زندگی در شهر اقتضائاتی خاص خود دارد و یکی از مهمترین آنها خودروهایی است برای انجام امورات روزمره و عبور و مرور در شهرها. با اینکه مدتهاست خریداران شهرنشین برای در امان ماندن از ترافیک به سمت خودروهای کوچک و حتی محصولات مینی روی آوردهاند(مثل مینی هاچبکها) اما هنوز هم استیشنواگنها، مینیونها، هاچبکهای بزرگ و سدان های متوسط جزو مهمترین گزینههای خرید برای علاقمندان به خودروهای خانوادگی هستند.
به گزارش فرادید، خودروهای خانواده که عمدتا به محصولات جادار گفته میشود، عموما در ایران نیز طرفداران بسیاری دارد. این مدلها که اصطلاحا فامیلی کار نامیده میشوند، به انواعی از خودروها اعم از ون و هاچبک یا سدان و اسیووی گفته میشود که مهمترین ویژگی وجودی آنها گنجایش بالا و کارایی اقتصادی است تا در نهایت باعث کاهش هزینهها خانواده و نیز رفاه بیشتر افراد را فراهم کند. این طبقهبندی خاص که کاملا کاربردی بوده و از قضا در ایران طرفداران بسیاری دارد، باعث شده تا انبوهی از خودروهای تولید داخل یا محصولات وارداتی را سدانها و کراساوورها تشکیل دهند که به نسبت هاچبکها یا محصولات دیگر گزینههای بهتری برای یک خانواده به شمار میآیند. اینجا به طور خلاصه سعی کردهایم مهمترین گزینههای بازار ایران برای خانوادههای نیازمند به اتومبیلی جادار و اقتصادی را یک جا به لیست کنیم.
دانگفنگ اچ30 کراس
نوع اتاق : استیشنواگن کوچک
قیمت : 45 میلیون
طول:4.35 متر
گنجایش سرنشین : 5 نفر
گنجایش صندوق : 417 – 1100 لیتر
مصرف سوخت : 6.5لیتر
ایمنی : 3ستاره انکپ چین
مزیت اصلی: ارزان است و در عین حال دنده اتومات. قطعاتش نیز به واسطه اشتراک کامل با پژو 206 نسبتا ارزان بوده و در مجموع هزینه نگهداری پایینی دارد. در عین حال صندوق باری که به جمع کردن طاقچه میتواند تا 650 لیتر جا بگیرد کمک می کند تا اچ30 کراس به خودرویی مناسب برای استفاده روزمره یک خانواده متوسط تبدیل شود.
امجی 360
نوع اتاق : سدان متوسط اقتصادی
قیمت : 65 میلیون
طول :4.57 متر
گنجایش سرنشین : 5 نفر
گنجایش صندوق : 510 لیتر
مصرف سوخت : 7.2لیتر
ایمنی : مشخص نیست
مزیت اصلی: این سدان تولید داخل که محصول مشترک چین و انگلستان است، با داشتن یک اتاق بزرگ و نیز صندوق بار حجیم، از جمله خودروهایی است که مورد پسند خانوادههای پرجمعیت بوده و در عین حال نسبت به رقبایی همچون بسترن یا چری سطح کیفیت بالاتری دارد.
لیفان 820
نوع اتاق : سدان بزرگ اقتصادی
قیمت : 92 میلیون
طول : 4.86 متر
گنجایش سرنشین : 5 نفر
گنجایش صندوق : 550 لیتر
مصرف سوخت : 9 لیتر
ایمنی : 4ستاره انکپ چین
مزیت اصلی: در این کلاس تنها رقیب مستقیم لیفان 820 تقریبا پژو پارس اتومات است که هم خیلی قدیمی و هم تا حدی کوچکتر است. 820 گرچه در ایران فروش خوبی را تجربه نکرد اما انصافا اتاق و صندوق بار بزرگی دارد و این برای خانوادههای بزرگ که معمولا در مسیرهای طولانی به سفر میروند یک برگ برنده بزرگ است.
رنو داستر دودیفرانسیل
نوع اتاق : اسیووی کوچک
قیمت : 122 میلیون
طول : 4.31متر
گنجایش سرنشین : 5 نفر
گنجایش صندوق : 480 – 800 لیتر
مصرف سوخت : 7 لیتر
ایمنی : 3 تاره انکپ اروپا
مزیت اصلی: آن دسته از خانوادههای اهل سفر که علاوه بر گنجایش مناسب و پرداخت نه چندان بالا، دنیال خودرویی برای حرکت در مسیرهای خارج از جاده هستند حتما روی داستر حساب ویژهای باز میکنند. این خودرو با کار فراوان و بار زیاد مشکلی ندارد و در عین حال به واسطه ساختار ساده فنی، هزینه نگهداری مناسبی دارد.
کیا کارنز
قیمت : 167 میلیون تومان
طول : 4.52 متر
گنجایش سرنشین : 6 نفر
گنجایش صندوق : 700 – 1100 لیتر
مصرف سوخت : 6.6 لیتر
ایمنی : 4 ستاره اروپا
مزیت اصلی: ریلهای سقفی در کنار صندوق بار بزرگ و همچنین صندلیهای عقب با قابلیت خواباندن این کمک را به مالک کارنز میکند که وسایل بزرگ از قبیل تلویزیون، لباسشویی و حتی یخچال را بدون استفاده از وانت جابجا کرده و در عین حال در سفرهای طولانی بالاترین میزان کارایی و گنجایش را برای یک خانواده به ارمغان آورد که البته این از خاصیت خودروهای ون است.
هیوندای سوناتا
نوع اتاق : سدان متوسط نیمهلوکس
قیمت : 200 میلیون تومان
طول :4.82 متر
تعداد سرنشین : 5 نفر
گنجایش صندوق : 500لیتر
مصرف سوخت : 7/6 لیتر
ایمنی : بسیار خوب (TOP SAFETY PICK)
مزیت اصلی: کیفیت ساخت بالای اتاق جدید سوناتا در کنار فرم زیبای بدنه و البته صندوق بار بزرگ، موتور قدرمند 181 اسبی و کلی مورد دیگر کمک میکند تا سوناتا در مقایسه با تالیسمان، 508، اوپتیما و کمری خودروی بهتری برای خانواده های ایرانی باشد و بیدلیل هم نیست که این سدان کرهای تا این اندازه پرفروش است.
هوندا سیآر-وی
نوع اتاق : کراساوور متوسط نیمهلوکس
قیمت : 250
طول : 4.57متر
تعداد سرنشین : 5 نفر
گنجایش صندوق : 640 لیتر/ 1000 لیتر
مصرف سوخت : 6.8 لیتر
ایمنی : عالی (TOP SAFETY PICK +)
مزیت اصلی: هندلینگ عالی
با اینکه خریداران ایرانی به دلیل آشنایی اندک کمتر سراغ این خودرو میروند، اا تجربه اغلب افرادی که با این سییووی ژاپنی مسافرت کردهاند نشان میدهد، بیدلیل این محصول هوندا را بهترین کراساوور متوسط جهان لقب ندادهاند. موتور قدرتمند 185 اسبی در کنار مصرف سوخت پایین و صندوق بار بزرگ از مالک سیآر-وی یک برنده بزرگ میسازد که در سفر یا استفاده روزمره هرگز نگران گنجاندن بار و یا مسافرانش نیست.