// ۲۶ آبان ۹۸ ، ۲۱:۴۸

به گزارش سایت تفریحی چفچفک برگرفته از دیجیاتو : شاید به گفته دولت‌مردان تاثیر مستقیمی بر نرخ کلی تورم نداشته باشد اما مسلما تاثیری غیر قابل انکار در رویکرد افراد به استفاده از خودرو خواهد داشت چرا که برای بسیاری از اقشار جامعه سهمیه ماهانه ۶۰ لیتری که خود نیز مشمول افزایش 50 درصدی هزینه ها شده است، کافی نیست و طبیعتا پرداخت رقم های هنگفت برای خرید بنزین آزاد نیز با توجه به ثابت ماندن یا حتی کاهش درآمد بسیاری از افراد قابل پرداخت نخواهد بود.

در چنین شرایطی، مسلما استفاده تفریحی از خودرو محدود تر خواهد شد که می تواند به کاهش سفرها برون شهری و حتی درون شهری، کاهش تمایل به خرید خودروهای آفرود و مخصوص طبیعت گردی و کاهش تمایل به خرید خودروهای پر مصرف و قدیمی خود را نشان دهد.

به خصوص که براساس قانون عملا تمامی خودروهایی با عمر بیش از 25 سال فرسوده محسوب شده و در کمال تعجب هیچ سهمیه ای از بنزین 1500 تومانی را دریافت نمی کنند.

قیمت خودرو افزایش قیمت بنزین

از طرف دیگر بسیاری از خودروهای مدرن و جدید نیز ذاتا نیازمند بنزین اکتان بالا (سوپر) هستند که این مورد نیز مشمول قیمت سهمیه ای نمی شود و مالکین چنین خودروهایی ناچار به پرداخت رقم 3500 تومان و یا پذیرش ریسک آسیب دیدن خودروهای خود هستند.

بنابراین می توان حدس زد که بازار خودروهای مدرن و مجهز به موتورهای پیشرفته و توربو نیز بیش از پیش از قیمت بنزین تاثیر می پذیرد و دچار رکود خواهد شد.

همچنینین بخوانید:

مصاف کمری و آکورد؛ نبرد هیجان و آرامش

لیموزین اشرافی شرقی با ظاهر آمریکایی

در حد وسط خودروهای فرسوده و خودروهای مدرن نیز اوضاع چندان بر وفق مراد نیست. چرا که این دسته از خودروها عملا محصولات تولید داخل هستند که از پیشرانه های قدیمی و پر مصرف برخوردارند و از سوی دیگر بخاطر شدت تحریم‌ها، با افت شدید تولید مواجه شده اند.

بنابراین در میان خودروهای داخلی می توان گفت که تقاضا برای خودروهای کم مصرفی نظیر خانواده پراید، تیبا و پژو 206 افزایش خواهد یافت اما افت تولید و قطع تولید احتمالی- پراید- به کاهش عرضه در زمان افزایش تقاضا منجر می شود که می تواند به رشد قیمت این خودروها در بازار آزاد بیانجامد.

https://digiato.com/wp-content/uploads/2019/05/EA77AAB7-CDDF-4AB2-A445-4E689A6059FB.jpeg

البته براساس آخرین بیانیه های دولت، هیچ تولید کننده ای مجوز افزایش قیمت ندارد و این مساله می تواند مشکلات صنعت خودروسازی کشور را تشدید کند. به خصوص که خودروسازان از بهمن 97 تاکنون مدعی زیان ده بودن تولید و ارزان فروشی خودروها با قیمت های فعلی هستند.

پس در یک جمع بندی می توان گفت که افت قیمت شدید برای خودروهای کلاسیک و آفرودرهای کلاسیک، در کوتاه مدت قابل پیش بینی است. رکود در بازار خودروهای مدرن و لوکس تشدید می شود و احتمال افزایش قیمت در مورد خودروهای داخلی کم مصرف نیز دور از ذهن به نظر نمی رسد.

در خصوص سایر خودروهای داخلی که اساسا پر مصرف محسوب می شوند (نظیر خانواده موتورهای پژو xu7) که بر روی پژو 405، سمند و پارس نصب می شود، افزایش قیمت با شدت کمتری اتفاق خواهد افتاد و این احتمال نیز وجود دارد که برخی از تردد های شخصی به سرویس های حمل و نقل عمومی نظیر تاکسی منتقل شود و این مساله زمینه افزایش قیمت تاکسی های رسمی (که دارای سهمیه بنزین هستند) را نیز فراهم آورد.

در خصوص وانت های سبک نظیر پراید وانت نیز چنین پیش بینی ای امکان پذیر است، چرا که چنین خودرویی ترکیبی از ویژگی های دارا بودن سهمیه بنزین و مصرف سوخت پایین در کنار قابلیت حمل بار را ارائه می دهد و احتمالا از این پس با اقبال بیشتری نسبت به سابق روبرو خواهد شد. این امر می تواند همزمان با کاهش عرضه از سوی خودروساز، به افزایش قیمت پراید وانت در بازار آزاد منجر شود.

لطفا نظر خودتون رو راجب این مطلب با ما در میان بگذارید

منبع : دیجیاتو

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.