// ۳۱ شهریور ۹۶ ، ۱۷:۰۲

RPK-16 یکی از انواع مسلسل های سبک (LMG؛ مخفف Light Machine Gun) طراحی شده توسط گروه روسی کلاشنیکف است که خود این گروه جز شرکت های تابعه کمپانی دولتی ROSTEC به شمار می رود. این سلاح نخستین بار در سپتامبر سال 2016، در نمایشگاه بین المللی تکنیکی نظامی واقع در نزدیکی مسکو به عموم بازدید کنندگان معرفی شد. هدف از تولید اسلحه مذکور، جایگزینی با RPK قدیمی ساخت شوروی سابق در اواخر دهه 1950 (مسلسل سبک با کالیبر 7.62×39 میلی متر) بود. RPK-16 از حداکثر برد شلیک 800 متر و نواخت تیر 700 دور در دقیقه برخوردار است. در ژانویه سال 2017، وزارت دفاع روسیه سفارش دریافت چندین نسخه از این سلاح را به صورت آزمایشی به شرکت کلاشنیکف ارسال کرد. گزارش ها حاکی از آن است که زمان تحویل RPK-16 های درخواستی اواخر امسال خواهد بود.

کلاشنیکف مدل روز! (+عکس)

همان طور که می دانید در نبردهای مختلف، انواع و اقسام متنوعی از تفنگ های خودکار، پیستول های نیمه اتوماتیک، مسلسل ها و سلاح های مشابه مورد استفاده قرار می گیرد. اما بشر همواره به دنبال راهی برای تقویت قدرت نظامی خود و افزایش احتمال پیروزی با به کار گیری سلاح های پیشرفته تر بوده و خواهد بود. نتیجه چنین تلاشی، توسعه مسلسل های قابل حمل و سیستم های سبک است که تحت عنوان SAW؛ گروه سلاح های اتوماتیک از آن ها یاد می شود. SAW از طراحی منحصر به فردی بهره می برد. علاوه بر در اختیار داشتن قابلیت های یک مسلسل واقعی، می تواند به کمک کارتریج های کوچک تر مسلح شود و در عین حال با قدرت بیشتری نیز عمل کند. بدین ترتیب اپراتور قادر به حمل مهمات بیشتری بوده و شانس پیروزی در نبرد افزایش می یابد. RPK-16 نیز از جمله جنگ افزار هایی است که در این دسته جای خواهد گرفت.

کلاشنیکف مدل روز! (+عکس)

طراحی

مسلسل سبک RPK-16، از همان طراحی استاندارد تفنگ های خانواده کلاشنیکف پیروی می کند. عملکرد اصلی این سلاح وابسته به سیستم گاز سنتی بوده و از قابلیت تعویض لوله بهره می برد. بدین ترتیب می توان از آن به عنوان یک مسلسل سبک استاندارد با لوله بلند و یا مسلسل تهاجمی با لوله کوتاه استفاده کرد. از طرفی RPK-16 قادر به شلیک در حالت تکی (منفرد) و یا به صورت خودکار خواهد بود. اگر لوازم جانبی را نیز مد نظر قرار دهیم، این سلاح وزنی معادل 6 کیلوگرم خواهد داشت. چنان چه اسلحه فاقد لوازم جانبی مانند پایه باشد، 4 کیلوگرم وزن دارد. طول لوله در حالت کوتاه 370 میلی متر و در حالت بلند 550 میلی متر است.

کلاشنیکف مدل روز! (+عکس)

مهمات و تجهیزات

نسخه اصلی مورد استفاده توسط سیستم نظامی شوروی در سال 1974، مجهز به کارتریج 7N6 و گلوله های تمام فلزی بود که در مجموع ساختاری پیچیده محسوب می شد. کارتریج های 7N10 که قابلیت نفوذ در آن ها تقویت شده بود، برای اولین بار در سال 1992 معرفی شدند. لازم به ذکر است که RPK-16 نیز قادر به کار با طیف متنوعی از کارتریج های مختلف از جمله 7N6، 7N10، 7T3 و 7T3Mخواهد بود. علاوه بر موارد فوق، این سلاح می تواند از دو نوع خشاب با ظرفیت 30 و 96 دور استفاده کند. امکان تجهیز RPK-16 به سرکوب گر صدا نیز وجود خواهد داشت.

کلاشنیکف مدل روز! (+عکس)

مشخصات RPK-16

- زمان آغاز خدمت رسانی: سال 2018

- نوع: گروه سلاح های اتوماتیک (SAW)

- کشور سازنده: روسیه

- برد معمول: 800 متر

- اپراتور اصلی: روسیه

- کالیبر: 5.45×39 میلی متر

- وزن: 4 کیلوگرم خالی، 6 کیلوگرم در حالت عملیاتی

- طول: 896 میلی متر با لوله کوتاه، 1076 میلی متر با لوله بلند

- طول لوله: 370 میلی متر لوله کوتاه، 550 میلی متر لوله بلند

- خشاب: 30 و یا 96 دور

کلاشنیکف مدل روز! (+عکس)

کلاشنیکف مدل روز! (+عکس)

کلاشنیکف مدل روز! (+عکس)

عصرایران
تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.