// ۲۵ مرداد ۹۶ ، ۲۰:۵۱

سرتاسر پوست از روزنه‌های بسیار ریزی پوشیده شده است که وظیفه تنفس و دفع عرق و چربی و مواد زاید از بدن را به عهده دارند. اگر روزنه‌های پوست مسدود شوند منجر به ایجاد جوش‌های سرسیاه یا در موارد شدیدتر آکنه می‌شود.

 
روش پاکسازی پوست صورت و حفاظت از روزنه های پوست 
 
چگونه روزنه‌های پوست صورت را پاکسازی و کوچک کنید؟
اگر روزنه‌های پوست مسدود شوند چربی در آن‌ها باقی می‌ماند و این روزنه‌ها بزرگ می‌شوند که منجر به ایجاد جوش‌های سرسیاه یا در موارد شدیدتر آکنه می‌شود. بزرگی روزنه‌ها هم از نظر زیبایی و هم از نظر سلامت پوست، مشکلاتی را به وجود می‌آورد و لازم است کاری انجام دهیم تا این روزنه‌ها کوچک و تمیز شوند. متخصصان پوست معتقدند روشی قطعی و دائمی برای کوچک کردن روزنه‌های پوست وجود ندارد اما شما با تغییراتی در برنامه‌های مراقبتی پوست و درمان‌های خاص می‌توانید شرایط پوست خود را بهتر کنید. در این مقاله با این روش‌ها بیشتر آشنا خواهیم شد.

از رتینویید استفاده کنید
رتینویید شکلی از ویتامین آ است که فرآیند بازسازی سلول‌های پوستی را تسریع می‌کند و مانع از تجمع سلول‌های مرده در سطح پوست می‌شود. از آنجایی که این سلول‌ها باعث مسدود شدن روزنه‌های پوست می‌شوند، استفاده از رتینوئید مانع از بزرگ شدن و مسدود شدن روزنه‌ها می‌شود. علاوه بر این، تاثیر رتینوئید به عنوان جوان کننده پوست هم ثابت شده است.

چون این ماده پوست را به ترشح کلاژن تحریک می‌کند که فواید زیادی دارد و یکی از این فواید صاف شدن پوست و کوچک شدن روزنه‌های آن است. البته در نظر داشته باشید که استفاده از رتینوئید می‌تواند عوارض جانبی هم در پی داشته باشد که اگر با تجویز پزشک و به روش صحیح استفاده شود پس از مدتی ادامه مصرف، پوست به آن عادت می‌کند و عوارض جانبی از بین می‌روند.

از ماسک برای رفع جوش‌های سرسیاه استفاده کنید
این روزهای فضای مجازی و صفحات تبلیغاتی در سایت‌های مختلف پر از کلیپ‌هایی است که مردم با استفاده از ماسک‌های مختلف جوش‌های سرسیاه و چربی‌های جمع شده در روزنه‌های پوست را خارج می‌کنند. البته تماشا کردن این کلیپ‌ها لذت بخش است اما فقط برای تبلیغات نیست و شما هم می‌توانید با کمک ماسک‌های مختلف از جمله ماسک ذغال، جوش‌های سرسیاه را خارج کنید و روزنه‌های پوست را بخصوص در قسمت بینی و اطراف آن تمیز و خالی کنید.

در استفاده از این ماسک احتیاط کنید و ماسک را پس از خشک شدن با ملایمت جدا کنید، چون قرار است چربی‌های روزنه‌ها را بکنید و نه پوست و مویتان را! البته اگر از درمان رتینوئید استفاده می‌کنید یا مبتلا به رزاسه یا پسوریازیس، این روش را فراموش کنید چون شرایط پوست شما را بدتر خواهد کرد.
 
روش پاکسازی پوست صورت و حفاظت از روزنه های پوست 

روزنه‌های پوست را تمیز کنید
روش‌های دیگری هم برای تمیز و خالی کردن روزنه‌های پوستی وجود دارد که بهتر است توسط متخصص پوست و در کلینیک‌ها انجام شود. در این روش‌ها به صورت مکانیکی روزنه‌های پوستی خالی و تمیز می‌شوند. این درمان‌ها باید دقیق و صحیح انجام شوند در غیر این صورت ممکن است عوارضی مثل التهاب و زخم درپی داشته باشند، به همین دلیل کارشناسان توصیه می‌کنند که این کار را در منزل (فشار دادن و بیرون آوردن چربی) انجام ندهید و حتما از متخصصان زیبایی و پزشک پوست برای این کار کمک بگیرید. البته این روش‌ها اثر موقتی دارند و روزنه‌های پوست پس از مدتی دوباره پر می‌شوند به همین دلیل این درمان هر چند وقت یکبار باید تکرار شود.

از اسید سالیسیلیک استفاده کنید
بتاهیدروکسی اسید یا همان اسید سالیسیلیک یک اسید چربی دوست است، یعنی چربی را در خود حل می‌کند پس بهترین درمان برای حل کردن چربی اضافی پوست، سبوم جمع شده در روزنه‌های پوست است و اتصال بین این چربی‌ها، سلول‌های مرده پوست را می‌شکند و لایه برداری را به شکل مفید و موثر روی پوست انجام می‌دهد.
پس برای شستن و پاک کردن صورت از یک شوینده ملایم که حاوی اسید سالیسیلیک باشد، استفاده کنید و آن را در برنامه روزانه مراقبت از پوست خود قرار دهید، تا روزنه‌های پوستی شما پاک و کوچک شوند و از ایجاد آکنه و جوش سرسیاه جلوگیری شود.

به روش مکانیکی لایه برداری کنید
اگر از روش‌هایی که در این مقاله بیان شد نتیجه نگرفتید می‌توانید درمان‌های جدی‌تری را دنبال کنید. روش‌هایی مثل میکرودرم ابریژن و یا لیزر لایه برداری پوست به روش مکانیکی و ملایم، لایه آسیب دیده رویی پوست را جدا سازی می‌کند و کمک می‌کند، تا روزنه‌های پوست کوچک‌تر دیده شوند. البته این درمان‌ها گران هستند، اگر امکان انجام آن‌ها را ندارید می‌توانید لایه برداری مکانیکی را با کمک اسکراب در منزل هم انجام دهید.

البته اگر پوست حساسی دارید بهتر است از همان اسید سالیسیلیک استفاده کنید، چون لایه برداری مکانیکی و اسکراب روی پوست حساس، عوارضی به دنبال دارد که ممکن است شرایط پوست را بدتر کند.

redmag

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.