// ۳۱ ارديبهشت ۰۱ ، ۱۰:۴۵

پسوریازیس چیست؟

پسوریازیس چیست؟

 

پسوریازیس چیست؟ انواع و علائم و درمان آن پسوریازیس یک بیماری خودایمنی مزمن است که باعث تجمع سریع سلول های پوست شما می شود. این تجمع سلولی باعث ایجاد پوسته پوسته شدن روی سطح پوست شما می شود. درمان پسوریازیس التهاب و قرمزی اطراف فلس ها نسبتاً شایع است. پوسته‌های پسوریاتیک معمولی به رنگ سفید مایل به نقره‌ای هستند و به صورت لکه‌های ضخیم و قرمز ایجاد می‌شوند. با این حال، در پوست های تیره تر، می توانند بیشتر به رنگ بنفش، قهوه ای تیره با پوسته های خاکستری ظاهر شوند. گاهی اوقات، این تکه ها ترک می خورند و خونریزی می کنند پسوریازیس چیست؟ انواع و علائم و درمان آن پسوریازیس نتیجه تسریع فرآیند تولید پوست است. به طور معمول، سلول های پوست در عمق پوست شما رشد می کنند و به آرامی به سطح می آیند. در نهایت، آنها سقوط می کنند. چرخه زندگی معمولی یک سلول پوست 1 ماه است

 

 

با این حال، آنها ممکن است در هر نقطه از بدن شما ایجاد شوند، از جمله

  • دست ها
  • پا
  • گردن
  • پوست سر
  • صورت

انواع کمتر رایج پسوریازیس بر موارد زیر تأثیر می گذارد:

  1. ناخن ها
  2. دهان
  3. ناحیه اطراف اندام تناسلی

بر اساس یک مطالعه منبع معتبر منتشر شده در سال 2021، حدود 7.5 میلیون بزرگسال آمریکایی 20 ساله و بالاتر به پسوریازیس مبتلا هستند – میزان شیوع 3 درصد (تعداد یک بیماری). بر اساس نژاد و قومیت

 میزان شیوع عبارتند از

  • 3.6 درصد از سفیدپوستان
  • 3.1 درصد از افراد غیر اسپانیایی، از جمله افراد چند نژادی
  • 2.5 درصد از مردم آسیا
  • 1.9 درصد از مردم اسپانیایی تبار، از جمله مردم مکزیکی آمریکایی
  • 1.5 درصد از سیاه پوستان

پسوریازیس چیست؟ انواع و علائم و درمان آن

 

معمولاً با چندین شرایط دیگر همراه است، از جمله:

  • دیابت نوع 2
  • بیماری التهابی روده
  • بیماری قلبی
  • آرتریت پسوریاتیک
  • اضطراب
  • افسردگی

این درمان پسوریازیس از اشعه ماوراء بنفش (UV) یا نور طبیعی استفاده می کند. نور خورشید گلبول های سفید بیش از حد فعال را که به سلول های سالم پوست حمله می کنند و باعث رشد سریع سلول ها می شوند، می کشد. هر دو نور UVA و UVB ممکن است در کاهش علائم پسوریازیس خفیف تا متوسط ​​مفید باشند.

اکثر افراد مبتلا به پسوریازیس متوسط ​​تا شدید از ترکیبی از درمان ها سود می برند. این نوع درمان از بیش از یکی از انواع درمان برای کاهش علائم استفاده می کند. برخی از افراد ممکن است در تمام زندگی خود از همین درمان استفاده کنند. برخی دیگر ممکن است نیاز به تغییر درمان‌ها داشته باشند، اگر پوستشان به درمانی که دریافت می‌کنند پاسخ نمی‌دهد.

دارو برای پسوریازیس

اگر پسوریازیس متوسط ​​تا شدید دارید – یا اگر پسوریازیس به درمان‌های دیگر پاسخ نمی‌دهد – پزشک ممکن است یک داروی خوراکی یا تزریقی را در نظر بگیرد.

رایج ترین داروهای خوراکی و تزریقی مورد استفاده برای درمان پسوریازیس عبارتند از:

بیولوژیک

این دسته از داروها سیستم ایمنی شما را تغییر می دهند و از تعامل بین سیستم ایمنی بدن و مسیرهای التهابی جلوگیری می کنند. این داروها از طریق انفوزیون داخل وریدی (IV) تزریق یا داده می شوند.

رتینوئیدها

رتینوئیدها تولید سلول های پوست را کاهش می دهند. هنگامی که استفاده از آنها را متوقف کنید، احتمالاً علائم پسوریازیس باز می گردد. عوارض جانبی شامل ریزش مو و خشکی مخاط است.

افرادی که باردار هستند یا ممکن است طی 3 سال آینده باردار شوند، نباید رتینوئید مصرف کنند، زیرا خطر نقص مادرزادی احتمالی در نوزادان متولد نشده وجود دارد

سیکلوسپورین

سیکلوسپورین (Sandimmune) پاسخ سیستم ایمنی را کاهش می دهد. این می تواند علائم پسوریازیس را کاهش دهد. همچنین به این معنی است که شما سیستم ایمنی ضعیفی دارید، بنابراین ممکن است راحت تر بیمار شوید. عوارض جانبی بالقوه شامل مشکلات کلیوی و فشار خون بالا است.

متوترکسات

متوترکسات مانند سیکلوسپورین سیستم ایمنی را سرکوب می کند. در صورت استفاده در دوزهای پایین ممکن است عوارض جانبی کمتری ایجاد کند. در دراز مدت می تواند عوارض جانبی جدی ایجاد کند. عوارض جانبی جدی شامل آسیب کبدی و کاهش تولید گلبول های قرمز و سفید است.

 

همه مسائل عاطفی مرتبط با پسوریازیس معتبر هستند. ارتباط با منابع حمایتی برای مدیریت آنها مهم است. این ممکن است شامل صحبت با یک متخصص سلامت روان یا پیوستن به یک گروه حمایتی برای افراد مبتلا به پسوریازیس باشد

پسوریازیس چیست؟ انواع و علائم و درمان آن

لینک فروشگاه

لینک سایت

 

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.