// ۳۰ آذر ۹۶ ، ۲۳:۲۹
عکس‌های برگزیده عکاسی فتومیکروگرافی نیکون در سال ۲۰۱۷

دنیای زیر میکروسکوپ با دنیای ما بسیار متفاوت و سرشار از چیزهای عجیب و خیره‌کننده است که چشمان عادی نمی‌بینند. جهان زیر میکروسکوپ جهان کاملی اما ناشناخته و مرموز درست در برابر چشمان ما است. بسیاری از عکاسان در سراسر دنیا به این جهان بسیار کوچک علاقه‌مند هستند و سالیانه هزاران عکس بسیار زیبا منتشر می‌شود.

عکاسی با میکروسکوپ یا فتومیکروسکوپی (Photomicroscopy) یکی از شاخه‌های جذاب عکاسی است که برای خودش دنیای بسیار متفاوت از عکاسی با دوربین‌های بزرگ و چند لنزی دارد.

فتومیکروسکوپی در ساده‌ترین شکل خود عکاسی با بزرگنمایی بالا است که در عمل شامل استفاده از یک میکروسکوپ برای بزرگ‌نمایی تصاویر و پس از آن استفاده از یک دوربین برای ثبت تصویر است.

برای عکاسی با میکروسکوپ باید تجهیزات لازم آن مانند لوازم اتصال به میکروسکوپ را خریداری کنید. می‌توان هر دوربینی را به میکروسکوپ متصل کرد به شرط آن‌که ابتدا لوازم مورد نیازش را از فروشگاه‌ها یا سایت‌های عکاسی خریداری کنید.

در ادامه، می‌خواهیم شما را به دیدن برترین عکس‌های فتومیکروسکوپی در ۴۳امین مسابقه سالیانه Nikon Small World Photomicrography Competition سال ۲۰۱۷ دعوت کنیم. برای این مسابقه، حدود ۲ هزار عکس از ۸۸ کشور ارسال شده است که بهترین‌های آن‌ها در زیر قابل مشاهده هستند:

بخشی از گیاه  قاصدک که ۲۵ برابر بزرگ‌نمایی شده است. برخی از شاخک‌های قاصدک   مملو از گرده هستند:

سر یک کرم نواری (Tapeworm) که ۲۰۰ برابر بزرگ‌نمایی شده است:

تخم‌های پروانه گرفتار در تارهای عنکبوت با بزرگ‌نمایی ۱۶ برابر:

اکسید منگنز و کاکوگزن؛ دو نمونه املاح معدنی در بزرگ‌نمایی ۵ برابر:

سلول‌های عقده‌ای یا گانگلیون (Ganglion) در شبکیه چشم یک موش با بزرگ‌نمایی ۴۰ برابر. این سلول‌ها وظیفه ارسال سیگنال‌ها از طریق فیبرهای عصبی بینایی برای مغز را برعهده دارند:

این تصویر بزرگ‌نمایی ۸۰ برابری از سوسک‌ چه‌ها را نشان می‌دهد:

چشمان یک نوع زنبور وحشی و خطرناک با بزرگ‌نمایی ۲۰ برابر:

بخشی از جانوران چرخان‌تبار (rotifer) که سرهایی با شاخک‌های متحرک دارند در بزرگ‌نمایی ۲۰ برابر:

کپک روی یک گوجه فرنگی با بزرگ‌نمایی ۴ برابر:

بذری درون یک گیاه با بزرگ‌نمایی ۲ برابر:

یک پل طبیعی که از شکم و قفسه سینه مورچه درست شده است با بزرگ‌نمایی ۵ برابر:

سر یک سوسک با بزرگ‌نمایی ۱۰ برابر:

تخم‌های یک گونه پروانه که روی برگ قرار دارند با بزرگ‌نمایی ۷.۵ برابر:

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.