// ۰۱ آذر ۹۸ ، ۲۱:۵۵

به گزارش سایت تفریحی چفچفک برگرفته از هنر زندگی :  بلوغ جسمی دختران یکی از انواع بلوغی است که در دوران نوجوانی هر دختری با آن مواجه می شود. ورود به نوجوانی با تحولات جسمی و روحی خاص خود همراه است. بدون شک دوران بلوغ می تواند یکی از پر تنش ترین مراحل زندگی برای هر دختری باشد. بلوغ جسمانی به مجموعه تغییرات در بدن گفته می شود که به واسطه آن دختر از ظاهر کودکانه به فردی بالغ تبدیل می شود. آگاهی از این تغییرات به دختران نوجوان کمک می کند که آمادگی بیشتری برای ورود به این دوره و انطباق با آن به دست آورند. از طرفی رفتار صحیح والدین در سن بلوغ به دختران این امکان را می دهد تا انتخاب های بهتری در این دوره حساس داشته باشند. در این مقاله درباره بلوغ جسمی دختران صحبت کرده ایم، برای اطلاع از بلوغ عاطفی و بلوغ جنسی دختران کلیک کنید.

بلوغ جسمی دختران

بلوغ جسمی به مجموع تغییرات فیزیکی و فیزیولوژی در بدن گفته می شود که به دنبال ترشح هورمون های مختلف، بدن کودک به بدن یک فرد بزرگسال تبدیل می شود. نشانه های بلوغ جسمی دختران به دنبال تغییرات هورمونی که از طریق هیپوفیز و هیپوتالاموس در مغز کنترل می شوند، ایجاد می شود. این غدد ارتباط مستقیم با تخمدان ها دارند. سن بروز تغییرات جسمانی در هر کس متفاوت است. این تغییرات با افزایش قد، افزایش وزن، تغییر شکل ظاهری و رشد اندام تناسلی همراه است. تغییرات جسمی ممکن است مانند رشد سینه ها قابل مشاهده باشد یا مانند تغییر ترشح هورمون های غدد داخلی بدن قابل رویت نباشد.

همچنینین بخوانید:

گیاهان دارویی شادی آور کدامند؟

برای رفع گرسنگی چه بخوریم؟

بلوغ شامل تمام تغییرات جسمانی است که در حین گذار دختران از بچگی به بزرگسالی به وقوع می پیوندد:

  • تسریع سرعت رشد که منجر به افزایش چشمگیری در وزن و قد فرد می گردد.
  • بلوغ جنسی دختران؛ رشد ویژگی های اولیه جنسی شامل رشد بیش تر غدد جنسی که منجر به تغییرات هورمونی در بدن می شود و در نهایت بدن قادر به تولید مثل می شود.
  • رشد ویژگی های ثانویه جنسی شامل تغییرات در سینه ها و آلت تناسلی و رشد موی شرمگاهی و بدن می شود.

 

رشد و تغییرات جسمانی در بلوغ دختران

رشد و تغییرات جسمانی در بلوغ دختران
تاثیر تغییرات هورمونی به هنگام بلوغ در دختران نوجوان قابل مشاهده است. این تغییرات به وضوح در ظاهر دختران در مراحل اولیه بلوغ اتفاق می افتد و به موجب آن یک دختر بعد از 4 سال یا بیشتر ظاهر یک دختر جوان بالغ را پیدا می کند. بلوغ جسمی دختران زودتر از پسرها شروع می شود. یکی از اولین نشانه های بلوغ در دخترها رشد سینه ها و موهای ناحیه تناسلی است که با شروع قاعدگی دختران به اوج خود می رسد. در طول این مدت دختران حدود 25سانتی متر بلندتر می شوند و از نظر جسمی به بلوغ می رسند. همراه با بسیاری از قسمت های دیگر بدن، مغز نیز از نظر اندازه، ساختار و عملکرد تغییر می یابد.
 

افزایش قد و وزن

ترشح هورمون های تیروئید، هورمون های رشد و آندروژن سرعت افزایش قد و وزن را بالا می برد. نرخ میانگین سرعت افزایش قد در بلوغ دختران حدود 9 سانتی متر در سال است. به طور میانگین رشد ناگهانی قد در دختران 2 سال زودتر نسبت به پسران اتفاق می افتد. سرعت رشد در دختران به میزان هورمون رشد و هورمون جنسی آن ها یعنی استروژن بستگی دارد و بعد از شروع قاعدگی سرعت رشد قد کندتر می شود. رشد قد معمولا تا 18 سالگی ادامه دارد. در پایان بلوغ انتهای استخوان های بلند بسته شده و رشد قد پایان می یابد.

افزایش وزن در بلوغ جسمانی دختران به دلیل افزایش در چربی و رشد ماهیچه ها می باشد. این افزایش به خصوص در ناحیه ران ها و باسن است. نسبت ماهیچه به چربی در دخترها حدودا 4 به 5 است. باسن‌ و لگن خاصره، رشد بیشتری پیدا می‌کند و باعث می‌شود لگن خاصره پهن‌تر و انتهای لگن باریک تر شود. رشد بیشتر لگن خاصره زایمان را برای زنان آسان می‌کند.
 

عدم تناسب در اندام ها

معمولا نوجوانان از لحاظ جسمانی متناسب نیستند یعنی اعضای مختلف بدن همگی با یک نرخ یکسان یا در دوره زمانی مشابه رشد نمی کنند. درنتیجه ممکن است فرد نوجوان به دلیل رشد نامتناسب اعضای بدن شرمسار باشد یا احساس ناخوشایندی داشته باشد.
 

بزرگ شدن سینه ها

بزرگ شدن سینه ها
یکی از نشانه های بلوغ در دختران، رشد سینه ها است. سینه دخترها به مرور زمان برجسته می شود و به سایز طبیعی می رسد. ممکن است در ابتدا اندازه سینه ها متفاوت باشد و یکی از سینه ها کوچکتر باشد البته جای نگرانی نیست و بعد از مدتی اندازه هر دو سینه به یکدیگر نزدیک می شود.
 

پیدایش موهای زائد بدن

موهای زائد مناطقی از بدن مانند زیر بغل و ناحیه تناسلی به تدریج نمایان می شود که در ابتدا روشن و نازک هستند و به مرور زمان تیره و ضخیم می شوند.
 

جوش زدن پوست

جوش زدن پوست
جوش زدن نیز می تواند از دیگر نشانه های بلوغ در دختران باشد که معمولا روی پوست صورت دیده می شوند. افزایش فعالیت غده های چربی، استرس و عادت ماهانه از دلایل ایجاد جوش در این سنین هستند.
 

تغییر صدا

با رشد حنجره تارهای صوتی بلندتر و ضخیم تر می شوند. همزمان با بلوغ استخوان های صورت شروع به رشد می کنند. پس حفره های درون سینوس، بینی و پشت گلو بزرگ تر می شوند در نتیجه فضای بیش تری برای پژواک صدا ایجاد می گردد. در واقع به واسطه رشد استخوان ها، غضروف ها و ضخیم شدن تارهای صوتی در نوجوانی صدای فرد بم تر شده و شبیه صدای بزرگسالان می شود.

 

کاهش فعالیت های جسمی دختران نوجوان

همان طور که توضیح دادیم نسبت چربی به عضله در دختران بیش تر از پسرهاست. از طرفی افزایش هورمون آندروژن در پسرها بیش تر از دخترها می باشد. این عوامل باعث می شود که قدرت و توانایی های جسمی دختران کمتر باشد با این حال دخترها بیش تر از پسرها تمایل دارند تا فعالیت های خود را کاهش دهند به همین دلیل رشد عضلات و ماهیچه ها کاهش می یابد.

همچنین دختران کمتر از پسرها برای انجام فعالیت بدنی تشویق می شوند. از طرفی رژیم غذایی دختران از ارزش غذایی پایین تری نسبت به پسران برخوردار است. در واقع تفاوت های موجود در توانایی های جسمی در دو جنس تحت تاثیر عوامل گوناگونی است که تغییرات هورمونی بخشی از آن می باشد.

 

نارضایتی از اندام در بین دختران نوجوان

افزایش سریع درمیزان چربی بدن در دختران در اوایل دوران بلوغ این نگرانی را در آن ها ایجاد می کند که باید مراقب وزن خود باشند. به همین دلیل اکثر دختران در سنین بلوغ به رژیم های غذایی روی می آورند که ضرورتی ندارند. در این بین بلوغ زودرس در دختران بیشتر با احساس نارضایتی همراه است، چرا که همسالان کمتر آن ها را می پذیرند.

همچنین نارضایتی در دخترهایی که زمان بیشتری را به صحبت در مورد اندام خود یا دیگران می پردازند، بیشتر است. در واقع این ناراحتی از صحبت کردن در مورد اندام خودشان یا مقایسه خود با دیگران ناشی می شود. این مشکل به خصوص، در جوامعی که یکی از ملاک های زیبایی، لاغر بودن باشد پررنگ تر است. این نگرانی معمولا در اوایل سن بلوغ ایجاد می شود پس این دوران برای دختر نوجوان ریسک بالای ابتلا به اختلالات تغذیه مانند بی اشتهایی عصبی و پرخوری عصبی را به دنبال دارد.
 

توصیه هایی برای دختران نوجوان

آگاهی از تغییرات جسمی و عدم تناسب بدن در ابتدای بلوغ به شما کمک می کند که با نگرانی کمتر و آمادگی بیشتر این دوران را سپری کنید. بهتر است به جای این که نگران ظاهر و تناسب اندام خود باشید یا خود را با دیگران مقایسه کنید با ورزش منظم و عادات تغذیه صحیح، سعی کنید وزن خود را نرمال نگه دارید. در این میان اختلاف نظرها و تعارضات با والدین و دیگران نیز بیشتر می شود، با فراگیر مهارت های کنترل خشم و کنترل استرس می توانید با این چالش ها بهتر رو به رو شوید. مشاوره روانشناسی نیز به شما در زمینه کاهش عوارض و ناراحتی بحران نوجوانی خدمات ارائه می دهد.

لطفا نظر خودتون رو راجب این مطلب با ما در میان بگذارید

منبع : هنر و زندگی

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.