// ۰۴ آبان ۰۱ ، ۱۹:۱۷

محوطه سازی حیاط خانه

محوطه سازی حیاط خانه ویلایی

محوطه سازی حیاط خانه ویلایی فقط به کاشت درخت و گل و گیاه آپارتمانی ختم نمی شود. شما می توانید با کمک ایده های جذاب و کم هزینه یک محوطه سازی رویایی را برای خودتان خلق کنید. با ما در ادامه همراه باشید تا بیشتر راجع به این ایده ها صحبت کنیم.

ایده محوطه سازی حیاط خانه ویلایی

برای ایجاد یک محوطه زیبا و رویایی در محوطه حیاط توصیه می شود؛ یک باغچه زیبا با گل های رنگارنگ مثل گل بنفشه ، گل شمعدانیو درختان سازگار با شرایط اقلیمی منطقه ای که در آن زندگی می کنید ایجاد کنید.

همچنین توصیه می کنیم برای طراحی فضای سبز مطلوب در حیاط از گلدان ها گل رنگارنگ نیز استفاده کنید. همچنین مرز بین باغچه و راهرو ها و تنوع های گیاهی را با آرایش خاصی و با کمک درختان، گل و گیاه و سنگ های زینتی از هم تفکیک کنید. چرا که مرزبندی باعث جذابیت بصری بیشتری خواهد شد.

محوطه سازی حیاط خانه ویلایی با آلاچیق

آلاچیق علاوه بر چشم نوازی و زیباتر دیده شدن محوطه باعث دور هم جمع شدن افراد و لذت بردن از فضای بیرونی ساختمان می شود. همچنین توصیه می شود تا جایی که امکان دارد فضاهای بیرونی محوطه را تقلیل دهید تا فضای سبز شما بزرگتر دیده شود.

محوطه سازی حیاط خانه 

استفاده از دیوار سبز در محوطه سازی حیاط

از جمله فناوری هایی که در سال های اخیر نیز در ایران جهت طراحی فضای سبز خیلی پررونق شده است، دیوار سبز است. انتخاب مکان مناسب برای اجرای دیوار سبز و نحوه اجرای آن به ساختمان و نوع سازه محل اجرا بستگی دارد.

انتخاب گیاهان دیوار سبز

گیاهان دیوار سبز نقش مهمی در ساخت دیوار سبز دارد. لذا هنگام انتخاب گیاهان گرین وال باید به نکات زیر حتما توجه نمایید:

  • گیاهان انتخابی باید بومی آن منطقه باشد تا با شرایط اقلیمی آنجا سازگار باشد و به همین راحتی از بین نرود.
  • از گیاهانی استفاده کنید که ریشه کم عمق دارند. زیرا بستر کشت گیاهان دیوار سبز کم می باشد.
  • بهتر است گیاهانی را انتخاب کنید که نیاز آبیاری کمی دارند.
  • از نظر هماهنگی زیبایی گیاهان با محوطه نهایت دقت را کنید.
  • از گیاهان همیشه سبز و دائمی حتما استفاده کنید.
  • البته که حتما باید به بودجه نیز توجه کرد که در انتخاب گیاهان تاثیر زیادی می گذارد.

محوطه سازی حیاط خانه

مزایای دیوار سبز در بخش خارجی ساختمان

وجود سایه و ایجاد خنکی در تابستان از مهمترین و محبوب ترین خاصیت دیوارسبز است. در واقع پوشش گیاهی در تابستان مانعی در برابر نور خورشید است. به این ترتیب نور به همین راحتی نمی تواند به دیوار بتاید. لذا ساختمان بیش از اندازه گرم نخواهد شد. البته میزان تاثیر آن به تراکم پوشش گیاهی و نوع گیاهان دارد.

اکسیژن رسانی از طریق دیوار سبز چندین برابر خواهد شد. لذا در فضای آلوده امروز دیوار سبز می تواند به پاک تر شده فضای خانه و ویلای شما بسیار کمک کند.

محوطه سازی حیاط با آبنما

آبنما و آب از جمله المان های جذاب و تاثیرگذار در محوطه سازی است. هنگامی که صدای جریان آب در محوطه طنین انداز می شود حس خوب طبیعتی که ایجاد کرده اید چندین برابر خواهد شد. از طرفی به طبیعی شدن محوطه کمک خواهد کرد. لذا توصیه می شود در راستای آلاچیق یا اگز آلاچیق ندارید جایی که چشم انداز خوبی دارد و قابل رویت تر است اقدام به احداث آبنمایی جذاب نمایید.

 

استفاده از حوضچه آبی

یکی از جذاب ترین پیشنهادات ما برای محوطه سازی حیاط می تواند استفاده از حوضچه آبی کوچک به جای آبنما در محوطه باشد. حوضچه ها اندازه متفاوتی دارند. شما می توانید متناسب با محوطه خود سایز و اندازه آن را تغییر دهید. اما ما پیشنهاد می کنیم از حوضچه های کوچک در محوطه خود استفاده کنید چرا که این کار باعث انرژی خوب در کنار طروات صدای آب را ایجاد می کند.

چمن در محوطه سازی

چمن جز جدایی ناپذیر طراحی فضای سبز و محوطه سازی می باشد. لذا هنگام اجرای طراحی فضای سبز باید به این نکته توجه کنید که می خواهید از چمن طبیعی استفاده کنید یا مصنوعی. هر چند دوسداران طبیعت با چمن مصنوعی مخالف هستند اما باید هنگام اجرا به مواردی همچون بودجه مالی، انسانی، زهکشی، آبیاری، هرس و نگهداری چمن طبیعی هم توجه کرد و بر این اساس انتخاب کرد که کدام اولویت دارد.

 

استفاده از نورپردازی در محوطه سازی

 

نورپردازی از جمله عواملی هست که در محوطه سازی اهمیت دارد و باعث زیباتر دیده شدن فضای سبز شما در شب همانند روز خواهد شد. به عنوان مثال استفاده از لامپ های ایستاده در مسیر ورودی حیاط و محوطه و یا باغچه بسیار جذاب است. همچنین می توانید به جای لامپ های ایستاده از ریسه های چشمک زن استفاده نمایید.

نورپردازی در محوطه بستگی به سلیقه شما دارد و می تواند زیاد و یا کم باشد. معمولا از نورپردازی های تزئینی در حاشیه آبنما یا حوضچه، در حاشیه ورودی سنگفرش ها، در میان باغچه و در کنار گلکاری ها و یا حتی در نشیمن گاه ها استفاده می شود.

محوطه سازی حیاط خانه

سخن پایانی طراحی حیاط ویلایی

محوطه سازی حیاط ویلایی باعث جان بخشیدن وآرامش در محوطه شما خواهد شد. طراحی فضای سبز نیازمند مجموعه ای از مهارت هاست از جمله هنر معماری و آشنایی کامل به گیاهان. از این رو توصیه می شود برای اجرای طراحی فضای سبز آن را به دست کارشناسان متخصص در این حوزه بسپارید. اما قبل از صحبت با هر گروهی حتما و حتما خودتان تحقیق و آشنایی کلی با طراحی فضای سبز داشته باشید تا از نظر طراحی و اینکه به چه تجهیزات و امکانات رفاهی نیاز دارید  و بودجه بتوانید بهتر تصمیم گیری کنید.

 

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.