// ۰۴ آبان ۹۸ ، ۱۱:۰۸
نقش مهم طلا در کاربرد الکترونیک

شاید برای شما نیز عجیب باشد که بدانید طلا در کامپیوتر یا لب تاپی که استفاده می کنید کابرد دارد و شاید قطعه های همین کامپیوتری که در دست شماست در آن از طلا استفاده شده باشد. انتقال سریع و دقیق اطلاعات دیجیتال از طریق کامپیوتر و از یک جزء به دیگری، نیاز به یک هادی کارآمد و قابل اعتماد دارد. طلا این نیازها را بهتر از هر فلز دیگر برآورده می سازد. اهمیت کیفیت بالا و عملکرد قابل اعتماد، قیمت طلا را توجیه می کند.

این را نیز باید بدانیم که به طورکلی طلای سفید به صورت آلیاژی از نیکل و پالادیم تهیه می‌شود. آلیاژ طلا- نیکل با وجود سختی تولید، ارزان‌تر از آلیاژ طلا-پالادیم است. در جواهرسازی به طور عمده از آلیاژ طلا- نیکل استفاده می‌شود و با پوششی از فلز رودیم جلای آن را افزایش می‌دهند. برای افزایش مقاومت آن از نقره استفاده می‌شود. طلای سفید با عیار بالا نسبت به نقره در برابر خوردگی پایداری بیشتری دارد.

 

طبق تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۱م مصرف طلا در صنایع جواهرسازی جهان حدود ۱۹۷۵ تن بوده که ارزش آن حدود ۱۰۰میلیارد دلار برآورد شده است. این میزان حدود ۴۳ درصد از کل طلای تولید شده در جهان بوده است. در مقابل صنایع الکترونیک و سایر صنایع بیش از ۱۰ درصد از کل مصرف جهانی طلا را به خود اختصاص داده‌اند. در این سال ۴۶ درصد باقیمانده تولید طلا در جهان صرف سرمایه‌گذاری‌های دولتی و خصوصی شده است.

 

طلا در صنایع زیادی استفاده می شود . مهمترین کاربرد صنعتی طلا در ساخت لوازم الکترونیکی است. دستگاه های الکترونیکی Solid state ، از ولتاژهای بسیار پایین و جریان هایی استفاده می کنند که به راحتی با خوردگی یا کدر شدن، در نقاط تماس قطع می شوند. طلا هادی بسیار کارآمدی است که می تواند این جریان های کوچک را حمل کرده و عاری از خوردگی باقی نگه دارد. قطعات الکترونیکی ساخته شده با طلا، بسیار قابل اعتماد هستند. طلا در اتصال دهنده ها، سوئیچ و رله (نیروگر) هم بساوی، اتصالات لحیم شده، سیم های اتصال دهنده و تسمه های مدار استفاده می شود.

 

آیا می دانید که در تلفن همراه شما نیز طلا به کار رفته است؟ مقدار کمی طلا تقریبا در هر دستگاه پیچیده الکترونیکی استفاده می شود. این دستگاه ها شامل: تلفن های همراه، ماشین حساب ها، کمک های دیجیتال شخصی، دستگاه های سامانه موقعیت یابی جهانی و سایر دستگاه های کوچک الکترونیکی، هستند. اکثر لوازم خانگی بزرگ الکترونیکی مانند تلویزیون نیز حاوی طلا است.

 

دستگاه های الکترونیکی حالت جامد مدرن از قبیل کامپیوترها نیاز به کنکتورها، کنتاکت های سوئیچ، اتصالات لحیم کاری شده و سایر اجزای معینی دارند که بایستی کاملا عاری از هر گونه لایه و فیلم کدر و تیره با مقاومت زیاد باشند و دیگر آنکه به جهت عمر دستگاه بایستی از نظر شیمیایی و متالوژیکی پایدار باقی بمانند. در سیستم های الکترونیکی نظامی و شهری پیچیده، به صورت روزافزونی از طلا برای مطمئن شدن از عملیات وابسته تحت یک محدوده ی وسیع از شرایط عملی استفاده می شود.

 

از طلا در ساخت دیودها، ترانزیستورها و بعضی قطعات الکترونیکی که می بایستی دارای مقاومت شیمیایی و حرارتی در موقع ساخت باشند استفاده می شود. آلیاژهای طلا از دیرباز در تجهیزات الکتریکی معینی به کار برده شده اند از جمله می توان به اجزای ویژه ای از دستگاه پتانسیومترها و در جاهایی که تولید مجدد، دوبله کردن و دوباره خوانی از دیدگاه صنعت الکترونیک دربلند مدت امری اساسی می باشد، اشاره کرد.

 

سیم هایی از آلیاژ ( طلا- پالادیم ) در ترموکوپل ها مورد استفاده قرار می گیرند به ویژه آنهایی که برای اندازه گیری دماهای بالا در بعضی از فرآیندهای صنعتی و موتورهای هواپیما، مورد استفاده واقع می شوند

 

 دنیای مدرن  با فناورهای پیشرفته به گونه ای با طلا  نسبت نزدیک دارد. طلا به‌دلیل هدایت الکتریکی بالا و مقاومت در برابر اکسید شدن، اهمیت ویژه‌ای در ساخت تجهیزات الکترونیکی و کامپیوتری دارد.

 

آلیاژهای لحیم کاری سخت ( زردجوش ) که حاوی طلا می باشند، در ارتباط با صنعت هوافضا به ویژه در مونتاژ بعصی از موتورهای توربینی جهت نظامی و نیز موتورهای راکت با عملکرد بالا، مهم می باشند. طلا به عنوان یک بازتاب کننده تشعشعات مادون قرمز در ادوات گرمادهی تابشی و نیز ادوات خشک نمودن و پنجره های عایق حرارتی مورد استفاده در ساختمان های بزرگ و فضاپیماهایی از قبیل شاتل فضایی که به طلا به عنوان حفاظت کننده و seal کننده ای برای سیستم خنثی کننده ی فشار آئرودینامیک (propulsion) حیاتی اش در مقابل مشکلات ناشی از شکنندگی هیدروژن می نگرد و تکیه دارد، مورد استفاده قرار می گیرد.

 

یکی از چالش های استفاده از طلا در مقادیر بسیار کوچک در دستگاه های بسیار کوچک، کاهش این فلز در جامعه است. هر سال نزدیک به یک میلیارد تلفن همراه تولید می شود و بیشتر آنها شامل طلایی به ارزش حدود ۵۰ سنت است. طول عمر متوسط آنها زیر ۲ سال بوده و تعداد بسیار کمی از آنها در حال حاضر بازیافت شده اند. اگر چه مقدار طلا در هر دستگاه کم است، اما تعداد زیاد آنها به معنای مقدار زیادی از طلای بازیافت نشده می باشد.

 

همچنین باید دانیم که طلا را به شکل مایع های آلی فلزی ارگانومتالیک برای تزیین شیشه و چینی استفاده کرده و از برگ طلا برای تزیین داخل و خارج ساختمان ها استفاده می کنند. آلیاژهای طلا را در دیسک های پاره شونده در تجهیزات فرآیند شیمیایی استفاده می شود و در قالب های اکستروژن با سوراخ های زیاد برای ایجاد فیلامان های فلزی، پلاستیکی و منسوجات کاربرد دارد.

 

ایران یکی از کشورهایی است که معادن طلای ارزشمندی دارد بنابراین اگر بتواند با استفاده از فناوری های نوین آنها  را از معادن به شکل کاملا حرفه ای و پر عیار استخراج کند طبعا در بازارهای جهانی با توجه به کاربردی بودن این فلز در صنعت الکترونیک مشتریان زیادی خواهد داشت.

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.