// ۲۲ دی ۹۶ ، ۲۳:۰۶

مردم رومانی با شرکت در مراسم آیینی و سنتی رقص خرس خود را با گذشته پیوند می‌دهند.

اوایل صبح که می‌شود صدای طبل‌هایی که گوش مردم را کر می‌کند در شهر کومانستی طنین‌انداز می‌شود و صدها نفر از مردم به سمت این شهر در شمال رومانی سرازیر می‌شوند؛ مردمی که سرتاپایشان ملبس به ردایی از پوست و پشم خرس واقعی به همراه سرش است.

مردم از مینی‌بوس‌ها و ون‌ها پیاده می‌شوند و شروع به رقصیدن می‌کنند. طبق این سنت که از زمان قبل از تولد عیسی مسیح رایج بوده است رقصنده‌ها با لباس های رنگی یا از پوست حیوانات از خانه‌ای به خانه دیگر در روستاها می‌روند، آواز می‌خوانند و می‌رقصند تا با نیروهای اهریمی و شیطان مبارزه کنند.

این سنت در شهرهای دیگر رومانی نیز رواج پیدا کرده است اما این مراسم در قبال دریافت پول انجام می‌شود. طی آیین رقص خرس، یک خرس واقعی در حیاط خانه‌ای نگه داشته می‌شود که نمادی از آینده روشن، وضعیت مالی خوب، برکت و سمبل خوش‌شانسی مردم رومانی است. در شهر کومانستی، که شرقی‌ترین قسمت رومانی به شمار می‌رود، مراسم رقص در روز آخر از جشنواره زمستانی که یک هفته طول می‌کشد برگزار می‌شود؛ یعنی بین جشن کریسمس و آغاز سال نوی میلادی.

یک لباس از پوست و پشم خرس به همراه سرش وزنی بالغ بر ۴۰ کیلوگرم دارد و ۲ هزار یورو می‌ارزد. قیمت این لباس‌ها بعد از ممنوع شدن شکار خرس و مقررات جدید اتحادیه اروپا خیلی بیشتر شد.

بومی‌ها نگران فراموش شدن این مراسم آیینی هستند زیرا بسیاری از جوان‌های رومانیایی از این منطقه مهاجرت کرده‌اند و به کشورهای ثروتمندتر عضو اتحادیه اروپا پیوسته‌اند تا زندگی بهتری داشته باشند. اما برخی از آنهایی که هنوز به این سنن قدیمی پایبند هستند و می‌خواهند مراسم آیینی کشورشان را حفظ کنند، حتی بعد از مهاجرت، هر ساله به این منطقه بازمی‌گردند تا در مراسم رقص خرس شرکت کنند.

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.