// ۱۵ دی ۹۶ ، ۱۳:۲۷

تمامی اعضای یک خانواده ایتالیایی به نوعی بیماری عجیب ژنتیکی مبتلا هستند که آنها را در برابر هر دردی ایمن کرده است. این وضعیت به حدی عجیب و نادر است که دانشمندان آن را «سندروم مارسیلی» نامگذاری کرده اند.

لتیسیا مارسیلی ۵۲ ساله، از دوران کودکی متوجه شد که فرق اساسی با بقیه دارد، او متوجه سوختگی یا شکستن استخوان هایش نمی‌ شد. در واقع هیچ دردی در بدنش حس نمی کرد و در نتیجه متوجه بروز زخم یا مشکلی هم نمی شد.

۵ عضو دیگر خانواده لتیسیا هم شرایطی همچون او دارند و به درد حساس نیستند. این مساله برای محققان و دانشمندان بسیار عجیب است و دوست دارند بدانند دلیل بروز چنین بیماری عجیبی چه بوده و چگونه می توان درمانش کرد!

البته لتیسیا مارسیلی در این رابطه گفته که «زندگی روزمره ما کاملا طبیعی است، حتی شاید بهتر از بقیه مردم چون خیلی کم بیمار می‌ شویم و درد خاصی را هم احساس نمی‌ کنیم.» البته این خانم میان سال اضافه کرده که: «ما در واقع درد را احساس می‌ کنیم اما فقط برای چند لحظه‌ی کوتاه!»

با اینکه این بیماری شاید آرزوی خیلی از مردم جهان باشد، اما باید بدانید که پیامدهای خطرناکی نیز بدنبال خواهد داشت. احساس درد یک سیگنال ضروری در بدن است تا ما متوجه وجود مشکل، زخم یا بیماری در بدن خود بشویم. بنابراین، خانواده مارسیلی که فقط برای چند ثانیه درد را حس می کنند، بیشتر اوقات متوجه نمی شوند جایی از بدنشان شکسته و این در نهایت به التهاب استخوان‌هایشان منجر می‌ شود.

از همه ترسناک تر زمانی است که جایی از بدن‌شان می‌ سوزد یا زخم می‌ شود اما این خانواده اصلا متوجه آن نمی شوند.

مادر، دو پسر، خواهر و خواهرزاده لتیسیا همگی سندرمی دارند که به اسم خانواده‌شان نامگذاری شده: سندرم درد مارسیلی.

سندرم درد مارسیلی

امیدوارند کشف ژن جهش‌یافته در بدن آن‌ ها بتواند به کشف روش‌ های درمانی برای بیمارانی که از دردهای مزمن رنج می‌ برند کمک کند.

لتیسیا می گوید، لودوویکو، پسر ۲۴ ساله اش فوتبال بازی می‌ کند اما چون درد را نمی فهمد، ترک‌های ریز زیادی در مچ های پا و زانوهایش وجود دارند که او هرگز متوجه شان نشده است. عکس اشعه ایکس که از پای لودوویکو گرفته شده این ترک ها را نشان داده است.

پسر جوان تر لتیسیا، به نام برناردو که ۲۱ ساله است هم یک‌بار هنگام دوچرخه سواری زمین می‌ خورد و بدون این‌که متوجه شکستگی آرنجش شود ۱۴ کیلومتر دیگر هم رکاب می‌ زند.

خود لتیسیا هم از این اتفاقات مصون نبوده‌ است. یک بار شانه راست او موقع اسکی می‌ شکند و بدون اینکه متوجه این موضوع شود، تا بعد‌از‌ظهر به اسکی کردن ادامه می‌ دهد.

استخوان‌های ماریا دومنیکا، مادر ۷۸ ساله لتیسیا هم بارها شکسته و خودشان جوش خورده‌ اند. به همین خاطر درست خوب نشده‌ اند. او اغلب اوقات بدنش دچار سوختگی می شوند و او متوجه دردش نمی‌ شود.

سقف دهان ماریا النا، خواهر لتیسیا هم به خاطر خوردن نوشیدنی‌ های داغ مرتب می‌سوزد. دخترش ویرجینیا هم یک بار بدون این که متوجه درد یا سوزشی شود ۲۰ دقیقه دستش را در یخ نگه داشته بود.

با همه این تفسیر، لتیسیا ادعا کرده که هیچوقت به این شرایط به چشم «نکته‌ای منفی در زندگی‌» نگاه نکرده‌ است.

پروفسور آنا‌ماریا آلویزی، استاد دانشگاه سیه‌نا در ایتالیا معتقد است: این شرایط به این خاطر برای این خانواده پیش آمده که برخی از عصب‌هایشان درست کار نمی‌ کند. او و تیمش امیدوارند کشف ژن جهش‌یافته در بدن آن‌ ها بتواند به کشف روش‌ های درمانی برای بیمارانی که از دردهای مزمن رنج می‌ برند کمک کند.

با این شواهد، گویا  اعضای خانواده مارسیلی تنها مواردی هستند که این ژن معیوب در بدن‌شان وجود دارد.

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.