// ۰۳ آبان ۹۶ ، ۱۹:۲۲
آیا اسب تروا واقعی است؟

اوج حماسه ی ایلیاد و ادیسه ی هومر، محاصره ی تروا توسط یونانی هاست و این را همه می دانیم. اسب بزرگ چوبی و مشتی خوش باور از تروا؛ اما تاریخدانان بر این باورند که اسب تروا، افسانه ای بیش نیست، ولی تروا یک مکان واقعی است و قصه نیست.


قصه این گونه است؛ جنگ تروا با حیله ای استادانه از ادیسه به پایان رسید. یونانی ها بار و بندیل خود را بسته و تظاهر به عقب نشینی می کنند. سپس اسبی غول پیکر پشت دیواره های نفوذناپذیر تروا برده و شبانه به درون این اسب می روند. اهالی تروا که از خواب برمی خیزند، اسب را به درون شهر می برند. سپس یونانی ها شبانه از اسب خارج شده، شهر را تصرف می کنند.

 
باورش ممکن است سخت به نظر برسد که این تنها یک قصه است. در واقع جنگ تروای  توصیف شده کاملا ساختگی است. آشیل، هکتور، آگاممنون و همه کاراکترهای اصلی ساختگی اند یا حداقل در موردشان بسیار مبالغه شده است؛ اما این به آن معنا نیست که جنگی در کار نبوده است. احتمالا نه یک جنگ که چندین جنگ وجود داشته است.

 
آیا اسب تروا واقعی است؟ 

تاریخدانان به این می اندیشند که اسب تروا شاید استعاره ای از چگونگی نفوذ یونانی ها به دیواره های تروا باشد. 
برخی گمان می کنند اسب باید همان شیوه ی تصرفی باشد که به وسیله ی آن و به روش سنتی دیواره ها را تخریب کرده است. در گذشته نامگذاری این استراتژی ها به نام حیوانات مرسوم بوده است. 

نظریه ای دیگر زلزله را عامل تخریب دیوارهای تروا معرفی می کند. پوسایدن خدای اقیانوس، اسب و زلزله است. شاید مردم باستان دو زیرمجموعه ی این خدا را با هم ترکیب کرده باشند. اما جالب اینکه خود پوسایدن دیواره های تروا را ساخته است؛ بنابراین چندان با عقل جور در نمی آید.
آیا اسب تروا واقعی است؟ 

بگذریم...

اگر جنگ تروایی در کار بوده باشد، پس باید تروایی نیز باشد و بوده است. بیش از یکی هم بوده است. این مکان به نام هیسارلیک شناخته می شود و واقع در بالای تپه ای بلند در غرب ترکیه است. اما تنها یک شهر زیر این تپه دفن نشده و حداقل ده شهر زیر آن خفته است، ولی تقریبا و مطمئنا تروا در زیر آن است.
 
آیا اسب تروا واقعی است؟
 

تروا شهری با قلعه هایی بزرگ بوده که همین موضوع زمینه را برای تصرفی حماسی آماده می کند. بر تاریخدانان روشن است که تروا چندین بار ساخته و نابود شده است، در نتیجه تعجبی ندارد که یک یونانی باستانی از تنها یک جنگ تروا سخن بگوید.

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.