// ۱۲ شهریور ۹۶ ، ۱۳:۰۰

پیشگیری از پیری پوست [قسمت اول]

بسیاری از خانم‌ها دوست دارند که همیشه، شاداب، جوان و زیبا به‌نظر برسند. یکی از عواملی که باعث می‌شود شاداب و جوان به‌نظر رسید، داشتن پوستی سالم است.

پیشگیری از پیری پوست [قسمت اول]

پیری یک مسئله حساس برای زنان است. زنان همیشه نگاهی جوان، جذاب و پوستی سالم می‌خواهند. پوست یک اصل مهم در ظاهر زنان است. اینها دلایلی است که همه زنان باید در مورد همه عوامل احتمالی پیری پوست و اقدامات لازم برای پیشگیری آن بدانند تا بتوانند، از پیری زودرس جلوگیری کنند. در واقع پوست بزرگ‌ترین عضو زنده از بدن است. پوست اولین بار توسط عوامل متعدد خارجی (قرار گرفتن در معرض خورشید، آلودگی هوا، دمای هوا و مواد شیمیایی) و یا با شیوه سبک‌ زندگی توسط مسائلی چون (استرس، افسردگی، مشکلات خواب، رژیم غذایی ناسالم و غیره) و همچنین توسط عوارض جانبی داروها تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

فرایند پیری پوست را  هرگز، نمی‌توان متوقف نمود، و این یک امر غیرممکن است. اما می‌توانید یک پوست صاف و نرم داشته باشید. پیری پوست یک فرایند کاملاً بیولوژیکی و طبیعی است که شامل تغییر در کلاژن‌های پوست و تضعیف الاستین پوست است. در زمانی که شما جوان هستید، کلاژن و الاستین از پروتئین‌های اصلی پوست (پشتیبانان اصلی ساختار پوست) هستند که شکل و فرم پوست را نگه می‌دارند. برای پیشگیری از پیری زودرس پوست با ‌ما همراه باشید.

با افزایش سن ساختار کلاژن‌ها و الاستین‌های پوست تغییر و پوست شروع به تضعیف و پیری می‌کند. همچنین با، بالا رفتن سن پوست نازک‌تر و چربی‌های طبیعی پوست از بین می‌رود. جزء بسیار مهم در پیری پوست، کد ژنتیکی (مولکول‌های حامل اطلاعات ژنتیکی در سلول‌های زنده) است. در واقع نوع، ظاهر، سوخت‌وساز در پوست و پیری پوست یک برنامه‌ریزی ژنتیکی است. برخی از زنان بعد از ۵۰ سال هنوز نگاهی جوان دارند و برخی هم نگاهی بسیار پیرتر از سن واقعی خود دارند. بدن زنان به‌ طور طبیعی، توانایی تولید آنزیم‌هایی که به‌عنوان آنتی‌اکسیدان عمل می‌کنند را دارد. آنتی‌اکسیدان‌ها در بدن، مسئول تعمیر کدهای ژنتیکی که در روند پیری بدن آسیب می‌بینند، هستند. پدر و مادر شما مسئول سرعت و مکانیسم در پیری پوست شما هستند، اگرچه شما نمی‌توانید در عوامل ژنتیکی تغییری ایجاد کنید اما شما می‌توانید در چند عوامل خارجی مهم که در فرایند پیری پوست نقش مهمی دارند، تأثیر داشته باشید.

راهنمایی برای پیشگیری از پیری پوست

پیشگیری از پیری

۱- اجتناب از قرار گرفتن در معرض خورشید

دشمن شماره یک پوست زنان قرار گرفتن در معرض خورشید است. قرار گرفتن در معرض خورشید می‌تواند لکه‌های پوستی، چین‌وچروک، کاهش خاصیت ارتجاعی و پیری زودرس را، در پوست ایجاد کند. دانشمندان معتقدند که ۷۰ درصد روند پیری پوست، بستگی به میزان قرار گرفتن در معرض تابش خورشید در طول زندگی دارد. زیرا تابش خورشید باعث تخریب الیاف کلاژن پوست در طی فرایند اکسیداسیون می‌گردد. نابودی ساختار و ویژگی ارتجاعی پوست باعث شتاب در فرایند پیری پوست می‌گردد. قرار گرفتن در معرض خورشید می‌تواند به مواد ژنتیکی در سلول‌های پوست آسیب رسانده و باعث تقسیم غیرطبیعی سلول‌های پوستی و منجر به ایجاد چین‌وچروک، زبری و نازکی در پوست گردد و همچنین، می‌تواند خطر ابتلا به ضایعات بدخیم و پیش بدخیم پوست را افزایش دهد. قرار گرفتن در معرض خورشید اثری منفی را روی غدد چربی پوست دارد که می‌تواند پوست را خشک و حساس کند و یا گاهی اوقات، باعث تولید بیش‌ از حد چربی پوست توسط غدد تولیدکننده چربی گردد.

۲- جلوگیری از استرس و افسردگی

جلوگیری از استرس

زندگی امروزی، پر از عوامل استرس‌زا است. در افراد مختلف میزان و نوع استرس متفاوت است. تحقیقات نشان داده که استرس‌های عاطفی طولانی‌مدت، باعث افزایش ترشح هورمون‌های استرس مانند کورتیزول و آدرنالین می‌گردد. دانشمندان معتقدند که افزایش تولید هورمون‌های استرس‌زا می‌تواند، باعث تسریع فرآیند پیری پوست گردد. افسردگی طولانی‌مدت نیز می‌تواند اثر منفی در سلول‌های پوست ایجاد کند و باعث کوتاه شدن و یا نابودی تلومر‌ها که پایانه فیزیکی مواد ژنتیکی (DNA) موجود در سلول هستند،‌ گردد. کمبود تلومر سلول‌ها می‌تواند، تقسیم سلول‌های پوست را متوقف و باعث مرگ زودرس سلول‌ها گردد. در این شرایط، پوست نمی‌تواند سلول‌های جوان‌تری را جایگزین سلول‌های قدیمی کند که این امر پیری زود هنگام پوست را به همراه دارد.

۳- اجتناب از کشیدن سیگار

شما با عوارض سیگار آشنا هستید. سیگار کشیدن باعث ایجاد خطوط اضافی در پوست و چین و چروک زودرس می‌گردد که بیشتر در نواحی نازک صورت هستند. به‌ طور معمول، این خطوط بیشتر در دور چشم‌ها و لب‌ها قرار دارند. متخصصین پوست می‌توانند خطوط سیگار را در صورت زنان تشخیص دهند. این خطوط در زنانی که سیگار می‌کشند، ۱۰ تا ۱۵ سال قبل از زنان غیر سیگاری در صورت آنها پدیدار می‌گردد. چین‌وچروک‌های صورت در زیر میکروسکوپ به‌ خوبی قابل مشاهده هستند. در زنانی که سیگار می‌کشند چند سال زودتر پوست شروع به پیری می‌کند. همچنین متخصصان دریافتند که خطوط و چین‌وچروک‌ها در زنان سیگاری عمیق‌تر هستند.

دانشمندان دریافتند که در زنان سیگاری مقدار ویتامین سی (C) کاهش می‌یابد. درواقع ویتامین سی (C)، یک عضو مهم در تولید کلاژن در پوست است. ویتامین سی (C)، باعث انعطاف‌پذیری و جوانی پوست می‌گردد و همچنین کمبود ویتامین سی (C) فرایند پیری پوست را تسریع می‌کند. افرادی که در کنار سیگاری‌ها قرار دارند، در حال دریافت و تنفس دود مواد شیمیایی سیگار هستند و این امر آن افراد را نیز، جزء افراد سیگاری قرار می‌دهد، بدون اینکه یک سیگار مصرف کنند. دریافت این دودها بسیار خطرناک است چون هیچ فرقی با دودهای اصلی که افراد سیگار به درون ریه‌های خود می‌کشند، ندارد.

می‌توانید یک سری هم به «با پوست‌ های چرب چگونه باید رفتار کنیم» بزنید.

منبع: بنیتا

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.