// ۲۳ شهریور ۹۶ ، ۲۱:۰۴
جنجال حقوقی میمون سلفی‌بگیر!

جنجال حقوقی میمون سلفی‌بگیر!

وبسایت باشگاه خبرنگاران: به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامه سان، پس از دو سال اختلافات حقوقی و انجام شکایت های مختلف بر سر حقوق مالکیت تصویر میمونی که از خود سلفی گرفته بود، طرفین دعوا پیش از صدور حکم نهایی به مصالحه رسیدند.

جنجال حقوقی میمون سلفی‌بگیر!
ناروتو، میمون سلفی بگیر


اما ماجرا از آنجا شروع می شود که در سال 2011 وقتی «دیوید اسلیتر» عکاس مشهور به جزیره «سولاوسی» اندونزی سفر می کند، یک هفته را در آنجا برای تصویربرداری از میمون های ماکاک صرف می کند. این عکاس می گوید در آن سفر او به تدریج میمون ها را راضی کرد تا هنگامی که به لنز دوربین نگاه می کنند، دکمه شاتر را فشار دهند. وی پس از این ماجرا هزاران پوند از این تصاویر به دست آورد؛ اما در سال 2014 پس از آنکه یک سایت فناوری و سایت ویکی‌پدیا از تصاویر یکی از این میمون ها به نام ناروتو استفاده کردند، خواهان حذف این عکس به دلیل استفاده بدون اجازه وی شد؛ اما آنها با اعلام مخالفت با این مسأله اعلام کردند حق مالکیت این تصویر برای این میمون بوده است.

جنجال حقوقی میمون سلفی‌بگیر!


در سال 2015 دفتر حقوق چاپ و انتشار آمریکا اعلام کرد حیوانات نمی توانند دارای حقوق نشر باشند؛ اما مؤسسه مسئول حمایت از حقوق حیوانات (PETA) شکایتی قضایی را در این خصوص ارائه کرد.

جنجال حقوقی میمون سلفی‌بگیر!


حال پس از دو سال اختلاف قضایی، دو طرف پیش از صدور حکم نهایی به یک توافق رسیدند. طبق این توافق عکاس پذیرفته است 25 درصد از درآمدهای حاصل از این تصویر و تصاویر دیگری که از حیوانات گرفته را به جمعیت های حافظ حقوق حیوانات بدهد.

پتا (PETA) که در دادگاه علیه دیوید اسلیتر اقامه دعوی کرده بود، گفته است این درگیری به وضوح اهمیت قواعد و حقوق مالکیت موجودات دیگر غیر از انسان را نشان می دهد. وی همچنین گفته است همگی باید از ناروتو، میمون نادری که این سلفی را از خود در اندونزی گرفته، حمایت کنیم.

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.