// ۲۳ آبان ۹۸ ، ۰۹:۰۳

به گزارش سایت تفریحی چفچفک برگرفته از روزیاتو : واکسن آنفولانزا هم مانند اغلب محصولات درمانی می تواند عوارض جانبی ای داشته باشد.

این عوارض جدی نیستند و تنها یادآوری می کنند سیستم ایمنی بدن ما واکنش درستی به واکسن دارد. عوارض جانبی واکسن آنفولانزا بسیار خفیف تر از نشانه های عفونت آنفولانزا است.

استفاده از واکسن آنفولانزا عوارضی مثل احساس درد، قرمزی یا ورم در قسمت تزریق دارد. دیگر عوارض شایع این واکسن عبارتند از بدن درد یا تب پایین کمتر از ۳۸ درجه ی سانتیگراد.

عوارض جانبی دیگری هم وجود دارد که به اندازه ی موارد قبلی شایع نیستند، از جمله تب بالای بیشتر از ۳۸ درجه ی سانتیگراد و در مواد نادر، یک اختلال عصبی به نام سندرم گیلن باره. این اختلال زمانی رخ می دهد عصب های بیرون مغز و ستون فقرات صدمه می بینند و این آسیب باعث بی حسی، فقدان رفلکس (واکنش غیر ارادی بدن) و فلج شدن می شود؛ گرچه این فلج شدن اغلب موقتی است.

از هر یک میلیون نفری که واکسن آنفولانزا دریافت می کنند، کمتر از ۲ مورد به سندرم گیلن باره مبتلا می شوند.

اگر به جای واکسن تزریقی از واکسن استنشاقی آنفولانزا استفاده کنید، ممکن است دچار آبریزش بینی، سرگیجه، سردرد، استفراغ، دردهای عضلانی، تب، گلو درد یا سرفه شوید.

اما فارغ از نوع واکسن، آنفولانزا یک بیماری جدی است و سالانه میلیون ها نفر درتاسر دنیا به آن مبتلا می شوند. استفاده ی سالانه از واکسن آنفولانزا مؤثرترین شیوه برای جلوگیری از ابتلا به ویروس آنفولانزا به شمار می رود، به همین دلیل است که پزشکان استفاده از آن را توصیه می کنند.

آیا واکسن آنفولانزا می تواند باعث ابتلا به آنفولانزا شود؟

 عوارض واکسن آنفولانزا

برخلاف تصور رایج، واکسن آنفولانزا نسخه ی کوچک شده ای از آنفولانزا را به شما انتقال نمی دهد. علت این مسأله آن است که واکسن آنفولانزا یا از ویروس های کشته شده یا به بیان علمی تر «غیر فعال» ساخته می شود یا از پروتئین های ویروس آنفولانزا، نه خود آن. بنابراین استفاده از واکسن آنفولانزا نمی تواند باعث ابتلا به آنفولانزا شود.

همچنینین بخوانید:

تاثیر تغذیه بر قاعدگی خانم ها

فواید و مضرات بادام زمینی؟؟

واکسن های استنشاقی اما حاوی ویروس های زنده هستند. با این حال، این ویروس ها به گونه ای طراحی شده اند که ضعیف تر از آن باشند که بتوانند کسی با یک سیستم ایمنی طبیعی را مبتلا به آنفولانزا کنند.

واکسن آنفولانزا چطور عمل می کند؟

 

واکسن آنفولانزا سیستم ایمنی بدن را در معرض چیزی بسیار شبیه به ویروس آنفولانزایی قرار می دهد که ممکن است در فصل آنفولانزا با آن مواجه شوید.

به محض آنکه در معرض آن قرار بگیرید، بدن از خود آنتی بادی تولید می کند، چیزهایی که ویروس را تشخیص می دهند و آنقدر سریع با آن مقابله می کنند که ویروس فرصت تکثیر در بدن را پیدا نمی کند.

استفاده از واکسن آنفولانزا به این دلیل با عوارض جانبی همراه است که وقتی سیستم ایمنی فرد فعال می شود، در برابر آنفولانزا، آنتی بادی تولید می کند. نشانه هایی که در خود می بینید همان علائم طبیعی فعال شدن سیستم ایمنی بدن هستند. این ویروس نیست که باعث بروز چنین نشانه هایی می شود، بلکه مکانیزم مقابله ای بدن شما است.

عوارض واکسن آنفولانزا چقدر طول می کشند؟

 

فارغ از نوع واکسن، عوارض جانبی واکسن آنفولانزا معمولاً کمتر از ۲ روز به طول می انجامد.

عوارض جانبی شایع واکسن می تواند برای هر کسی، فارغ از سن، جنسیت و شرایط پزشکی رخ دهد.

اما اگر این عوارض شکل جدی تری داشته باشند یا بیشتر از معمول طول بکشند، باید به پزشک مراجعه کنید. مثلاً گاهی واکسن می تواند ظرف چند دقیقه تا چند ساعت بعد از دریافت آن باعث بروز واکنش های شدید آلرژیک شود.

اگر بعد از تزریق واکسن، احساس کنید گلویتان تنگ شده یا به سختی نفس می کشید، باید فوراً به پزشک مراجعه کنید. به علاوه، واکسن آنفولانزا در موارد نادر می تواند باعث یک بیماری عصبی به نام سندرم گیلن باره شود، اختلالی که موجب بروز ضعف در پاها می شود و این ضعف به سرتاسر بدن گسترش پیدا می کند. اگر در پاهای خود احساس ضعف و نه فقط درد می کنید، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

لطفا نظر خودتون رو راجب این مطلب با ما در میان بگذارید

منبع : روزیاتو

 

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.