// ۱۷ آبان ۹۸ ، ۰۸:۵۰

به گزارش سایت تفریحی چفچفک برگرفته از مندل : تشخیص سرطان پستان در زمان بارداری شایع نیست.  تخمین زده می شود که این اتفاق حدود  1 در 1.000 تا 1 در 10،000 بارداری رخ میدهد.سرطان پستان دوران بارداری شامل سرطان پستانی است که در هر زمان در دوران بارداری یا در سال اول پس از زایمان تشخیص داده می شود.

از آنجائیکه امروزه بیشتر زنان دیرتر باردار میشوند ، ممکن است علت سرطان پستان در دوران بارداری همین باشد.  خطر ابتلا به سرطان پستان با افزایش سن زنان افزایش میابد.بارداری باعث ایجاد سرطان پستان نمی شود ، اما اگر از قبل دارای تعدادی از سلول های سرطان پستان باشید ، تغییرات هورمونی بارداری ممکن است باعث رشد آنها شود.

اگر میخواهید در مورد سرطان پستان در دوران بارداری ، گزینه های درمانی و آنچه میتوانید برای خود و فرزندتان انتظار داشته باشید بدانید.

سرطان پستان و بارداری

همچنینین بخوانید:

خانمها آسپیرین بخورند!

روغن کانولا و پیشگیری از بیماری‌ها

تشخیص و درمان سرطان پستان در دوران بارداری پیچیده است. هدف این است که در صورت امکان ، سرطان را درمان کنید و یا از انتشار آن در حین محافظت از سلامت کودک خود ممانعت کنید. تیم مراقبت سرطان و متخصص زنان و زایمان برای ارائه بهترین خدمات برای شما و کودک شما باید هماهنگی لازم را انجام دهند.

هیچ مورد شناخته شده ای از سرطان پستان وجود ندارد که در جنین گسترش یافته باشد ، اگرچه مواردی وجود دارند که در آن ها سرطان در جفت مشاهده شده است. در یک مطالعه معتبر که به مدت 18 سال  به بررسی کودکانی که در معرض شیمی درمانی در رحم بودند پرداخته است مشخص شد که در هیچکدام از کودکان سرطان یا ناهنجاریهای جدی دیگری پیدا نشد.

ممکن است برخی از درمانها تا زمان تولد نوزاد به تأخیر بیفتند. هدف این است که زایمان را تا حد ممکن به زمان کامل بارداری نزدیک نگه داریم. احتمال زنده ماندن جنین در ختم حاملگی بعید است.در مقایسه با زنانی که باردار نیستند و مبتلا به انواع مشابهی از سرطان پستان میباشند ، هر دو گروه چشم انداز کلی یکسانی دارند.

گزینه های درمانی سرطان پستان در دوران بارداری چیست؟

تهیه یک برنامه درمانی ، به شدت سرطان بستگی دارد. پزشکان شما موارد زیر را در نظر خواهند گرفت :

  • تعداد و اندازه تومورها
  • درجه تومور که نشان می دهد چقدر طول میکشد تا سرطان رشد کرده و پخش شود
  • نوع ویژه سرطان پستان
  • مدت زمان باقیمانده از بارداری شما
  • سلامت عمومی شما
  • اولویت های شخصی                                   

جراحی

اولین خط درمانی برای سرطان پستان جراحی است ، حتی اگر باردار باشید. این جراحی ممکن است به معنای حفظ پستان و برداشت توده (لامپکتومی) یا ماستکتومی ( برداشتن پستان ) همراه با حذف غدد لنفاوی باشد.جراحی سینه در مراحل اولیه سرطان پستان در دوران بارداری بی خطر تلقی می شود ، اگرچه بیهوشی عمومی ممکن است خطراتی برای کودک ایجاد کند.

شیمی درمانی

شیمی درمانی در سه ماهه اول بارداری ، هنگامی که اندام های داخلی کودک در حال رشد هستند ، انجام نمیشود.  مطالعات نشان می دهند استفاده از برخی داروهای شیمی درمانی در سه ماهه دوم و سوم ایمن تر است ، اما معمولاً در سه هفته آخر بارداری تجویز نمی شوند.

استفاده از شیمی درمانی ممکن است به نوع خاص سرطان پستان شما و میزان تهاجمی بودن آن بستگی داشته باشد. در برخی موارد ، انتظار تا زمان زایمان نیز گزینه ای برای درمان است.

پرتودرمانی

دوزهای بالا پرتودرمانی در هر زمانی حین بارداری میتوانند خطرات آسیب رسان به نوزاد را افزایش دهند. این خطرات شامل موارد زیر میباشند :

  • سقط
  • رشد کند جنین
  • نقایص تولد
  • سرطان دوران کودکی
    به همین دلیل ، پرتودرمانی معمولا تا بعد از تولد نوزاد به تعویق می افتد.                         

هورمون درمانی و هدف درمانی

هدف درمانی و هورمون درمانی برای استفاده حین بارداری ایمن نیستند. این درمان ها شامل موارد زیر میباشند:

  • داروهای مهار کننده  آروماتاز
  • داروی بواسیزوماب ( آواستین )
  • داروی اورولیموس ( افینیتور)
  • داروی لپاتینیب ( تیکرب)
  • داروی پالبوسیکلیب ( ایبرانس )
  • داروی تاموکسیفن
  • داروی تراستوزوماب ( هرسپتین )

ماستکتومی ( جراحی برداشتن سینه ) حین بارداری

صرف نظر از اینکه شما باردار هستید ، جراحی یک درمان اصلی برای سرطان پستان است.

لامپکتومی ( جراحی برداشتن توده ) به همراه پرتودرمانی تجویز می شود ، اما برای پرتودرمانی باید تا پس از تولد نوزاد صبر کرد. اگر نزدیک به زایمان باشید و پرتو درمانی برای مدت طولانی به تعویق نیفتد ، این روش درمانی یک گزینه است.

به گزارش سایت تفریحی چفچفک برگرفته از هنر زندگی : در غیر این صورت ، ماستکتومی ( برداشتن سینه ) معمولاً گزینه بهتری است. هنگامی که شما ماستکتومی دارید ، جراح غدد لنفاوی زیر بغل شما را نیز بررسی می کند تا ببیند آیا سرطان شیوع پیدا کرده است یا خیر. این جراحی گاهی نیاز به استفاده از ردیاب های رادیواکتیو و رنگ دارد. بسته به طول دوره بارداری شما ، پزشک ممکن است برخلاف انجام این جراحی رای بدهد.

بیهوشی عمومی ممکن است خطراتی را برای کودک به همراه داشته باشد. متخصص زنان و زایمان ، متخصص بیهوشی و جراح برای تصمیم گیری در مورد امن ترین زمان و روش انجام جراحی با یکدیگر همکاری خواهند کرد.

شیردهی و درمان سرطان

شیر دادن به شیرخوار بعد از لامپکتومی ( برداشتن توده ) امکان پذیر است ، اما بافت زخم و کاهش حجم شیرمی تواند در شیر دادن با آن سینه مشکل ایجاد کند. پستان دیگر شما تحت تأثیر قرار نمی گیرد.اگر شما یک ماستکتومی ( برداشت سینه ) یک طرفه دارید ، می توانید از پستان دیگر خود  شیر دهید.

شیمی درمانی ، درمان های هورمونی و درمان با داروهای هدفمند می توانند از طریق  شیر سینه به کودک شما منتقل شوند.اگر مایل به شیردهی هستید ، برای اطمینان از ایمنی شیر دادن با انکولوژیست و متخصص زنان و زایمان خود صحبت کنید. همچنین ممکن است بخواهید با یک مشاور شیردهی صحبت کنید.

چشم انداز سرطان پستان در دوران بارداری

دانستن اینکه در زمان بارداری دچار سرطان پستان شده اید می تواند برای شما و خانواده تان استرس زا باشد. سعی کنید با یک درمانگر مشورت کنید تا در این مسیر چالش برانگیز به شما کمک کند.

لطفا نظر خودتون رو راجب این مطلب با ما در میان بگذارید

منبع : مندل

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.