// ۱۸ آبان ۹۸ ، ۰۸:۰۶

به گزارش سایت تفریحی چفچفک برگرفته از هنر زندگی :  شستن واژن مهمترین مسئله در سلامت و بهداشت بانوان است. دستگاه تناسلی زنانه به‌خاطر بافت و شرایط خاصی که دارد، بسیار حساس می‌باشد. اکثر بانوان از بوی بد پایین تنه خود گله می‌کنند و به دنبال راهکاری برای از بین بردن بوی بد آن هستند. البته توجه کنید که نباید دنبال معطر و خوش‌ بو بودن واژن باشید، اما باید تلاش کنید تا با رعایت بهداشت، واژن را متعادل نگه دارید.

شستن واژن

بسیاری از بانوان معتقدند که اگربرای شست‌وشو واژن خود از مواد بهداشتی و شوینده ها استفاده کنند، می‌توانند عوامل میکروبی را از بین برده و واژن را پاکیزه نگه دارند. در صورتی که این یک باورغلط واشتباه است و واژن می‌تواند خودش را تمیز نگه دارد. زیرا از ph بالایی برخوردار است که می‌تواند جلوی رشد باکتری و عفونت را بگیرد و اگر این تعادل را برهم بزنید، امکان رشد عفونت و ابتلا به بیماری واژینال را فراهم کرده اید. تغییر در تعادل ph واژن، می‌تواند باکتری های عفونی مانند عفونت مخمری را جایگزین باکتری های مفید کند.

همچنینین بخوانید:

برخی از زنان باردار از علفهای هرز برای بیماری صبحگاهی استفاده می کنند

بهترین راه برای جلوگیری از ترش کردن معده چیست؟

انواع روش های شستشوی واژن

ترشحات واژن در حالت طبیعی، بوی متعادلی دارد. ولی با تغییر در چرخه، احتمال تشدید یا تضعیف بو را دارد. با این حال بسیاری از بانوان، فکر می‌کنند که باید برای شست‌وشو واژن اقداماتی را انجام دهند که در ادامه به آن ها می‌پردازیم

شست‌وشو با جوش شیرین

شست‌وشو با جوش شیرین و استفاده منظم از این ماده برای شستن واژن می‌تواند رطوبت واژن را کم کرده و خطر ابتلا به عفونت باکتریایی و مخمری واژن را کم کند. جوش شیرین مثل دئودورانت طبیعی عمل کرده  و بوی بد  و تیرگی واژن را برطرف می‌کند. همچنین شست‌وشو منظم با جوش شیرین، به خاطر داشتن خواص ضدعفونی کننده و خنثی کننده ph، سوزش، التهاب و خارش واژن را درمان می‌کند.

شستن واژن با استفاده از سرکه سیب

بعضی افراد، شستن واژن با سرکه سیب را یک راه مناسب برای درمان معرفی می‌کنند اما طبق تحقیقات انجام شده، سرکه سیب باکتری های خوب واژن را از بین می‌برد. به نظر می‌رسد این مورد گزینه خوبی برای شست‌وشوی واژن نیست.

شستن واژن با استفاده از گلاب

گلاب برای درمان خارش واژن موثر است و استفاده دو تا سه بار در روز به مقدار کم، می‌تواند بوی بد و خارش را از بین ببرد. با این کار شما از خواص آرام‌بخش گلاب هم سود خواهید برد.

شستن واژن با استفاده از ژل بهداشتی

استفاده هفتگی از ژل شست‌وشو مشکلی پیش نمی‌آورد. اما اگر به یک مصرف کلی و روزانه تبدیل شود ممکن است برایتان دردسر درست کند. اگر مرتب به حمام بروید و بهداشت را رعایت کنید نیازی به استفاده از ژل های بهداشتی ندارید.

برای آگاهی بیشتر در زمینه تاثیر بوی بدن در جذابیت جنسی کلیک کنید.
 

بهترین روش شستن واژن چیست؟

اگر واقعا فکرمی‌کنید که واژن تان بوی بدی می‌دهد، می‌توانید به آب و صابون بدون عطر اکتفا کرده و خیلی آهسته، واژن تان را شست‌وشو دهید. با این روش کمترین خطر جهت به همریختن PH (میزان باز یا اسیدی) واژن وجود دارد.
 

چگونه واژن خود را بشوریم؟

قدم اول

ابتدا یک لیف یا اسفنج را به همراه صابون ملایم، در آب گرم بگذارید. سعی کنید از صابون یا ژل هایی که بوی تندی دارند استفاده نکنید. این کار باعث از بین رفتن باکتری های مفید واژن شده و یا ممکن است به بافت نازک واژن آسیب برساند.

قدم دوم

اطراف کلیتوریس را بشورید و با استفاده از دست، لبه های کلیتوریس را کنار بزنید و به آرامی به وسیله یک لیف نرم، به شستن واژن بپردازید.

قدم سوم

بخش فرج را بشویید. (حواستان باشد که بخش بیکینی را هم به خوبی تمیز کنید.)

قدم چهارم

مقعد پرینئوم را بشویید. (این قسمت در جایی بین مقعد و واژن شما قرار دارد.)

قدم پنجم

و درآخر، ناحیه مجاور مقعد را بشویید.
 

نکاتی که لازم است رعایت شود

  •  بعد ازاین مراحل لیفتان را تمیز بشویید و مطمئن شوید که باکتری های موجود در مقعد، به واژنتان منتقل نمی‌شود.

  •  شستن واژن حداقل یک بار در روزانجام شود.
  •  ازشستن داخل واژن پرهیز کنید. این کارباعث  برهم خوردن تعادل ph در این ناحیه می‌شود.
  •  شستن واژن قبل از رابطه مانعی ندارد اما شست‌وشو واژن بعد از رابطه جنسی بسیار مهم است. توجه داشته باشید این کار مانع از بارداری نمی‌شود.
  •  شست‌وشوی ناحیه واژن به میزان زیاد و مستمر می‌تواند ph محیط واژن را به هم بزند و اکوسیستم این ناحیه را مختل کند.
  •  پس از شست‌وشوی واژن حتما از دستمال های تمیز و بهداشتی استفاده کنید.
  • برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه عفونت واژن کلیک کنید. 

 

اشتباهات رایج در رابطه با شستن واژن

  • شست‌وشو مکرر

  • استفاده از حوله و دستکش
  • استفاده نادرست از دستمال توالت
  • استفاده از دوش واژینال
  • استفاده از شامپوی بدن برای شستن واژن
  • استفاده از اسپری خوش‌بو کننده
  • شستن واژن بعد از رابطه جنسی

لطفا نظر خودتون رو راجب این مطلب با ما در میان بگذارید

منبع : هنر زندگی

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.