// ۱۹ آبان ۹۸ ، ۱۶:۴۴

به گزارش سایت تفریحی چفچفک برگرفته از هنر زندگی :  اگر ازدواج نکنیم چه می‌شود؟ ممکن است شما نیز این سؤال را بارها از خود پرسیده باشید؛ ازدواج مسئله‌ای است که بنابر شرایط درونی و یا محیطی افراد زیادی را با تعارض و دوگانگی در مورد آن مواجه می‌کند. از طرفی ممکن است تمایل به ازدواج داشته باشید و از طرفی نخواهید ازدواج کنید. ممکن است فشار‌های زیادی روی خود برای ازدواج، حس کنید. در واقع منشأ بسیاری از این فشارها عوامل فرهنگی و اجتماعی می‌باشد. این فشار‌ها در دختران و پسران متفاوت بوده و نهایتا شما باید با آگاهی از این شرایط تصمیم خود را برای تمامی زندگیتان بگیرید. در ادامه نکات مهمی را ذکر کرده‌ایم  که به شما برای تصمیم‌گیری کمک می‌کنند.

دلایل ازدواج به قدری زیاد هستند که جوانان فکر می‌کنند باید هر چه زودتر تن به ازدواج داده و حتی اگر خودشان هم نخواهند اطرافیان دائم به آن‌ها ازدواج را توصیه می‌کنند. البته که همه می‌دانند ازدواج کردن بخشی از مسیر زندگی است و بودن در یک رابطه عاطفی مناسب و ایمن، بسیاری از نیازهای روحی و جسمی شما را برطرف می‌کند؛ اما همین فشار باعث ایجاد انگیزه‌های ازدواج ناپخته در دهه بیست و سی زندگی جوانان می‌شود. برای اطلاع از انگیزه های ازدواج کلیک کنید.

این انگیزه‌های نادرست از کجا نشات می گیرد؟ به صورت مختصر می‌توانیم علل زیر را برای آن بیان کنیم:

1. اگر ازدواج نکنیم با بقیه فرق داریم

اصولا تبعیت از کاری که همه می‌کنند، آسان و عدم تبعیت از آن سخت می‌باشد. اگر همه افراد ازدواج می‌کنند و شما نخواهید ازدواج کنید، فردی غیر معمول به نظر می‌رسید و تحمل غیر معمول بودن برای افراد دشوار می‌باشد. احساس عقب ماندن از دیگران چیزی است که شدیدا شما را برانگیخته می‌کند، تا مثل سایرین عمل کنید. در این مواقع احتمال اینکه شناخت پیش از ازدواج نادیده گرفته شود و تنها صورت گرفتن ازدواج مد نظر باشد بیشتر است. پیشنهاد می‌کنیم مقاله شناخت پیش از ازدواج را مطالعه کنید.

2. وارد شدن به دنیای بزرگترها با ازدواج

ازدواج کردن باعث می‌شود دیگران شما را یک بالغ بشناسند و در واقع انگار می‌پذیرند که شما یک فرد بزرگسال هستید. ممکن است تا قبل از ازدواج کردن، شما را به بسیاری از جمع‌ها راه ندهند ولی به محض اینکه صحبت از ازدواج به میان می‌آید، شما هم محرم جمع‌های آن‌ها می‌شوید.

3. فشار باورهای مذهبی

برخی باور‌های مذهبی تبدیل به فشاری می‌شود که به جوانان ازدواج را تحمیل می‌کند. در واقع مذهب برای فشار ناشی از مسائل جنسی و عاطفی ازدواج بهنگام در سنین پایین را توصیه می‌کند.

4. اگر ازدواج نکنیم برای همیشه در کنترل خانواده می مانیم

نقش خانواده در ازدواج و انتخاب افراد انکار نشدنی است. متاسفانه برخی دختران برای اینکه از کنترل خانواده خود خارج شوند و از این امر خسته هستند، تمایل به ازدواج نشان می‌دهند. یعنی ازدواج راهی برای خارج شدن از دایره کنترل خانواده و مستقل شدن می‌باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه نقش خانواده در ازدواج کلیک کنید.

5. فرار از حرف و حدیث

همیشه دیگرانی وجود دارند که شما نگران نظرشان در مورد خودتان هستید. ممکن است نگران آن باشید که اگر ازدواج نکنید، گمان می‌کنند شما به قدر کافی خوب و شایسته نبوده‌اید. این امر به ویژه در مورد دختران صادق است. چرا که دختران باید انتخاب شوند و اگر ازدواج نکنند این معنای ضمنی را دارد که انتخاب نشده‌اند.

6. برآورده شدن نیازهای جنسی

نیازهای جنسی و عاطفی یا میل به فرزندآوری ممکن است فرد را به سمت ازدواج سوق دهد که این انگیزه با ازدواج در سنین بالا به صورت کامل محقق نمی‌شود و ممکن است منجر به ناامیدی بعد از ازدواج شود. مطالعه مقاله ازدواج در سن بالا می‌تواند در این زمینه مفید باشد.

7. اگر ازدواج نکنیم | نیازهای مالی

یکی از مهم‌ترین دلایل نگرانی و ترس زنان از ازدواج نکردن، نداشتن درآمد و عدم توانایی مالی اداره زندگی می‌باشد. در واقع اگر ازدواج نکنند نمی‌توانند زندگی خود را اداره کنند. چرا که از کودکی دختران یاد گرفته‌اند متکی به دیگران باشند و مسئولیت زندگی آن‌ها را نهایتا یک مرد قرار است برعهده بگیرد.

همچنینین بخوانید:

10 نشانه که نشون میدهد این رابطه مسموم است

نفر سوم رابطه بودن آیا همیشه آسیب زا می باشد؟

تفاوت‌های جنسیتی در فشار برای ازدواج کردن

تمامی مواردی که ذکر شد، کلیشه‌های فرهنگی در مورد ازدواج می‌باشد. در واقع ازدواج یک نیاز طبیعی می‌باشد اما فشار‌های فرهنگی گاهی آن را تبدیل به یک غول بزرگ و منبع اضطراب در افراد می‌کند. این فشارها اصولا در مورد زنان بیشتر از مردان اعمال می‌شود. پسرانی که تا سنین بالا ازدواج نکنند به نظر می‌رسد که نخواسته‌اند ازدواج کنند ولی دخترانی که ازدواج نکنند گویی کسی انتخابشان نکرده است و تصمیم خودشان دراین میان دخیل نبوده.

برچسب‌های اجتماعی مانند ترشیده بودن در مورد پسران کاربرد ندارد در حالی که این امر رواج فوق العاده‌ای در مورد دختران دارد و شاهد فُکاهی و طنزهای زیادی در مورد سن ازدواج دختران هستیم.

نگاهی که از ابتدای کودکی در مورد دختران وجود دارد انتظار برای رسیدن آن‌ها به سن ازدواج و آرزو کردن ازدواج و گشوده شدن بختشان می‌باشد. یعنی بیشتر از اینکه مسئولیت پذیری مالی، مهارت‌های تحصیلی و حرفه ای در دختران تشویق شود، تاکید بر روی ازدواج کردن و فراگیری مهارت‌های خانه داری می‌باشد.

 

علت ترس از ازدواج نکردن

به خاطر حضور همیشگی کلیشه‌های گفته شده در اذهان مردم جامعه، القای ضعیف‌تر بودن زنان، ترس از تنهایی و بی کسی در سنین پیری و القای این ترس به جوانان، افراد ترس از ازدواج نکردن را پرورش می‌دهند. در واقع ازدواج نکردن تبدیل به یک فاجعه در ذهن جوانان شده است.

این در صورتی است که اگر به دختران و پسران از کودکی مهارت‌های مهم برای زندگی را آموزش دهیم، آن‌ها را به سمت استقلال سالم از والدین سوق دهیم، به آن‌ها آموزش دهیم می‌توانند افرادی مستقل و خوشبخت باشند، این فشار کم می‌شود و آن‌ها برای کم کردن این فشار دست به انتخاب‌های نامناسب نمی‌زنند.

بسیاری از ازدواج‌هایی که صورت می‌گیرند برای فرار از همان کلیشه‌های گفته شده و ترس ایجاد شده در دل جوانان می‌باشد. هنگامی که ازدواج برای فرار اتفاق بیفتد، شانس خطا افزایش می‌یابد. آشنایی قبل ازدواج و مشاوره پیش از ازدواج به افراد کمک می‌کند تا دلایل ازدواج خود را با دقت بیشتری بررسی کنند.

 

اگر ازدواج نکنیم چه می‌شود؟

با تمامی مقدمات گفته شده به نظر می‌رسد که علت ترس‌های افراد از ازدواج نکردن روشن شده است. اما باز هم این سوال پابرجاست اگر ازدواج نکنیم چه می‌شود؟

ازدواج کردن یا نکردن یک انتخاب شخصی است که فرد بنابر شرایط خود باید تصمیم بگیرد. اگر فکر می‌کنید بلوغ کافی برای ازدواج و شروع رابطه عاطفی را دارید و از طرف دیگر شرایط آن برایتان مهیاست و فرد مناسبی را برای این امر در نظر دارید، تعلل جایز نیست. اما مسئله جایی بغرنج می‌شود که یکی از این موارد وجود نداشته باشد. برای اطلاع بیشتر در زمینه رابطه عاطفی کلیک کنید.

گاهی اوقات همه شرایط ازدواج فراهم است، ولی فرد مناسبی را برای اینکه تمامی زندگیتان را با او شریک شوید پیدا نکرده‌اید. گاهی اوقات تنها ماندن می‌تواند خوشبختی بیشتری برایتان به همراه داشته باشد تا زمانی که فرد نامناسبی را وارد زندگی خود کنید. انتخاب فرد نامناسب ممکن است شما را به سمت یک ازدواج ناموفق و به تبع آن سردی عاطفی، خیانت، اختلالات اضطرابی، افسردگی، فقدان صمیمیت زوجین و... پیش ببرد. توصیه می‌کنیم در این رابطه مقاله افسردگی و اختلالات اضطرابی را نیز مطالعه کنید.

ازدواج نکردن می‌تواند پیامدهای منفی خود را داشته باشد که مطمئنا همگی ما با آن‌ها آشنا هستیم ولی باید گفت ازدواج نکردن فاجعه نیست. سعی کنید مهارت‌های شخصی، ارتباطات اجتماعی، شغل و تحصیل خود را پیشرفت دهید و به استقلال لازم برسید. در این صورت حتی اگر ازدواج کنید ملاک‌های روشن‌تر و بهتری برای ازدواج خواهید داشت و تن به روابط غلط نمی‌دهید و تصمیم‌های بهتری می‌گیرید.

لطفا نظر خودتون رو راجب این مطلب با ما در میان بگذارید

منبع : هنر زندگی

 

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.