// ۲۷ مرداد ۹۶ ، ۱۷:۱۰

سرکه سیب در دستورپخت‌های غذایی به وفور یافت می‌شود اما آیا می‌توان از آن برای درمان جای جوش‌های پوستی هم استفاده کرد؟

همه می‌دانیم که داروهای خانگی زیادی برای درمان جای جوش‌های پوستی وجود دارد که باید از طبیعت به خاطر آن‌ها سپاسگزار بود. اما نظر شما در مورد سرکه‌ی سیب چیست؟ آیا این ماده‌ی غذایی می‌تواند به درمان جوش‌ها و آکنه‌ی پوستی کمکی کند؟

حدود ۸۵ درصد مردم، به‌خصوص نوجوانان با جوش‌های پوستی دست به گریبان هستند. این موضوع به علل مختلفی روی می‌دهد از جمله تغییرات هورمونی، استرس، ضعف سیستم ایمنی بدن و البته رژیم غذایی غلط. این فعالیت‌ها سبب ایجاد چربی بیش از حد روی پوست می‌شوند که منفذ‌های پوستی را می‌بندند. این کثافات داخل این منفذها جمع می‌شوند و سبب رشد باکتری و ایجاد آکنه می‌شود.

بهترین درمان برای آکنه در درازمدت، داشتن بهداشت شخصی و یک رژیم غذایی سالم است. اما اگر می‌خواهید با آکنه‌های که در حال حاضر گرفتارشان شده‌اید برخورد کنید، می‌توانید از درمان‌های خانگی مثل سرکه‌ی سیب استفاده کنید. 

برای اینکه از صحت این ادعا مطمئن شویم نظر یک متخصص پوست را جویا شدیم. البته باید اشاره کنیم که هنوز هیچ تحقیق علمی‌ای موثر بودن سرکه‌ی سیب در درمان آکنه پوستی را اثبات نکرده است اما این به معنای موثر نبودن آن نیست. این‌ها حرف‌های دکتر سجال شاه متخصص پوست از نیویورک است. او می‌افزاید: در حالی که هیچ مطالعه‌ی علمی در زمینه‌ی اثر سرکه‌ی سیب روی درمان آکنه صورت نگرفته است اما اسید استیک موجود در آن اثر ضد باکتریایی و ترکیبات کراتولیتیک دارد. به معنای دیگر به صورت بالقوه سرکه‌ی سیب می‌تواند جوش‌های پوستی شما را ریشه‌کن کند.

از طرفی، سرکه‌ی سیب یک ماده سم‌زدای طبیعی است که با رادیکال‌های آزاد و سایر سموم بدن مبارزه می‌کند.

روش‌های استفاده از سرکه سیب برای درمان آکنه پوستی

البته باید در مصرف سرکه‌ی سیب احتیاط به خرج دهید چرا که این ماده بسیار حساسیت‌زا است و می‌تواند سبب سوختگی شیمیایی شود. اولین‌بار باید آن را رقیق کنید و بعد روی پوست بپاشید. بهتر است ابتدا اثر آن را روی قسمتی از پوست امتحان کنید.

اگر خودتان می‌خواهید از آن استفاده کنید ابتدا سرکه را با چهار برابر آب ترکیب کنید. با استفاده از یک پنبه سرکه را روی پوست خود بکشید. اجازه بدهید برای ۱۵ دقیقه روی پوست باقی بماند و سپس آن را بشویید. این کار را هفته‌ای سه بار تکرار کنید و بعد از مرطوب‌کننده استفاده کنید. در ادامه چندین متد مختلف در استفاده از سرکه‌ی سیب را شرح خواهیم داد.

روش اول: آب را بجوشانید و از روی اجاق بردارید. دو الی سه قاشق سرکه‌ی سیب به آن بیافزایید. سر خود را با حوله بپوشانید و روی ظرف آب خم شوید. اجازه بدهید پنج دقیقه به همین صورت باقی بماند. حوله را از روی صورت بردارید و با آب سرد صورت خود را بشویید و خشک کنید.

روش دوم: این روش به صورت ریشه‌ای با مشکل جوش‌های پوستی برخورد می‌کند. دو قاشق چای‌خوری سرکه‌ی سیب را درون یک لیوان آب بریزید و به خوبی هم بزنید. برای بهتر کردن مزه می‌توانید از عسل یا شیره افرا استفاده کنید. بهتر است از نی برای مصرف این ترکیب استفاده کنید چرا که به مینای دندان آسیب می‌زند.

روش سوم: دو قاشق غذاخوری سرکه سیب و دو تا سه قاشق جوش شیرین را با هم ترکیب کنید. از انگشتان دست استفاده کنید و از ترکیب به عنوان یک ماسک صورت استفاده کنید. اجازه بدهید به مدت ۱۰-۲۰ دقیقه روی صورت باقی بماند. بعد با آب سرد آن را بشویید. صورت خود را خشک و از مرطوب‌کننده استفاده کنید. این کار را هفته‌ای یک بار تکرار کنید.

روش چهارم: یک سیر را خرد کنید و عصاره‌ی آن را با میزان برابر سرکه‌ی سیب مخلوط کنید. از یک پنبه استفاده و ترکیب را روی پوست بکشید. اجازه بدهید به مدت ۱۰-۱۵ دقیقه روی پوست باقی بماند و از آب ولرم برای شستن صورت استفاده کنید. البته می‌توانید به جای سیر از پیاز هم استفاده کنید.

روش پنجم: نصف قاشق چایخوری سرکه‌ی سیب و آبلیمو را با هم مخلوط کنید. از پنبه استفاده کرده تا ترکیب را روی صورت قرار دهید. شب به همین صورت بخوابید. صبح صورت خود را بشویید. این کار را روزانه تکرار کنید. می‌توانید روغن درخت چای را نیز به ترکیب اضافه کنید.

منبع: womenshealthmag ،homeremediesforlife

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.