// ۲۸ مرداد ۹۶ ، ۱۶:۰۰

چگونه جواهرات خود را تمیز کنید

این مقاله به بررسی روش های تمیز کردن جواهرات، از سنگ های قیمتی گرفته تا الماس، مروارید و نقره می پردازد. در ادامه با چفچفک همراه باشید.

چگونه جواهرات خود را تمیز کنید

فرقی نمی‌کند که یک دستبند طلای تازه خریداری‌شده داشته باشید یا یک حلقه‌ی الماس، درهرصورت صاحب یک دارایی ارزشمند هستید. بااین‌حال، همین دارایی ارزشمند پس از مدتی کثیفی را به خود گرفته و زرق‌وبرق اولیه‌ی خود را از دست می‌دهد. ما برای کمک به شما به‌منظور حفظ ظاهر جواهرتان، از طلا گرفته تا مروارید و نقره، به سراغ چند راه‌حل ساده رفته‌ایم. زمان آن فرارسیده تا درخشندگی قبلی را به جواهر خود بازگردانید. با بنیتا همراه باشید.

طلا

دستبد طلا

اگرچه طلا به‌سادگی کدر نمی‌شود، اما استعداد گرفتن کثیفی و چرک در خود، در اثر استفاده‌های روزانه را دارد. به‌منظور زدودن هرگونه کثیفی از طلای خود، یک کاسه را با دو فنجان آب گرم پر کرده و چند قطره مایع ظرف‌شویی با قدرت ملایم را درون آن بریزید. طلای خود را در داخل این محلول قرار داده و اجازه دهید تا به مدت تقریباً ۱۵ دقیقه در آن خیس بخورد. حالا جواهر خود را بیرون آورده و آن را به‌آرامی با یک برس نرم تمیز کنید.

گردنبند طلا

الماس تخت

جواهر الماس

الماس‌هایی که بدون هیچ دیواره‌ای بر روی فلزات قیمتی سوار می‌شوند؛ الماس‌های تخت نام دارند. این الماس‌ها ضمن زیبایی فراوان، اطراف فلز را پوشانده و مانند مسیر همواری به سنگ اصلی، در مرکز جواهر ختم می‌شوند. بااین‌حال، ازآنجایی‌که الماس‌های کوچک‌تر بسیار به هم نزدیک هستند، مقدار زیادی کثیفی در بین آن‌ها گرفتار می‌شود. در هنگام تمیز کردن الماس‌های تخت از برس استفاده نکنید، زیرا اگر برس زبر باشد علاوه بر خط انداختن فلز، سنگ را نیز خط می‌اندازد. به‌جای این کار جواهر خود را در محلول آب گرم و یک ماده‌ی تمیزکننده خیس دهید. جواهر را در داخل محلول حرکت داده و درنهایت آن را با‌ آب گرم بشورید. درنهایت از یک دستمال بدون پرز و لکه، برای خشک کردن استفاده کنید. برای مطالعه‌ی بیشتر به مطلب چگونه حلقه‌ هایی که نگین الماس دارند را تمیز کنیم مراجعه کنید.

الماس

مروارید

مروارید

ازآنجایی‌که مرواریدها بسیار حساس و ظریف هستند، باید در هنگام تمیز کردن آن‌ها احتیاط فراوان به خرج داد. برای مثال، نباید هرگز از پارچه‌های زبر و سخت و یا پاک‌کننده‌های قوی برای تمیز کردن مرواریدها استفاده کرد. این وسایل به لایه‌ی بیرونی مروارید آسیب رسانده و درخشندگی آن را از بین می‌برند. به‌علاوه سطح آن را نیز خراش می‌اندازند. به‌جای این کار یک دستمال نرم را درون محلول آب و مایع دست‌شویی کرده و به‌آرامی بر روی مرواریدها بکشید.

مروارید

نکته: مرواریدها را به‌طور مستقیم در داخل آب قرار ندهید. درنهایت هم مروارید را با یک دستمال تمیز و نیمه مرطوب خشک کنید.

نقره

نقره

نقره برخلاف طلا می‌تواند براثر استفاده در طول زمان کدر شود؛ به همین خاطر تمیز کردن آن ضروری است. به‌منظور جلوگیری از بد رنگ شدن نقره‌ی خود این روش را انجام دهید: نقره‌ی خود را با آب گرم خیس کرده و با یک دستمال نرم خشک کنید. سپس آن را پولیش بزنید. محصولات مختلفی در بازار وجود دارد که به شما برای این کار کمک می‌کنند. درنهایت نقره را از پولیش‌های موجود بر روی آن با آب سرد شسته و با یک دستمال نرم خشک کنید. اگر یافتن ماده‌ی پولیش برای شما دشوار است، جواهر خود را به نزد کارگاه‌های تعمیر جواهرات در سطح شهر ببرید.

نقره

سنگ‌های قیمتی

جواهر

سنگ‌های قیمتی نظیر یاقوت کبود، یاقوت و زمرد بسیار گران هستند، ازاین‌رو توجه به درخشندگی آن‌ها نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. بااین‌حال، در هنگام تمیز کردن برخی از سنگ‌ها، نظیر زمرد که بسیار هم مستعد شکستن هستند باید از روش‌های خاص استفاده کرد. یک روش مطمئن برای تمیز کردن همه‌ی سنگ‌های قیمتی استفاده از شیشه‌پاک‌کن است. این تمیزکننده‌ها، چربی و کثیفی را از روی سنگ زدوده و به درخشندگی آن نیز کمک می‌کنند.

جواهر

منع:بنیتا

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.