// ۲۲ مهر ۹۶ ، ۱۹:۲۱

ماجرای طراحی مدل فورتو توسط محمدحسین امینی یکتا طراح جوان ایرانی که عضو دپارتمان طراحی شرکت دایملر ای.جی مالک مرسدس بنز، اسمارت و می‌باخ است، به سوژه جالبی برای رسانه‌ها تبدیل شده اما در خصوص بررسی ابعاد تخصصی شیوه طراحی خودرو توسط این نابغه ایرانی کمتر بحث دقیقی صورت گرفته است. محمدحسین امینی یکتا که کار آخرش یعنی اسمارت فورتو ای.کیو را با همراهی تیمی متشکل از طراحان صنعتی و هنری به پیش برد، اخیرا در مصاحبه با مجله آلمانی اسمارت، حرف‌های جالبی درباره نحوه کارش هنگام طراحی خودروهای مختلف زده است. بخشی از مصاحبه در ادامه متن می‌آید.

تصاویر/ ون آلمانی با طرح ایرانی

کانسپت ای.کیو، دری است رو به آینده

زمان انجام این مصاحبه به برپایی رویدادی برمی‌گردد که در زیندل‌فینگن اشتوتگارت برگزار شد و شرکت بنز در محفلی خصوصی، مفهومی تازه خود را به تعدادی از طراحان و کارشناسان معرفی کرد. در خلال این رویداد بود که امینی یکتا از عضو اصلی طراح این خودرو در کنار کریستین پچر مسئول بخش تجربه‌های جدید دپارتمان، این خودرو را به حضار معرفی کرده و در تعریف خود از این خود، مدل مفهومی فورتو ای.کیو (four two EQ) را چشم‌اندازی به آینده خودروهای هوشمند عنوان کردند. با کمک باتری‌های برقی 30 کیلوواتی، سیستم رانندگی خودکار، داشبورد هوشمند و تعاملی و نیز درب‌های پروانه‌ای، این محصول یک مفهوم تمام‌عیار از خودروهای 30 سال آینده را منتقل می‌کند. این دو مهندس خلاق گروه دایملر به صورت مشترک در این گفتگو شرکت کرده و به سوالات مجله اسمارت پاسخ گفته‌اند.

اسمارت: آقای امینی یکتا، آقای پچر، نقطه شروع طراحی برای شما کجاست؟ چطور چنین احجام عجیب و جذابی به ذهن شما الهام می‌شود؟

محمدحسین امینی یکتا: خب نقطه شروع همه‌چیز یک کاغذ سفید است. ابتدای کار همیشه سخت است ولی رفته رفته شما می‌توانید بر کار سوار شوید. در پروژه فورتو، ما در ابتداع با برخی طرح‌های وحشیانه و بسیار پیشرو روبرو شدیم چرا که ای.کیو علاوه بر یک محصول شهری مدرن و مینی، باید خودرویی دیجیتالی، برقی و خودران می‌بود. جالب است که سرانجام همان ایده‌های خلاق اولیه مبنای ما برای ایده اولیه مفهومی فور تو بودند. حسن طراحی یک خودروی مفهومی این است که شما می‌توانید در روال کار تمام آنچه در ذهن دارید را روی کاغذ بیاورید و حتی بسازید. در واقع همه چیز در طراحی شبیه نوشتن است و چیزی یکباره خلق نمی‌شود.

کریستین پچر: ما ابتدا با یک مفهوم کلی، خشن و نه چندان واضح روبرو بودیم. در عین حال هرچه جلوتر می‌رفتیم، با برگزاری نشست‌های مشترک سعی در نزدیک کردن دیدگاه‌ها به همدیگر برای ساخت یک مفهوم واحد داشتیم. در عین حال جلسات متعددی را با تیم مهندسی داشتیم تا اقتضائات مورد نیاز برای ساخت مدل نهایی را با آنها هماهنگ کنیم.

کانسپت ای.کیو، دری است رو به آینده

اسمارت: چشم‌اندازی به فردا که به واقعیت تبدیل شد. این تعریف شما از خودرویی است که سرانجام به عنوان یک محصول هوشمند و آینده‌نگرانه به نمایش درآمد. آنچه به عنوان محصول نهایی ای.کیو خلق شد چقدر با طرح‌های امروزی تفاوت دارد و واضح‌ترین ویژگی ای.کیو چیست؟

محمدحسین امینی یکتا: هنوز هم با همه تفاوت‌های ایده‌های اولیه و مفهومی ای.کیو، بسیاری از موضوعات مهم از جمله موتور الکتریکی، فضای کوچک اما جادار اتاق و فرم بدنه جذاب را با خود دارد. با این‌حال طرح کلی چشم‌انداز هوشمندی از آینده را با خود دارد که از مهم‌ترین بخش آن می‌توان به درب‌های پروانه‌ای اشاره کرد که به شدت شیوه ورود و خروج به خودرو را ساده می‌کند.

کریستین پچر: ما با حذف رویه طراحی سنتی و طراحی یک اتاق مدرن، پدال‌ها، فرمان و داشبورد را کلا از پروسه طراحی خارج کردیم تا شکلی دقیق از آنچه در ذهن داشتیم را روی اسمارت جدید پیاده کنیم. ارتباط مسئله اصلی برای ما بود، چه ارتباط سرنشینان با هم و چه ارتباط با افراد بیرون از خودرو به همین منظور از طریق یک صفحه 24 اینچی دیجیتال در درون اتاق و نیز درهای شیشه‌ای تلاش کردیم تا به این مهم برسیم و ارتباط درون و بیرون خودرو را به نحو احسن برقرار کنیم.

روح ایرانی مرسدس بنز

کانسپت ای.کیو، دری است رو به آینده 

اسمارت: ساخت یک خودروی مفهومی برای مردم امروز با نگاه به چند دهه آینده کار بسیار سختی است. چطور بین این دو چارچوب ارتباط برقرار کردید؟

محمدحسین امینی یکتا: کلید این پاسخ در ایده و درک اولیه‌ای است که ما داشتیم. از آغاز قرار بود در بخش طراحی با یک هدف واحد یعنی الهام‌بخشی به یکدیگر و تولید یک مفهوم واحد تلاش کنیم.

اسمارت: آقای پچر تجربه شما به تیم کمک کرد که به شکلی ملموس ایده‌های ذهنی به واقعیت تبدیل شوند. این روند چطور شکل گرفت و چرا تا این اندازه به آینده توجه دارید؟

کریستین پچر: ما در دپارتمان طراحی با طیف وسیعی از تخصص‌ها برای طراحی محتوا، مفاهیم و طرح های نوآورانه در خصوص ماشین‌های آینده روبرو هستیم که هنگام نهایی کردن یک پروژه، به شدت نیاز هست به هم می‌پیوندند. توسعه مداوم طراحی دیجیتال و نهایی کردن محتوای پویا در قالبی فیزیکی مستلزم همکاری بسیار نزدیک بین رشته‌ای است تا نتیجه‌ای دلخواه را به بار آورد. برای نمونه چراغ‌های دیجیتالی، درب‌هایی پروانه‌ای و نیز جلوپنجره دیجیتالی خودرو که قابلیت هشداردهی به عابران را دارد همه از موضوعاتی بودند که تجمیع آنها در طرح نهایی تا حدودی سخت بود اما ما موفق شدیم بر این چالش غلبه کنیم. نهایی کردن این ایده‌ها به مردم اجازه می دهد تا امروز از طریق نمونه های مفهومی، آینده را تجربه کنند.

کانسپت ای.کیو، دری است رو به آینده

اسمارت: و حالا که ای. کیو به عنوان چشم‌انداز آینده در امروز متولد شده چه احساسی دارید؟

محمدحسین امینی یکتا: واقعا هیجان‌زده هستم. از ابتدا که شروع به کار کردیم تا وقتی که به طرح اولیه رسیده‌ایم و تا انتها، من مدیون تیم مهندسی قوی و تک تک اعضای تیم هستم که نتیجه‌ای چشمگیر از ماه‌ها تلاش خود خلق کرده و هم‌اینک نیز به آن افتخار می‌کنیم. تولید ای.کیو برای من مثل نوزادی است که در طول دوران رشد آن به شدت با احساس مراقب آن بوده و کار را به جلو بردم. لحظه رونمایی این خودرو برای من یک لحظه کاملا عاطفی است.

کریستین پچر: همه چیز همانطور که می‌خواستیم پیش رفت و خوشبختانه نتیجه نهایی کاملا رضایت‌بخش است.

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.