دوج وایپر یکی از سوپر اسپرتهای اسطورهای آمریکا است که برای اولین بار در سال ۱۹۹۲ معرفی شد. این خودرو همواره به خاطر عملکرد خوبش مورد تحسین قرارگرفته است اما در سوی دیگر به بازده پیشرانهٔ عظیم ۸٫۴ لیتری V10 آن انتقاداتی وارد بوده است.
پدال- از سوی دیگر وایپر هیچگاه نتوانست به فروش مدنظر فیات-کرایسلر دست یابد و حتی دوج قیمت آن را در سال ۲۰۱۴ تا ۱۵ هزار دلار کاهش داد. به همین دلیل چندی است دوج اعلام کرده است که وایپر اسطورهای در سال ۲۰۱۷ خداحافظی خواهد کرد درحالیکه هیچ برنامهٔ روشنی برای جانشین آن اعلامنشده است.
بدین ترتیب بهتازگی دوج با معرفی نسخههای ویژهای از وایپر، رسماً توقف تولید آن در سال ۲۰۱۷ را اعلام کرد. این در حالی است که دوست داران وایپر هرگز از این خبر خوشحال نیستند و بسیاری از اعلام آن غمگین شدهاند؛ اما آیا وایپر هم مانند بسیاری از نامهای پرافتخار آمریکایی به تاریخ خواهد پیوست؟ به نظر میرسد هنوز نه. حداقل این چیزی است که سر جیو مارکیونه مدیرعامل FCA (فیات-کرایسلر) در کنفرانس مطبوعاتی سالانهٔ خود در نمایشگاه خودروی دیترویت اعلام کرد. با توجه به اظهارات مارکیونه امکان بازگشت وایپر وجود دارد و این یک بارقهٔ امید ضعیفی است برای دوست داران این خودرو.
تنها مشکل این است که هیچ زمانی برای معرفی وایپر جدید اعلامنشده است. بااینحال اگر مارکیونه و دیگر مقامات FCA تصمیم به بازگشت وایـپر بگیرند، انتظار میرود نسل جدید این خودرو بسیار متفاوت از مدل فعلی باشد. خوشبختانه یکی از زیرمجموعههای FCA یعنی آلفارومئو بهتازگی یک پلت فرم دیفرانسیل عقب جدیدی را توسعه داده است که وایپر میتواند در آینده از آن استفاده کند. این همان پلت فرمی است که سدان جدید جولیا بر روی آن ساختهشده است و حتی احتمال استفادهٔ مدلهای چارجر و چلنجر نیز از آن وجود دارد.
پدال- از سوی دیگر وایپر هیچگاه نتوانست به فروش مدنظر فیات-کرایسلر دست یابد و حتی دوج قیمت آن را در سال ۲۰۱۴ تا ۱۵ هزار دلار کاهش داد. به همین دلیل چندی است دوج اعلام کرده است که وایپر اسطورهای در سال ۲۰۱۷ خداحافظی خواهد کرد درحالیکه هیچ برنامهٔ روشنی برای جانشین آن اعلامنشده است.
بدین ترتیب بهتازگی دوج با معرفی نسخههای ویژهای از وایپر، رسماً توقف تولید آن در سال ۲۰۱۷ را اعلام کرد. این در حالی است که دوست داران وایپر هرگز از این خبر خوشحال نیستند و بسیاری از اعلام آن غمگین شدهاند؛ اما آیا وایپر هم مانند بسیاری از نامهای پرافتخار آمریکایی به تاریخ خواهد پیوست؟ به نظر میرسد هنوز نه. حداقل این چیزی است که سر جیو مارکیونه مدیرعامل FCA (فیات-کرایسلر) در کنفرانس مطبوعاتی سالانهٔ خود در نمایشگاه خودروی دیترویت اعلام کرد. با توجه به اظهارات مارکیونه امکان بازگشت وایپر وجود دارد و این یک بارقهٔ امید ضعیفی است برای دوست داران این خودرو.
تنها مشکل این است که هیچ زمانی برای معرفی وایپر جدید اعلامنشده است. بااینحال اگر مارکیونه و دیگر مقامات FCA تصمیم به بازگشت وایـپر بگیرند، انتظار میرود نسل جدید این خودرو بسیار متفاوت از مدل فعلی باشد. خوشبختانه یکی از زیرمجموعههای FCA یعنی آلفارومئو بهتازگی یک پلت فرم دیفرانسیل عقب جدیدی را توسعه داده است که وایپر میتواند در آینده از آن استفاده کند. این همان پلت فرمی است که سدان جدید جولیا بر روی آن ساختهشده است و حتی احتمال استفادهٔ مدلهای چارجر و چلنجر نیز از آن وجود دارد.
پیشرانهٔ وایـپر جدید نیز به همان اندازهٔ پلت فرم اهمیت دارد. بدون شک پیشرانهٔ حجیم ۸٫۴ لیتری V10 وایـپر فعلی با نمونهای کوچکتر و کارآمدتر که با شرایط فعلی جهانی هماهنگ باشد، تعویض خواهد شد. FCA هنوز هم تمرکز بر قابلیتها و عملکرد وایـپر خواهد داشت اما میتواند از راههای دیگری چون ساخت خودروی سبکتر و استفاده از موتور توربو بجای تنفس طبیعی به این مهم دست یابد. البته این تغییرات ممکن است به مذاق طرفداران وایـپر خوش نیاید چراکه نماد وایـپر نیروگاه عظیم ۸٫۴ لیتریاش است. بااینحال هنوز هیچیک از این موارد مذکور تأیید نشده و قطعی نیستند؛ بنابراین باید امیدوار باشیم که این سوپر اسپرت اسطورهای بازگردد و تا آن موقع برای پی بردن به تغییرات آن صبر کنیم.