// ۱۴ مرداد ۹۶ ، ۱۸:۰۴
روش هایی برای اینکه به مسکن ها اعتیاد پیدا نکنیم

داشتن وابستگی و اعتیاد به مسکن‌ها عواقب خوبی ندارد. به همین دلیل آشنایی با روش‌هایی که بتوان از وابستگی به مسکن‌ها جلوگیری کرد ضروری است.

 

 

روش هایی برای اینکه به مسکن ها اعتیاد پیدا نکنیم

اعتیاد به مسکن‌های ضد درد به نتایج ترسناکی از جمله اعتیاد به مواد مخدری مانند: هروئین خواهد انجامید. بنا به گفته‌های جامعه‌ی اعتیاد به داروهای پزشکی، زنان از آن‌جایی که بیشتر گرفتار دردهای مزمن هستند بیشتر مورد تجویز مسکن‌های ضد درد قرار می‌گیرند و استفاده از دوزهای بالا در مدت زمان طولانی نسبت به مردان سبب می‌شود که ریسک اعتیاد آن‌ها به این داروها بالاتر هم برود. سال ۲۰۱۴ فقط در آمریکا ۲ میلیون نفر به مسکن‌ها اعتیاد پیدا کرده‌اند. نیمی از افرادی که بر اثر اعتیاد کشته می‌شوند جز معتادان به داروهای ضد درد هستند.

 

در ادامه با روش‌هایی آشنا خواهید شد تا ریسک ابتلا را پایین بیاورید:

صحبت کنید

اگر پزشک به شما یک ضد درد تجویز می‌کند صحبت کنید و از او بپرسید که آیا واقعاً استفاده از این مسکن‌ها ضروری است؟ در بعضی کیس‌ها پزشک می‌تواند از داروهای ضد درد غیراعتیادآور استفاده کند.

 

 

استفاده خود را محدود کنید

 

اعتیاد به مسکن

مسکن ها

 

با پزشک خود صحبت کنید و در صورت امکان کمترین دوز و دوره‌ی زمانی استفاده از مسکن‌های ضد درد را بخواهید. تحقیقات به وضوح رابطه‌ای بین مدت زمان استفاده و ریسک اعتیاد به این مسکن‌ها را نشان می‌دهند. در ضمن وقتی درد برطرف شد مسکن‌ها را درون یخچال انبار نکنید. چرا که ممکن است یک سردرد ساده داشته باشید و به جای اینکه به علت شروع سردرد توجه کنید سراغ مصرف مسکن قدرتمندی مثل: ویکودین بروید که برای دوران نقاهت پس از جراحی تجویز می‌شود.

 

 

به میزان تجویز شده مصرف کنید

درست است که اعتیاد به این مسکن‌ها در طی استفاده‌ی روزانه و مداوم شکل می‌گیرد اما این مدت زمان طولانی خواهد بود. مگر اینکه شما میزان دوزهای مصرف روزانه‌ی خود را به دلایلی واهی بیشتر کنید. 

 

به پزشک در مورد عوامل تهدید هشدار بدهید

اگر اعتیاد به سایر مواد مخدر یا الکل در پیشینه‌ی شما قرار دارد و دچار نشانه‌های افسردگی مزمن هستید پزشک را از وجود آن‌ها مطلع سازید. پزشک در این شرایط سایر روش‌های درمان درد را تجویز خواهد کرد.

 

 

تقاضای کمک کنید

 

اعتیاد به مسکن

مسکن ها

 

اگر نگران هستید که نتوانید جلوی خود را بگیرید از یکی از اطرافیان خود بخواهید که او قرص‌ها را به شما بدهد تا جلوی میل خود را گرفته باشید. این فرد باید زمانی که شما حتی در مورد مصرف دارو صحبت می‌کنید هم به شما هشدار بدهد.

 

از خانواده خود محافظت کنید

در موارد زیادی مشاهده شده که فرد این مسکن‌ها را از اطرافیانش گرفته است و این در حالی بوده که دارو برای آن‌ها تجویز نشده است. داروهای مسکن خود را در محلی امن نگهداری کنید مخصوصاً اگر نوجوان در منزل زندگی می‌کند. 

 

 

نشانه‌های اعتیاد به مسکن‌ها را بشناسید

این نشانه‌ها مثل: تمام شدن داروها زودتر از موعد مقرر، مراجعه به چند پزشک برای دریافت مسکن بیشتر، گرفتن مسکن از افراد دیگر، مصرف دارو برای سایر بیماری‌ها و دروغ گفتن به پزشک در مورد برطرف شدن نشانه‌های درد.

شما مرتبط به این فکر می‌کنید که آیا ذخایر شما کافی است یا نه و اینکه زمان مصرف مسکن بعدی چه موقع است.

وقتی کسی در مورد سوءمصرف‌تان صحبت می‌کند به حالت دفاعی می‌روید و عصبانی خواهید شد.

 

به سایر گزینه‌ها هم توجه کنید

 

اعتیاد به مسکن

مسکن ها

 

افرادی که ریسک اعتیاد بالاتری دارند بهتر است سراغ سایر استراتژی‌ها بروند. این روش‌ها شامل:

– فیزیوتراپی

– مشاوره با روانشناس برای تغییر افکار مرتبط با درد

– روش‌های جایگزینی مثل: طب سوزنی و تای چی

 

نتیجه‌گیری

وابسته شدن به دارو و اعتیاد به دارو با هم متفاوت هستند! شما می‌توانید به صورت فیزیکی به یک دارو وابسته شوید ولی به آن اعتیاد نداشته باشید. اجازه بدهید بیشتر توضیح بدهم:

وقتی شما به یک دارو به صورت فیزیکی وابسته هستید بدن شما برای اینکه همان اثر قبلی را از دارو دریافت کند به دوزهای بالاتر نیاز دارد از طرفی بدن به خود دارو مقاومت نشان می‌دهد ولی زمانی که اعتیاد دارید داستان سطحی بالاتر از فیزیکی دارد. شما از دارو استفاده می‌کنید و دوزهایی را مصرف می‌کنید که باعث صدمه زدن به بدن خواهد شد.

 

بعضی‌ها از ترس اینکه به مسکن‌ها اعتیاد پیدا نکنند سراغ مصرف این ضد دردها نمی‌روند. این موضوع می‌تواند مشکل دیگری را ایجاد کند و آن عدم مدیریت درد است.

 

اگر درد به خوبی مدیریت نشود شاهد پایین آمدن کارایی، تغییرات خلق‌وخو، افسردگی و در نهایت بالا رفتن ریسک خودکشی خواهیم بود. 

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.