// ۲۰ مرداد ۹۶ ، ۱۷:۰۷

اگر تا حالا فکر می کرده اید که استفاده از شیرین کننده های مصـنوعی و شیمیایی وزن شما را پایین نگه داشته یا دستکم تاثیر زیادی در وزن شما ندارد بهتر است تجدیدنظر کنید. بر اساس مطالعات انجام گرفته که نتایج آن در مجله ی «متابولیسم سلولی» (Cell Metabolism) منتشر شده، شیرین کننده های مصـنوعی در ترکیب با رژیم غذایی با مقادیر پایین کربوهیدرات اشتهای شما را برای خوردن غذا بیشتر خواهند کرد.

شیرین کننده های مصنوعی

در واقع در گذشته نیز طی تحقیقاتی مشخص شده بود که شیرین کنـنده های مصنوعی در صورتی که به صورت مداوم مورد استفاده قرار گیرند حس گرسنگی و اشتهای فرد را افزایش داده و در نتیجه چاقی وی را در پی خواهند داشت. 
 
در این تحقیق که توسط مرکز چارلز پرکینز و دانشکده ی زندگی و علوم محیطی دانشگاه سیدنی انجام شده، به مگس های میوه خوار غذاهایی مرکب از انواع کربوهیدرات و شیرین کننده های مصنوعی داده شد. در مگس هایی که همراه رژیم غذایی با مقادیر کم کربوهیدرات خود شیرین کننده ی مـصنوعی نیز دریافت کرده بودند خیلی سریع تمایل زیادی به خوردن غذای بیشتر پیدا کردند. این تمایل با توجه به مقدار شیرین کننده ی مـصنوعی که به آن ها داده می شد متفاوت بود. مطالعات گذشته نشان داده بود که مصرف شیرین کننده های مـصنوعی همراه با غذاهای سرشار از کربوهیدرات باعث کاهش میزان غذای مصرفی در فرد شده و در نتیجه می تواند کالری های مصرفی را کاهش دهد. 
Are-artificial-sweeteners-safe-for-children-800x500-w700 
اما در آزمایش اخیر، در مگس هایی که با رژیم غذایی سرشار از کربوهیدرات و مقادیر زیادی شیرین کننده مصنوعی تغذیه شده بودند کاهش در غذای مصرفی دیده نشد. در نهایت این تحقیقات نشان داده که شیرین کننده های مصـنوعی تاثیر بسیار زیادی بر روی بدن موجودات داشته و رابطه ی مستقیمی بین شیرین کننده های مصنوعی و احساس گرسنگی و در نهایت خوردن غذا دارد. اگر چه برای تایید این موضوع و مشخص شدن میزان تاثیر شیرین کننده های مصـنوعی بر متابولیسم بدن و چاقی تحقیقات بیشتری باید انجام گیرد اما مطالعات اخیر ثابت کرده اند که مصرف مداوم و بی رویه ی شیرین کننده های مصنوعی احساس گرسنگی را به دلیل تحرک شبکه های عصبی پیچیده ای که به شخص القا می کنند به اندازه ی کافی غذا نخورده است در شخص ایجاد می کنند. 
تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.