در طی یک دههی گذشته، آئودی A3 Sportback و بامو سری ۱ در رقابتی تنگاتنگ برای کسب عنوان بهترین هاچبک ممتاز بودهاند.
به گزارش پدال, این دو روشهای بسیار متفاوتی داشتند، بامو دیفرانسیل عقب بود و آئودی دیفرانسیل جلو (سیستم کواترو بهصورت آپشن قابلدسترسی بوده است) اما هر دو درنهایت یک هدف واحد را دنبال میکردند که عبارت بود از لوکس بودن، لذت، کاربردی بودن و قابلابتیاع بودن. تا به امروز این دو جزو بهترین هاچبک های ممتاز بازار بودهاند. اما رقیب جدیدی پا به میدان گذاشته و این دو آلمانی خوشپوش را به چالش طلبیده است، اسم رقیب جدید اینفینیتی Q30 است.
اینفینیتی آخرین دستاوردهای خود را در این کلاس به نمایش گذاشته و پایه و اساس این خودرو هاچبک کلاس A مرسدس بنز میباشد. خب آیا برند لوکس نیسان میتواند بر آلمانها فائق آید؟
خب دستورالعملهای روی کاغذ را نگاه کنیم. این خودرو ۵ در دارد، از پیشرانهی ۴ سیلندر توربوشارژ دار و گیربکس ۶ سرعته دستی سود میبرد.
آئودی A3 Sportback هم از پیشرانهی ۴ سیلندر استفاده میکند و گیربکس ۶ سرعته دستی آن نیرو را به چرخها انتقال میدهد.
بامو ۱۱۸I
بامو ۱۱۸i تنها رقیبی است که از دستورالعمل اندکی متفاوت استفاده میکند. این خودرو تنها نمونهای است که دیفرانسیل عقب بوده و بهجای پیشرانهی ۴ سیلندر از گونهی ۳ سیلندر استفاده میکند. هرچند، علیرغم فقدان یک سیلندر، بامو ۱۱۸i درواقع قدرتمندترین خودروی این دسته بوده و با ۱۳۴ اسب بخار قدرت در برابر ۱۲۳ اسب بخار آئودی و ۱۲۱ اسب بخار اینفینیتی قد علم میکند. البته قدرت زیاد لزوماً به معنای پرفورمنس بالاتر نیست چنانکه بامو کندترین خودروی گروه در بحث شتاب صفرتا ۹۶ کیلومتر بر ساعت است.۹٫۳ ثانیه طول میکشد تا بامو به تندی ۹۶ کیلومتر بر ساعت برسد، این زمان برای آئودی و اینفینیتی به ترتیب برابر است با ۹ و ۹٫۲ ثانیه.
بامو ۱۱۸I
در مبحث کیفیت سواری و هدایت و هندلینگ، مسائل بسیار جذاب هستند. آئودی A3 Sportback حاضر در این تست از رینگهای چرخ ۱۸ اینچی استفاده میکند و سیستم تعلیق اسپورتی نیز در آن بکار گرفتهشده است. به همین خاطر سواری آن اندکی سفتتر و خشکتر از دوتای دیگر است اما کمترین ناراحتی را در ناهمواریها ایجاد میکند.
بامو ۱۱۸I
اینفینیتی نرمترین عضو گروه است اما در راههای ناهموار تلوتلو میخورد. بامو در مرز بین دو خودرو گام برمیدارد اما در دست اندازهای جادهها بیش از دوتای دیگری ناراحت میشود. وقتی عبور از پیچها مطرح میشود، آئودی A3 بهترین هندلینگ را نشان میدهد و جای تعجب است که بامو با دیفرانسیل عقب در صدر قرار نمیگیرد؛ اما بههرحال بامو بالاتر از اینفینیتی قرار میگیرد.
هندلینگ شلختهی اینفینیتی باعث سقوط آن به رتبهی آخر این دسته میشود. باز هم شگفتزده شدیم که دیدیم آئودی احساس فرمان بهتری نسبت به بامو دارد. آئودی همیشه فرمان دقیق و تیزی داشته است اما عموماً فاقد احساس خاص فرمان بوده چیزی که بامو استاد آن بوده است.
اما اینفینیتی بهخوبی دو رقیب ژرمن نیست چرا که سیستم تعلیق آن خیلی اسپورت نیست و هندلینگ آن شلخته است و در مبحث پرفورمنس نیز در ردهی متوسطی قرار میگیرد. شاید اینفینیتی بتواند با نمای داخلی خود حرفی برای گفتن در برابر ژرمنها داشته باشد. متأسفانه، اینجا هم اینفینیتی قافیه را میبازد. زیبایی کابین جای بحث ندارد و برخی از سوئیچهای قرض گرفتهشده از مرسدس بنز کیفیت بالا را تداعی میکنند.
اما جدای از اینها کابین Q30 ازنظر ارگونومی در رتبهی پایینی قرار میگیرد و صندلیها نیز بد هستند.۱۱۸i نمای داخلی تیپیکال بامو را دارد که به خوبی ساختهوپرداخته شده و ازنظر ارگونومی نمرهی بالایی میگیرد و صندلیها هم اجازهی هیچ انتقادی را نمیدهند اما از نظر طراحی و استایل نمرهی ضعیفی به کابین ۱۱۸i تعلق میگیرد. گفتهشده که آئودی A3 بهترین نمای داخلی را دارد چراکه صندلیها خوب بوده و ارگونومی نیز عالی است و کابین از استایل خوبی بهره میگیرد.
در مبحث مالکیت و هزینههای نگهداری آئودی دوباره پیروز میشود. بامو گرانترین قیمت پایه را دارد، آئودی در رتبهی دوم قرار میگیرد و اینفینیتی ارزانترین خودروی رقابت است. اما پس از افزودن مالیات، استهلاک و هزینههای نگهداری و رانندگی، آئودی ارزانترین خودرو میشود و پس از آن بامو و اینفینیتی قرار میگیرند.
خب درمجموع میتوان گفت که آئودی A3 Sportback بهترین هاچبک برای خرید است. ما بامو سری ۳ هاچبک و آئودی A3 را راندهایم و در تعریف واژههایی همچون هیجان و لذت و هندلینگ باید بگوییم که بامو سری ۱ واقعاً خودروی بهتری است. هرچند طبق گفتههای Whatcar درمجموع آئودی A3 بهترین انتخاب است و پسازآن به ترتیب بامو سری ۱ و اینفینیتی Q30 قرار میگیرند.