// ۳۱ خرداد ۰۱ ، ۱۰:۱۱

۱۳ روش کاربردی برای جلوگیری از جوش و التهاب پس از اصلاح صورت

جوش بعد از اصلاح صورت نتیجه‌ی پوست ملتهب یا تحریک شده است و ممکن است یکی از علائم درماتیت تماسی (نوعی التهاب پوست که در صورت تماس مستقیم با ماده محرک خارجی یا حساسیت‌زا بروز می‌کند) یا فولیکولیت ( التهاب یا عفونت فولیکول مو) باشد. معمولا برای درمان جوش‌ بعد از اصلاح، پماد‌ها یا درمان‌های خانگی موثر و جوابگو هستند؛ اما چطور جوش بعد از اصلاح صورت را درمان کنیم؟  در این مقاله به راهکارهای درمان جوش بعد از اصلاح صورت و همچنین روش‌های پیشگیری از آن می‌پردازیم.

 جلوگیری از جوش و التهاب

 

 

۱-  تشخیص دهید که آیا جوش زدن بعد از اصلاح در اثر درماتیت تماسی ایجاد شده است؟

درماتیت تماسی هنگامی ایجاد می‌شود که پوست شما از چیزی مانند موم گرم آسیب ببیند یا تحریک شود. به طور کلی موم اگر خیلی داغ باشد یا قوام درستی نداشته باشد ممکن است در اثر استفاده از آن، قرمزی، خارش، جوش یا تاول پوستی را تجربه کنید. در این صورت اپیلاسیون یا اصلاح خانگی را متوقف کنید و حتماً از یک متخصص این کار کمک بگیرید.


۲- با کمپرس سرد التهاب صورتتان را تسکین دهید

 ژل ضد جوش

تسکین پوست صورت بعد از اصلاح توسط کمپرس سرد، یکی از بهترین روش‌های پیشگیری از بروز جوش بعد از اصلاح است. دقت کنید که بیش از بیست دقیقه کمپرس سرد را روی صورتتان نگه ندارید و قبل از استفاده مجدد از آن، اجازه دهید پوستتان به دمای طبیعی خود برگردد. در صورت در دسترس نبودن کمپرس، می‌توانید از حوله‌ای مرطوب استفاده کنید. حوله را به مدت پانزده تا سی دقیقه روی صورتتان بگذارید تا التهاب پوست کاهش یابد.

۳- با آب خنک و شوینده‌های ملایم صورتتان را تمیز کنید

برای جلوگیری از جوش بعد اصلاح، صورت خود را به آرامی با آب سرد بشویید، یا از یک شوینده حاوی عصاره جو دوسر استفاده کنید. شوینده‌های حاوی عصاره جو دو سر خاصیت ضدالتهابی دارند؛ بنابراین برای تسکین پوست‌های تحریک شده مفید هستند. این شوینده‌ها و ژل‌ها در فروشگاه‌ه اینترنتی خانومی در دسترس قرار دارند. برای کسانی که عادت به اپیلاسیون بدنشان دارند، این‌ها گزینه خوبی برای استفاده روزانه‌‌شان به شمار می‌روند. (همچنین برای داشتن یک پاک‌کننده‌ی خانگی می‌توانید دو قاشق غذاخوری جوش شیرین را با یک قاشق غذاخوری آب مخلوط کنید).

۴- صورتتان را مرطوب نگه دارید

 برای جلوگیری از ایجاد جوش بعد از اصلاح و بعد از شستن صورت، از مرطوب‌کننده‌ای ملایم روی پوست تحریک شده‌تان استفاده کنید و پوست را به این صورت مرطوب نگه دارید. به دنبال مرطوب‌کننده‌ای باشید که عاری از رنگ، عطر و پارابن باشد، یا مرطوب کننده‌های حاوی سرامید را استفاده کنید که برای درمان درماتیت تماسی مفید هستند.

۵- از یک پماد استروئیدی استفاده کنید

برای درمان جوش صورت بعد از اصلاح با شمع یا هر ماده دیگری که باعث تحریک پوستتان شده است می‌توانید از لوسیون‌ها و پمادهای حاوی استروئید (مانند کرم هیدروکورتیزون ۱٪) یک یا دو بار در روز تا چهار هفته استفاده کنید. اگر این پمادها موثر نباشند، ممکن است پزشک درمان‌های دیگر و موثرتری را جایگزین کند.

۶- روی پوست ملتهب مقداری پماد یا لوسیون کالامین بمالید

لوسیون کالامین خارش و سوزش ناشی از درماتیت تماسی را تسکین می‌دهد. هر وقت که خواستید می‌توانید از این لوسیون استفاده کنید. کالامین کمی پوست را خشک می‌کند؛ بنابراین ممکن است بعد از استفاده از آن به مرطوب کننده نیاز داشته باشید. برای اینکه این لوسیون بهتر عمل کند، بلافاصله بعد از شستن صورتتان، وقتی هنوز پوست شما مرطوب است، از آن استفاده کنید. (برای جلوگیری از خشک شدن پوستتان، لوسیون کالامین را با مرطوب کننده خود مخلوط کرده و هر دو را همزمان استفاده کنید).

۷- جوش‌های بعد از اصلاح صورت را دستکاری نکنید

جوش‌های بعد از اصلاح ممکن است بسیار خارش‌دار باشند‌. به هیچ وجه آن‌ها را دستکاری نکنید؛ چرا که خاراندن جوش‌های درماتیتی باعث تحریک و التهاب بیشتر آن‌ها می‌شود. این موضوع آنقدر اهمیت دارد که توصیه می‌شود اگر در خواب ناخودآگاه صورتتان را می‌خارانید، حتما قبل از خواب دستکش بپوشید.

۸- برای درمان جوش بعد از اصلاح صورتتان را بشویید

 

به آرامی صورت خود را با آب گرم (نه آب جوش) بشویید و سپس از یک شوینده ملایم آنتی باکتریال استفاده کنید. حتما هر بار با یک حوله نو و تمیز صورتتان را خشک کنید. برای خشک کردن صورت، حوله را روی پوستتان بزنید و آن را روی صورتتان نکشید. ” شوینده‌های حاوی روغن درخت چای برای درمان و پیشگیری از فولیکولیت مناسب هستند. اگر تشخیص دادید که جوش‌های شما در اثر فولیکولیت است، برای درمان می‌توانید از ژل ضد جوش سینره استفاده کنید.

۹- شب قبل از اصلاح، صورتتان را لایه برداری کنید

 

برای پیشگیری از فولیکولیت، قبل از اصلاح، صورت خود را به آرامی لایه برداری کنید. روز قبل از اصلاح با یک لایه بردار ملایم صورت خود را بشویید. از اسکراب‌های خیلی قوی استفاده نکنید و تنها با نوک انگشتان لایه بردار را با حرکات دایره‌ای روی صورت ماساژ دهید.

۱۰- هربار از وسایل اپیلاسیون و اصلاح کاملا تمیز استفاده کنید

استفاده چند باره از اپلیکاتور وکس یا عدم اطمینان از بهداشت مناسب وسایل اپیلاسیون می‌تواند باعث شیوع باکتری‌ها، عفونت‌های قارچی و حتی ویروس‌های ایجاد‌کننده جوش بعد از اصلاح صورت شوند. بنابراین اولین قدم قبل از درمان جوش صورت بعد از اصلاح با بند این است که اطمینان حاصل کنید بندی که برای اصلاح شما استفاده می‌شود، کاملا تمیز و نو است. همچنین اگر برای اپیلاسیون با موم به سالن‌های آرایشی مراجعه می‌کنید، دقت کنید که حتما دستکش پوشیده باشند.

۱۱- از دست زدن به صورتتان بعد از اصلاح خودداری کنید

با اینکه لمس پوست صاف و تازه اصلاح شده وسوسه‌کننده است؛ اما دست زدن بیش از حد باعث تحریک پوست و انتقال باکتری‌ها به آن می‌شود. تا دو روز بعد از اصلاح جز برای کارهای ضروری مانند شستشو یا استفاده از مرطوب کننده، صورتتان را لمس نکنید.

۱۲- بعد از اصلاح بلافاصله آرایش نکنید

برخی از خانم‌ها بعد از اصلاح شروع به آرایش می کنند. توجه داشته باشید که آرایش بعد از اصلاح بخصوص اگر از کرم پودر یا پنکیک استفاده کنید، باعث بسته شدن منافذ پوستتان می‌شود. وقتی برای استفاده از کرم پودر و پنکیک از پد یا فرچه کثیف استفاده کنید همین موضوع آلودگی را وارد پوست می‌کند و صورتتان بعد از بند انداختن جوش می‌زند. سعی کنید تا ۲۴ الی ۴۸ ساعت، ترجیحاً ۴۸ ساعت بعد از اصلاح صورت خود، انواع کرم و مواد آرایشی به پوستتان نزنید.

۱۳- بعد از بند انداختن از ماسک طبیعی استفاده کنید

بعد از اصلاح به صورتتان عسل بزنید. عسل دارای خاصیت ضدعفونی کنندگی عالی است و پوست را بعد از اصلاح ضدعفونی و از جوش زدن آن جلوگیری می‌کند. اجازه دهید عسل حدود بیست تا سی دقیقه روی پوست شما بماند، بعد با آب سرد یا ولرم صورتتان را بشویید.

بعد از ماسک عسل می‌توانید از ماسک خیارسبز هم استفاده کنید تا قدری از قرمزی و درد ناشی از بند انداختن صورتتان کاسته شود و ورم پوست را کم کند.

 

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.