// ۱۳ آبان ۹۶ ، ۲۳:۱۱

یکی از بزرگترین دقدغه های ذهنی http://chefchefak.blog.ir/ این است که به چه روشی باید برای کنکور، درس بخوانند .یکی از بزرگترین دقدغه های ذهنی داوطلبان این است که به چه روشی باید برای کنکور، درس بخوانند .

 

آیا باید متفاوت از دوران مدرسه درس بخوانند ؟

آیا حتما" باید از کلاسهای کنکورو روشهای تستی استفاده کنند؟

آیا باید از کتابها و جزوات خاصی استفاده کنند؟

آیا باید خط به خط مطالب را حفظ کنند؟

آیا باید شب و روز درس بخوانند؟

آیا باید از خواب و خوراک و ورزش و تفریح بگذرنند؟

چه باید کرد ؟ کدام راه به موفقیت در کنکور ختم می شود ؟ و .....

 

از این به بعد سعی می کنم ، جواب این سوالات را به همراه مطالب جدید و دانستنیهای مفید در هر مقاله بگنجانم .ولی برای شروع، اضطرار بحث چگونگی درس خواندن ، بیشتر محسوس است .

 

اولا" به علت مهم بودن معدل در کنکور سالهای آینده، باید در طول تحصیل بسیار خوب و عمیق درس بخوانید و با معدل عالی دیپلم بگیرید ، در راستای همین برنامه سازمان سنجش هم با مفهومی کردن سوالات در یکی دو سال اخیر داوطلبان کنکور را به خواندن دقیق کتب درسی و عدم استفاده از روشهای کوتاه و تستی تشویق کرده است .

 

 

این جملات را شاید خیلی شنیده باشید :

 

کنکور خیلی سخت بود !!!

سوالات وقت گیر بود ، هر چی حل می کردم به جواب نمی رسیدم !!!

همه ی اونارو حفظ بودم ولی نمی تونستم از 4 گزینه یکی رو انتخاب کنم !!!

بعضی سوالا اصلا" از کتاب نبود !!! و....

 

چرا اینگونه شده ؟چرا داوطلبان نمی توانند آن طور که باید و شاید به سوالات جواب دهند؟

 

بعد از بررسی سوالات 10 سال گذشته ی کنکور و مقایسه و تحلیل روند سوالات به این نتیجه رسیدیم که سوالات به سمت مفهومی و دقیق شدن پیش می روند ، یعنی کاملا" از کلیشه ای بودن خارج شده اند .

 

همچنین سازمان سنجش تصمیم گرفته است، دقیقا" فقط از متون ،مثالها و تمارین کتب درسی و مطالب مفهومی وابسته به آنها سوال طرح کنند .گزینه ها را طوری طراحی کنند که فقط کسانی که آن مطلب را کامل فهمیده و یادگرفته اند، بتوانند از بین گزینه ها درست ترین را انتخاب کنند .

 

در سوالات ، کاملا" مشهود است که داوطلبان باهوش تر ، پرتلاش تر ،ماهرتر، دقیقتر و بهتر غربال خواهند شد .

 

متاسفانه چون برخی مراکز پیش دانشگاهی و دبیرستانها و مخصوصا" کلاسهای کنکور دانش آموزان را به سوی سطحی خواندن و حفظ کردن مطالب سوق می دهند و دانش آموزان به جای اینکه دروس را تشریحی و دقیقتر بیاموزند و نقاط ضعف خود را مرتفع کنند ، روش تستی خواندن و نحوه ی تست زدن را می آموزند.

 

در این میان سازمان سنجش برای مقابله با این نظام غلط و غیر اصولی ، سیاستهای ( مفهومی ترکردن سوالها و تاثیر معدل نهایی سال سوم متوسطه ) را در پیش گرفته است تا داوطلبان برای فراگیری دقیق و عمیق درسها ارزش بیشتری قائل شوند .

 

کنکور

 

سازمان سنجش ادعا کرده :سوالات به طور متوسط در سطح پاسخگویی 20تا25درصد از داوطلبان است که از سطح علمی خوبی برخوردارند و برای ما توان پاسخگویی آنها مهم است .

در حقیقت در کنکور سراسری سوالی خوب و استاندارد است که در یک گروه آزمایشی بین 10تا30 درصد داوطلبان بتوانند به آن پاسخ صحیح بدهند.

 

حال با این اوصاف ، پس باید برای موفقیت در کنکور چگونه درس بخوانیم ؟!!!

 

در ادامه ی صحبتهای قبل ،حال به اینجا می رسیم که آیا در واقع ،راهکارهای عملی برای درس خواندن وجود دارد که منجر به موفقیت در کنکور شود ؟

بله !!!

 

الف ) باید در طول سال تحصیلی حداکثر استفاده را از مدرسه ، کلاسها ، معلمین و دانش آموزان زرنگ کلاس بکنیم .

چگونه ؟؟؟

 

قبل از کلاس ، روزنامه وار درسی را که قرار است تدریس شود را می خوانیم .

 

خیلی خوب و دقیق به درس و صحبتهای معلم (که باعث بهتر جا افتادن مطلب می شود) گوش می کنیم و فعالانه نکات مهم و اشکالات خود را یادداشت می کنیم .

 

در آخر کلاس تمام اشکالاتی را که در ذهنمان است را می پرسیم .

( تا اینجا 60% یادگیری انجام شده است ) حال 40% بقیه :

 

دروس آن روز را همان روز می خوانیم و برخی تمرینهای کلیدی را انجام می دهیم تا درس و کاربرد آن کاملا" جا بیفتد و به بهترین وجه در حافظه حک شود .

 

دوره ی دروس و تکمیل تمرینهای حل نشده را به روزی که فردای آن ، این دروس را داریم موکول می کنیم .

 

حل تستها و تمارین بیشتر را به روزهای تعطیل و جمعه موکول می کنیم .

 

برخی مطالب (مانند لغات زبان ، مترادفهای فارسی ، تاریخ ادبیات ، نام اشخاص و مکانها و تاریخ حوادث مهم ، فرمولهای ریاضی و فیزیک و...) را یادداشت کرده ، در وقت های تلف شده (داخل مترو یا اتوبوس ، زنگ تفریح و زنگهای بیکاری ، منتظر ماندن در مکانهای مختلف ) مرور می کنیم .

 

ب) باید از منابع موثق و مفید برای درس خواندن استفاده کنیم .

چگونه؟؟؟

 

به تاکید موکد سازمان سنجش، طراحان سوالات کنکور باید از متن کامل کتابهای درسی تدریس شده در دبیرستان و پیش دانشگاهی سوال دربیاورند، مخصوصا" در 2-3 سال اخیر که از قسمتهای بسیار ساده ی کتابها ( فیزیک ، در کنکور 84 ) چند سوال مفهومی درآورده بودند که نزدیک به 85% دانش آموزان نتوانسته بودند به آن جواب دهند .

 

پس واضح و مشخص است که اکثریت داوطلبان به متن کتابها اصلا" اهمیت نمی دهند .

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.