خرجمان با سه بچه، با هم جور بود ولی با همه اینها بعد از تولد دو سالگی بچه سوممان، زنم بنای ناسازگاری گذاشت. مقایسه کردن هایش شروع شد که فلانی این چیز را برای خانه اش خریده، چرا ما نداریم و یا آقای... برای همسرش ماشین گرفته چرا تو نمی گیری و... خلاصه تمام زندگی ما به جنگ اعصاب می گذاشت. کم کم، من که هر شب با عشق به خانه می آمدم. از خانه فراری شدم. اوایل اضافه کاری می ایستادم ولی بعد دیدم که اضافه کاری من هم کمکی به درخواست های زنم نمی کند بلکه توقع او را بالاتر می برد.

برای همین به خودم گفتم: چرا الکی خودت را اذیت می کنی؟. از آن موقع به بعد، دور هم جمع شدن های بعد از اداره در منزل یکی از دوستان باب شد. هر شب دیرتر از قبل به منزل می رفتم چون هیچ چیز و هیچ کس جز سه تا بچه معصوم، منو به خونه نمی کشوند... فقط دعوا، فقط درگیری... اوضاع من از همه دوستانم بدتر بود چون هیچ کدوم از اونها مشکلات زندگی منو نداشتند.

اوایل سعی کردم که زنم نفهمد ولی بعد حجب و حیا را گذاشتم کنار... گوی سبقت را از دوستانم ربودم و به یک هروئینی مبدل شدم! اوضاع جوری شد که خود اونها هم دیگه رغبت نمی کردند با من دوستی کنند. از کار اخراجم کردند، صاحبخانه جوابمون کرد، زنم طلاق گرفت... سه بار اعتیاد را ترک کردم ولی با این اوضاع آشفته کار، دوباره به سراغش برگشتم؛ کاش زنم با من و زندگیمون این طوری برخورد نمی کرد، کاش...

 

اعتیاد,پیشگیری از اعتیاد, ترک اعتیاد

یکی از بهترین کارها برای جلوگیری از اعتیاد بالا بردن روحیه مبارزه با مشکلات است

 

یکی از موارد بسیار مهم که در این ایام به شدت ذهن جوانان در شرف ازدواج ما را به خود مشغول کرده است، همین مسأله می باشد. چه تضمینی است که همسر من دچار این وضعیت نشود؟ مسأله مهم دیگر دسترسی آسان به مواد مخدر است که امروزه به صورت انواع و اقسام قرص ها در سطح شهر به فروش می رسد و بسی مایه شرمساری است که چگونه این مواد مخدر، چنین سهل و آسان در دسترس جوانان قرار می گیرد!

زمانی بود که والدین می توانستند از جای سوزن هروئین روی دست فرزندانشان تا حدی به اعتیاد آنها پی ببرند ولی حالا چه؟ تنها راه چاره آزمایش است! و چهره های منگ و گاهی نیز هیجان زده از مصرف این قرص ها! مورد دیگر استفاده دختران از مواد مخدر پا به پای پسران است. دخترانی که خود فردا مادرانی معتاد خواهند بود! به راستی راه چاره چیست؟ همه این موارد گفته شد ولی تا فکری به حال این قضیه نگردد، هر روز فشار زندگی عده ای را به کام اعتیاد خواهد کشید.

جلوگیری از اعتیاد

یکی از بهترین و مؤثرترین کارهایی که می توان برای جلوگیری از اعتیاد انجام داد، بالا بردن روحیه مقاومت و مبارزه با مشکلات زندگی در دانش آموزان است... چه خوب می شود اگر ساعت درسی ای را به این قضیه اختصاص دهیم و با خواندن مطالب کوتاه از مقاومت و اراده افراد در مبارزه با مشکلات زندگی و نظرخواهی از خود دانش آموزان، آنها را با این گونه افراد و شیوه زندگیشان آشنا کنیم تا شاید در روزگاری که مشغول دست و پنجه نرم کردن با مشکلات هستند ضمیر ناخود آگاهشان به یاری آنها بشتابد و تقویت کننده اراده آنها برای مبارزه با اعتیاد شود.

همچنین دادن موضوعات انشا به شاگردان در این زمینه درباره پیدا کردن راه حل های مناسب برای این قبیل مشکلات، کمک بسیار زیادی به رشد ذهنی و عکس العمل درست و به موقع آنها در قبال این مشکلات در آینده خواهد داشت. در ضمن، برای کاهش اعتیاد ناشی از فشارهای زندگی، باید از کودکی با فرزندانمان کار کنیم تا در بزرگسالی، ترس از ناشناخته ها آنها را تشویق به فرورفتن در ابرهای آرامش زایی خیالی اعتیاد نکند.

منبع : hamshahrionline.ir

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.