// ۰۲ شهریور ۹۶ ، ۲۱:۳۷

۵۲ مکان دیدنی برای سفر در سال ۲۰۱۵ (قسمت اول)

اگر روی نقشه زمین جست‌وجو کنید، مکان‌های ناشناخته‌ای را می‌یابید، مقاصدی که زمانی شاید ارزش رفتن نداشتند اما حالا تبدیل به مکان‌هایی جالب با جاذبه‌های گردشگری شده‌اند. نیویورک تایمز لیستی از ۵۲ مکان دیدنی دنیا  ارائه کرده که در یک مقاله چهار قسمتی به همه این مناطق می‌پردازیم. 

گردشگران همیشه لیستی از مناطق مورد علاقه‌ی خود تهیه می‌کنند تا ذهن‌شان را درگیر انبوهی از اماکن دیدنی دنیا نکنند و آزادانه به سیاحت بپردازند. در ادامه لیستی از بهترین مکان‌های تماشایی دنیا آماده‌ کرده‌ایم.

۵۲. کاس، ترکیه - تجربه‌ای مشابه جزایر یونان، اما مقرون به‌صرفه‌تر

کاس، ترکیه

کاس، بندری زیبا در ساحل مدیترانه‌ای ترکیه / Kas

کوس از جزایر یونان در دریای اژه و در نزدیکی جنوب غربی ساحل آسیای صغیر و در نزدیکی شهر بودروم ترکیه است. شهر کوس در این جزیره و در استان اژه جنوبی در کشور یونان واقع شده و یکی از دیدنی‌ترین مناطق این کشور به شمار می‌رود. با وجود تحولات اقتصادی در یونان، مخارج در جزیره‌های این کشور همچنان بالا است و باعث می‌شود گردشگرانی که دائما مناطق مختلف جهان را سیاحت می‌کنند، کمتر قصد سفر به این مناطق را داشته باشند. بنابراین به شما ساحل مدیترانه‌ای ترکیه و الماس آن یعنی کاس (کاش) را پیشنهاد می‌کنیم. در حالی که روستای کناری کالکان، مملو از  انگلیسی‌ها شده به طوری که بسیاری از رستوران‌های این منطقه صبحانه‌های انگلیسی سرو می‌کنند، روستای قدیمی کاس همچنان دست نخورده باقی مانده است. این شهر که ملقب به بهشت غواصان است، در اسکله‌ی خود دارای حفره‌های فواره‌ای آب  همراه با پخش موسیقی جاز است که جلوه‌ی ویژه‌ای به آن داده است. بازدیدکنندگان می‌توانند ابتدا از کاس  دیدن کنند و بعد از آن به شهر‌های کناری پاتارا و زانتوس از لیکیا بروند.

۵۱. باکو، آذربایجان - رونق یافته توسط نفت، معماری و گردشگری

باکو، آذربایجان

شهر قدیمی، با منظره‌ای از برج‌های شعله در دور دست‌ها

ترکیب فرهنگ باستانی باکو با تجمل‌گرایی‌ باعث شد که این منطقه در نقشه‌ی گردشگری قرار گیرد. دومین رونق نفتی در پایتخت آذری، ثروت هنگفتی را برای شهر به ارمغان آورد و آینده‌ای روشن را برای آن رقم زد. دولت آذربایجان اخیرا پول نفت را صرف پروژه‌های معماری‌ اطراف مرکز تاریخی یونسکو می‌کند. اماکن چشم‌نواز جدید شامل برج‌های شعله (Flame Towers) می‌شود که دربرگیرنده‌ی سه آسمان‌خراش شبیه زبان با ارتفاع ۱۹۰ متر است (یکی از این برج‌ها Fairmont Hotel را در خود جای داده است) که در نمای خارجی آن شعله‌هایی خودنمایی می‌کنند. امواج سفید طراحی شده توسط زها حدید (Zaha Hadid) نیز در مرکز حیدر علیو به چشم می‌خورد. هتل‌های لوکس جدیدی نیز همچون فور سیزِنز(Four Seasons)، هیلتون و کِمپینسکی ساخته شده‌اند. در طول تابستان امسال نیز  ساختمان ۳۳ طبقه‌ی  Trump International Hotel & Tower Baku که شبیه قایق است، به مجموعه‌ی این هتل‌ها اضافه می‌شود. همچنین در ماه ژوئن امسال، یوروپین گیمز (European Games) که رویداد چند ورزشی شبیه المپیک است برای اولین بار در باکو برگزار شد.

۵۰. دره‌ی اسکی تائوس، نیومکزیکو - برگزارکننده‌ی لیگ‌های بزرگ اسکی

دره‌ی اسکی تائوس، نیومکزیکو

عراضی پرشیب در دره‌ی اسکی تائوس / Taos Ski Valley

با وجود منظره‌های پر فراز و نشیب و جذابیت اولد وُرد آلپاین (Old World Alpine)، دره‌ی تائوس بیش‌تر به خاطر پیست اسکی خود شهرت پیدا کرده است. با تغییر مدیریت منطقه‌‌ی اسکی در ماه دسامبر گذشته (از خانواده‌ی بِلِیک که آن را ۶۰ سال پیش تاسیس کرده‌ است به مدیر میلیاردر صندوق‌های تامینی، لوئیس بِیکن)، پیست اسکی جایگاه بسیار بهتری دارد. قابل توجه‌ترین تغییری که در زمستان گذشته رخ داد، اضافه شدن تله‌سیژ‌ تا ارتفاع ۳۸۰ متر تا قله‌ی کاچینا است که تا قبل از آن افراد باید چوب اسکی به دست و پیاده به آن جا می‌رفتند و این کار ۴۵ دقیقه طول می‌کشید. به علاوه، درخت‌ها در منطقه‌ی جنگلی وایلد وست (Wild West) کم تراکم‌تر شده‌اند که حدود ۱۴ هکتار فضای اضافه برای اسکی در لا به لای درختان فراهم کرده است. همچنین، تائوس به طرز چشم‌گیری در زمینه‌ی تولید برف سرمایه‌گذاری کرده است تا پیست‌های اسکی خیلی زودتر شروع به کار کنند. پایگاه پیست نیز اولین مرحله از ارتقا خود را پشت سر گذاشت، استراحتگاه‌ها نوسازی شده و فروشگاه‌ها و رستوران‌ها تا حدودی دوباره پیکربندی شده‌اند.

۴۹. کاسِرِس، اسپانیا - تاریخ، هنر و علم آشپزی

کاسِرِس، اسپانیا

مارچوبه‌ی وحشی در رستوران آتریو / Wild asparagus, Atrio restaurant

علم آشپزی متمدن از برجستگی‌های کاسرس است، شهری باستانی محصور شده با دیوار (و مقر میراث جهانی یونسکو) که معماری رومی، مور، گوتیک و رنسانس از مادرید و لیسبون را ترکیب کرده است. غذا و هنر از عناصر مهم این شهر هستند که با افتتاح آتریو (Atrio) قوت گرفته‌اند. آتریو، هتل و رستوران (با دو ستاره‌ی میشلین) مدرن و فوق‌العاده‌ای است که به طرز هنرمندانه‌ای در ساختار سنگی و عسلی رنگ این شهر قدیمی پیاده شده است. اکنون که کاسرس به عنوان پایتخت آشپزی اسپانیا در سال ۲۰۱۵ حکم‌فرمانی می‌کند، همه‌ی افراد از این موضوع سود می‌برند، مخصوصا رستوران‌های تازه بازسازی‌ شده‌ی اطراف پلازا مِیِر (Plaza Mayor) که تاپاس (tapas) سرو می‌کنند. مجموعه‌ای از بهترین هنرهای معاصر که توسط تاجر مشهور مادرید، هلگا دِ آلویار، اهدا شده‌اند، در مرکز هنری جدیدی به نمایش گذاشته می‌شود.

۴۸. رم، ایتالیا -  جلوه‌ای زیباتر با ترمیم‌های اخیر اماکن باستانی

رم، ایتالیا

کلوسئوم، رم / Colosseum, Rome

رم همیشه برای مسافرانی که دنبال تاریخ هستند، جذاب و دیدنی است. سال پیش به مناسبت گرامی‌داشت ۲ هزارمین سالگرد درگذشت آگوستوس، اماکن مرتبط با اولین امپراطوری، مرمت شده و برای عموم بازگشایی شدند. در ماه سپتامبر، موزه‌ی پالاتین بازگشایی شد که اشیاء کاوش شده از قصرهای شاهنشاهی را به نمایش می‌گذارد و همچنین ویلا لیویا (Villa of Livia) در حومه‌ی پریما پورتا (Prima Porta) شروع به کار کرد که از آثار هنری مرمت‌شده و فضای نمایشگاهی جدید پرده‌برداری می‌کند. سال پیش نیز در جایی دیگر، اهرام گایوس سِستیوس (Pyramid of Gaius Cestius)، بنایی تاریخی برای تشییع جنازه در دوران آگوستان، بازسازی شد. نِرو دوموس اوریا (Nero's Domus Aurea)، ویلایی پهناور در قرن یکم، در ماه اکتبر بازگشایی شد و حداقل تا ماه مارس پذیرای بازدیدکنندگان خواهد بود. فواره‌ی تِرِوی (Trevi Fountain)، بنای تاریخی معاصر از قرن ۱۸نیز توسط فِندی در حال بازسازی است و تکمیل آن برای پاییز برنامه‌ریزی شده است.

۴۷. تِلسا، اوکلاهما - مرکز شهر با طراحی دکو

تِلسا، اوکلاهما

مرکز تاریخی هنر دکو در شهر / Art Deco center

در حالی که بقیه‌ی مناطق کشور اوکلاهما در حال بازیابی از رکود بزرگ بودند، تلسا غرق در پول نفت بود. مرکز این شهر با طراحی تاریخی دکو، سرمایه‌‌‌ای بسیار ضروری را برای رونق‌دهی دریافت کرد که موجب شد موزه‌های جدیدی در بخش هنری بِرَدی (Brady Arts District) در سال ۲۰۱۳ ایجاد شوند و موزه‌ی دیگری با نام  اوکی پاپ (OKPop Museum)، مرتبط با فرهنگ پاپ در اوکلاهما، در برنامه‌ی ساخت قرار گیرد. در امتداد رودخانه‌ی آرکانزاس، یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های عمومی در کشور، اواخر ۲۰۱۴ بنا شد. این فضای سبز ۳۵۰ میلیون دلاری (طراحی شده توسط معماران دست اندر کار Brooklyn Bridge Park) طی دو سال آینده در فازهای مختلف تکمیل خواهد شد.

۴۶. شانگهای، چین - بیداری فرهنگی در شهر (از لحاظ تاریخی و زیباسازی)

شانگهای، چین

نمایی زیبا از شب شانگهای / Shanghai

عیب موزه‌های چینی آن است که از بیرون تاثیرگذار هستند،‌ ولی هنرهای موجود در آن، ارزش هزینه‌ی ورود به آن جا را ندارد. با افتتاح چندین موزه‌ی خصوصی با حفظ تطابق بین نمای خارجی و امکانات داخلی، این موضوع در شانگهای در حال تغییر است. ماه پیش، لیو ییکیان و وانگ وِی، از کلکسیونرهایی که به خاطر خریدهای حراج‌های هنری معروف هستند، موزه‌ی لانگ (Long Museum یا West Bund) را افتتاح کردند. دو ماه بعد از آن نیز موزه‌ی یوز (Yuz Museum) افتتاح شد که امور مربوط به ساخت آشیانه‌ی فرودگاه را نشان می‌دهد و توسط معمار ژاپنی به نام سوو فوجیموتو طرح ریزی شده است. در ماه نوامبر نیز موزه‌ی دیگری به نام 21st Century Minsheng Art Museum  افتتاح شد.

۴۵. ساحل میامی، فلوریدا - شن‌های سفید جذاب

ساحل میامی، فلوریدا

خط ساحلی آتلانتیک در میامی / Atlantic coastline

پس از چند ماه سر و صدا، بالاخره منطقه‌ی فینا (Faena District) تابستان امسال پذیرای بازدیدکنندگان می‌شود. این پیشرفت عظیم که شش بلوک شمالی ساث بیچ (South Beach) را پوشش می‌دهد، شامل برج‌های مسکونی، یک هتل و یک مرکز هنری است و همگی آن‌ها نوید شکوهی بی‌سابقه را می‌دهند. این امر توسط هنرمند پر ذوق، آلن فینا،‌ تحقق یافت که روی بسیاری از افراد اثرگذار بود، از جمله معمارانی مثل نورمن فاستر و رِم کولهاس، همچنین کارگردان فیلم، Baz Luhrmann و همسر طراحش، کاترین مارتین؛ که آن‌ها نیز در این امر سهیم بودند. اما این‌ها تنها افراد مهمی نبودند که در نو نما کردن این منطقه سهم داشتند. هتل‌دارانی مثل یان شراگر و جیسون پومرانک، جلوه‌های نورپردازی جدیدی را طراحی کردند (به ترتیب برای Edition و Nautilus) و طراح مد، تامی هیلفیگر نیز هتل رالی (Raleigh) را با هدف نوسازی جلوه‌های کلاسیک آن، خریداری کرد.

۴۴. چنگدو، چین - ورود تجمل‌گرایی در مرکز پاندا و غذا

چنگدو، چین

بازار چنگدو / Chengdu Market

پانداها از برجستگی‌های شهر چنگدو هستند، ولی رستوران‌ها و غذاهای مخصوص سرآشپز و هتل بوتیک‌ها نیز از دلایل دیگر تردد بازدیدکنندگان در آن جا هستند. غذاهای شهر چنگدو به آتشی که در مقابل شما به پا می‌کنند، معروف است؛ اما رستوران‌هایی مثل یو ژی لان (Yu Zhi Lan) نیز هستند که با سرو کردن غذا در ظروف سفالی دست‌ساز، حس سنتی‌ القا می‌کنند. هتل‌ها نیز پیشرفت تازه‌ای داشته‌اند. Temple House، تحت مالکیت Swire Hotels، به زودی افتتاح می‌شود که طراحی مدرن چینی را با طراحی ساختمان‌های سلسله‌ی چینگ ترکیب می‌کند و موفقیت آپوزیت هاوس (Opposite House) در بیجینگ و آپر هاوس (Upper House) در هونگ کونگ را ادامه خواهد داد. وقتی که از سال پیش پرواز مستقیم از سان فرانسیسکو امکان‌پذیر شد، عزیمت به چین نیز (برای آمریکایی‌ها) خیلی سریع‌تر انجام می‌شود.

۴۳. دانانگ، ویتنام - مکانی ساحلی، مناسب برای گردشگران

دانانگ، ویتنام

کوه‌های مرمری در دانانگ / Danang

طی چند دهه‌ی گذشته، دانانگ در ساحل مرکزی ویتنام، مقصد مناسبی برای مسافران به منظور بازدید از هوی‌آن (Hoi An) بوده است. (هوی آن، همسایه‌ی جنوبی دانانگ با فاصله‌ی ۳۲ کیلومتر است که مملو از گردشگران بوده و توسط یونسکو محافظت می‌شود.) این شهر که جمعیتی حدود ۱ میلیون نفر دارد، به نوبه‌ی خود مکان دیدنی‌ برای گردشگران است. بعد از این که در سال ۲۰۱۱ فرودگاه آن گسترش یافت، تردد در سواحل به طرز چشم‌گیری افزایش یافت. سال پیش، دو اقامتگاه لوکس Premier Village و A La Carte Danang Beach نیز به آن جا اضافه شد. از وقتی که آژانس هوایی درگون اِیر (Dragon Air) پرواز مستقیم از هنگ‌کنگ را در سال ۲۰۱۳ آغاز کرد، دسترسی به جذابیت‌های دانانگ شامل ساحل‌های طویل و ماسه‌ای و کیوسک‌هایی که ساندویچ‌های بان می (bahn mi) می‌فروشند، بسیار راحت‌تر شد.

۴۲. ایل-دو-فرانس، فرانسه - مملو از اماکن جدید

ایل-دو-فرانس، فرانسه

فونداسیون لویی ویتان / The Fondation Louis Vuitton

پاریس را فراموش کنید. اکنون، ایل-دو-فرانس، منطقه‌ای که شامل شهر و حومه‌ی آن می‌شود، به نوبه‌ی خود مقصد گردشگری فوق‌العاده‌ای بوده و پذیرای گردشگران تمام دنیا است.  در سال ۲۰۱۲، توسط گالری ۱۶۵۰ متر مربعی Gagosian Le Bourget که یازده کیلومتر بالاتر از شمال مونتمارتره است و همچنین گالری Galerie Thaddaeus Ropac Paris Pantin، توسعه‌ی ظاهری در این منطقه صورت گرفت. فونداسیون لویی ویتان (Fondation Louis Vuitton) از فرنک گری، در بوآ دِ بولونی (Bois de Boulogne) با نمای خیره‌کننده‌ی خارجی آن، در پاییز ۲۰۱۴ افتتاح شد. در قسمت دیگر بولونی، مولیتور (Molitor) قرار دارد، هتلی با فضای هنری که اتاق‌های لوکسی را در اختیار مردم قرار می‌دهد. تالار بزرگ فیل‌هارمونی دِ پاریس (Philharmonie de Paris) که توسط ژان نوول طراحی شده است،‌ امسال در پارک دِلا ویلت (Parc de la Villette) افتتاح خواهد شد.

۴۱. کانتون والِی، سوئیس - بزرگداشت دو رویداد برجسته در شهر

کانتون والِی، سوئیس

تاکستان‌های کانتون والی / Vineyards in Canton Valais

شهر دو زبانه‌ی کانتون والی از سوئیس (دارای پیست‌های اسکی زِرمات و ماتِرهورن) دو رویداد برجسته‌ی ۱۵۰مین سالگرد صعود ادوارد ویمپر در ماترهورن و تولد ۲۰۰ سالگی کانتون را جشن می‌گیرد. به منظور برجسته کردن این دو واقعه، مقامات تدارکاتی را در سراسر کانتون در نظر گرفته‌اند که شامل  نمایش آتش‌بازی بر فراز ۲۶ قله‌ی مختلف، اجرای نمایش تئاتر فضای باز، نوسازی سازگار با محیط زیست  Hörnlihütte (مهمان‌ سرای روستایی از قرن ۱۹) و افتتاح هتل Cube 365 (یک هتل مکعبی تک خواب که در طول سال، بین ۵۲ جای مختلف جا به جا می‌شود) می‌شود.

۴۰. شهر کبِک، کانادا - در تقلای به دست‌ آوردن تیم اختصاصی لیگ هاکی NHL

شهر کوبِک، کانادا

شادترین شهر کانادا، کوبک / Québec

شهر کبک، تحت‌ تاثیر همسایه‌ی خود مونترآل، در حال گسترش جذابیت‌های خود بوده و به دنبال یک تیم هاکی NHL است تا آن را به نام خود در بیاورد. بدین منظور، این شهر استادیوم کاملا مدرنی را با نام Quebecor Arena ساخته است که برآورد شده هزینه‌ای بالغ بر ۴۰۰ میلیون دلار نیاز است تا این استادیوم قبل از بازی‌های فصلی ۲۰۱۵ افتتاح شود. ممکن است سال‌ها طول بکشد که بتواند امتیاز حق استفاده از نام تجاری NHL را به دست بیاورد (اصطلاحا آن را فرنچایز کند)؛ اما حتی بدون داشتن این تیم، مرکز کبک موقعیت‌های جدید بسیار خوبی برای سرگرم کردن بازدیدکنندگان دارد. از کافه‌های محله‌ی سنت روک (St. Roch) گرفته تا رستوران‌های خلاقانه‌ای که کبیکوآ (Québécois) سرو می‌کنند، همگی می‌توانند رقیبی جدی برای شهر همسایه باشند.

۳۹. کَتسکیلز، نیویورک - منطقه‌ی کوهستانی وسیع در قسمت جنوب غربی نیویورک

کَتسکیلز، نیویورک

جنگل‌های کتسکیلز / Catskills

کتسکیلز (میزبان کمدین‌هایی مثل وودی آلن که زمانی در اقامتگاه‌های بورش بِلت (Borscht Belt) برنامه اجرا کرده‌اند)، ۱۶۰ کیلومتر بالاتر از شهر نیویورک،‌ در حال پوست انداختن است تا بتواند مقصدی مناسب برای نسل جدیدی از شهرنشینان باشد که به دنبال هوای تازه هستند. دهکده‌ی کوچک فینیقیه (Phoenicia) شما را یاد ویلیامزبرگ شمالی می‌اندازد، آن جا هتلی ۲۰ اتاقه وجود دارد که توسط چهار فرد بروکلینی افتتاح شده و غذاخوری فینیقیه نیز که از اماکن مورد علاقه‌ی محلی‌های آن جا است، با غذاهای لذیذ خود پذیرای مهمانان است. همچنین اماکن تایید شده‌ توسط  مجله‌ی ووگ، مثل رستوران‌های ایتالیایی کوچینا (Cucina) و وود استاک وِی (Woodstock Way)، از جذابیت‌های آن جا به شمار می‌رود. چیزی که در کتسکیلز تغییر نکرده، انجام فعالیت‌ها در فضای باز همچون صید قزل آلا در سطح جهانی، قایق سواری در رودخانه‌ی اِسوپوس کریک (Esopus Creek) و اسکی کردن در کوهستان هانتر (Hunter) و مرکز اسکی بِلِیر (Belleayre) است.

۳۸. آلِنتِهو، پرتغال - جایگزینی برای بوردو و توسکانی

آلِنتِهو، پرتغال

آلنتهو،‌ روستایی بر فراز کوه‌ها / Alentejo

آلنتهو، شهر بزرگی با مزارع غلات،‌ باغ‌های زیتون، جنگل‌های چوب پنبه و تاکستان‌ها است و مقصدی دوست داشتنی برای سیاحت گردشگران محسوب می‌شود. هتل‌ها و استراحتگاه‌های شیک در آن به صورت شعبه‌های مختلف وجود دارند. هتل و سالن ماساژ مالهادینها نووا (Malhadinha Nova) آرامشی وصف‌ناپذیر را برای مهمانان به ارمغان می‌آورد و از سوی دیگر منطقه‌ی گردشگری هِرداد دا کامپورتا (Herdade da Comporta) با ساحل، زمین گلف و تاکستان خود پذیرای گردشگران است. علاقه‌مندان به طراحی نیز فراموش نشده‌اند؛ استراحتگاه لَند وین‌یاردز (L'AND Vineyards) با طراحی‌های داخلی‌ که توسط معمار برزیلی، مارسیو کوگان، طراحی شده و سالن ماساژ‌ کادالی (Caudalie)، رستوران‌های دارای نشان میشلین و سوئیت‌هایی با سقف‌های بازشو برای خیره شدن به ستاره‌های آسمان، تجربه‌ای به یاد ماندنی را برای طراحان به ارمغان می‌آورد. هتل اکورک‌هتل (Ecorkhotel)، خود را به عنوان اولین هتلی مطرح می‌کند که پوششی از جنس چوب پنبه دارد و دارای رستوران و سالن‌ ماساژ همراه با رنگ درمانی است.  استراحتگاه L'AND پاییز امسال افتتاح می‌شود.   کدام یک از این مکان‌های دیدنی را بیش‌تر می‌پسندید؟ منبع: NY Times

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.