// ۲۰ تیر ۰۱ ، ۰۰:۵۶

مهمترین علت ریزش مو مردان

علت ریزش مو چیست و چه باید کرد؟

ریزش مو در ابتدا مشکل بزرگ یا حادی نیست که نشود آن را درمان کرد. اما با گذشت زمان و ریزش بیشتر از حالت طبیعی و عدم توجه به درمان آن، قطعاً می‌تواند تبدیل به مشکل بزرگ و حادی شود. البته برای جلوگیری و درمان این مشکل در ابتدا باید از مهمترین علت ریزش مو در زنان و مردان اطلاع داشته باشید تا متناسب با آن نسبت به رفع این مشکل اقدام کنید.

ریزش یا از دست دادن موها به صورت روزانه تا حدی طبیعی و نرمال محسوب می‌شود. به این معنا که اگر شما در طول روز، هنگام شانه زدن یا شستشوی موهای خود 80 تا 100 تار از موهایتان را از دست بدهید جای هیچ نگرانی نیست. حتی این اتفاق موجب ایجاد چرخه در رشد موها و جایگزین شدن موهای جدید به جای تار موهای قدیمی نیز می‌شود.

قسمت نگران کننده ماجرا آنجاییست که ریزش موهای شما از حد طبیعی و روزانه خود بیشتر شوند، زیرا در این شرایط رفته رفته تراکم موهای شما کمتر خواهند شد و قطعاً احتیاج دارید که به درمان‌های ریزش مو اقدام کنید. روش‌های درمان ریزش مو بسته به اینکه موهای شما از ریشه جدا می‌شوند یا نه متفاوت هستند.

گاهی اوقات مهمترین علت ریزش مو مردان و زنان به دلیل خشکی ساقه یا پوست سر آن‌ها می‌باشد؛ که در این صورت تارهای موهایشان از وسط یا جایی نزدیک به ریشه خرد شده و جدا می‌شود. در این شرایط ابتدا بهتر است مصرف سرم و روغن مو را امتحان کنند و در صورتی که این روش موثر نبود، به سایر دلایل و روش‌های درمان ریزش مو نیز توجه کنند.

مهمترین علت ریزش مو در زنان

علت ریزش مو چیست؟

همانطور که گفته شد ریزش طبیعی مو در طول روز هیچ جای نگرانی ندارد، اما با بیشتر شدن عدم تعادل میان ریزش و رویش موها، قطعاً بدن یا تارهای موی شما دچار مشکلات جدی‌ای هستند. از آنجایی که دانستن اینکه علت ریزش مو چیست می‌تواند در درمان آن به شما کمک کند، پیشنهاد می‌کنیم ادامه مطلب را از دست ندهید.

مهمترین علت ریزش مو در زنان و مردان به شرح زیر می‌باشد:

کم خونی ناشی از فقر آهن

فقر آهن یکی از شایع‌ترین انواع کم خونی است و شاید بتوان این مورد را مهمترین علت ریزش مو در زنان دانست؛ زیرا تقریبا از هر 10 خانم، یک نفر به این مشکل مبتلا می‌باشد. ریزش مو بر اثر کمبود آهن اینگونه است که به دلیل فقر آهن، بدن قادر نیست هموگلوبین تولید کند و از این رو اکسیژن رسانی به ریشه مو که موجب رشد و ترمیم آن‌ها می‌شود نیز متوقف خواهد شد.

بر اساس مطالعات، کم خونی و فقر آهن مهمترین علت ریزش مو مردان و زنان است، چرا که علاوه بر جلوگیری از رویش مجدد موها، گاهی باعث طاسی یا ریزش تکه‌ای موهای سر افراد نیز خواهد شد. بنابراین بهتر است جهت جلوگیری از این مشکل سالانه دوبار نسبت به سنج میزان آهن بدنتان اقدام کنید.

علت ریزش مو چیست و چه باید کرد

 کم کاری تیروئید

تیروئید غده‌ای ریز در گردن است که با ترشح ماده هورمونی به نام TH تاثیرات بسیاری بزرگی در سلامت بدن دارد. این ماده که وظایف مهمی را در تنظیم سلامت بدن دارد، بر روی ریزش و ریش موها نیز موثر است. به این صورت که کم کاری این غده به دلیل ترشح ناکافی هورمون TH، می‌تواند مهمترین علت ریزش مو مردان و زنان باشد.

سندرم تخمدان پلی کیستیک

این سندروم که در علم پزشکی تحت عنوان PCOS شناخته می‌شود، یکی از دلایل ریزش مو می‌باشد. زیرا این اختلال که در نتیجه عدم تعادل در هورمون‌های جنسی زنانه و مردانه شکل می‌گیرد؛ به دلیل بالا رفتن سطح آندروژن می‌تواند منجر به کیست تخمدان، افزایش شدید مو، ناباروری و کمتر شدن تراکم موها بشود. 

کمبود آب در بدن

شاید بپرسید که ارتباط کمبود آب بدن با علت ریزش مو چیست ؟ در پاسخ به این سوال بهتر است بدانید که آب نقشی بسیار موثر و پررنگ در سلامت بدن دارد و تاثیر آن در ریزش مو نیز کاملاً غیر قابل انکار است. به همین دلیل توصیه می‌شود که برای جلوگیری از ریزش مو روزانه حداقل 8 لیوان آب مصرف کنید.

کاهش شدید وزن و عدم رعایت رژیم غذایی مناسب

داشتن اندامی ایده آل برای اغلب افراد یک آرزو یا هدف محسوب می‌شود که برای رسیدن به آن خود را تحت رژیم‌ها سخت غذایی قرار می‌دهند. البته گاهی کاهش وزن تحت تاثیر فشارهای غیر ضروری و عدم رعایت رژیم غذایی نامناسب، خود به خود و ناگهانی نیز رخ می‌دهد.

عموماً یکی از نتایج این مشکلات بر روی بدن و سلول‌های آن، ریزش مو خواهد بود. اما جای نگرانی نیست، زیرا این نوع از ریزش مو پس از مدتی اصلاح خواهد شد. برای تسریع روند شد موها در این شرایط می‌توانید از اسپری تقویت کننده مو نیز استفاده کنید.

بارداری و تاثیرات آن بر روی بدن

شاید مهمترین علت ریزش مو در زنان را بشود بارداری دانست؛ زیرا باردار شدن، شک جسمی شدیدی را به بدن خانم‌ها وارد می‌کند که یکی از عوارض آن ریزش مو خواهد بود. البته ریزش موی مرتبط با بارداری، بیشتر پس از زایمان و در دوران شیردهی دیده می‌شود.

نحوه نادرست بستن و آرایش موها

آرایش و بستن موها تاثیر بسیار زیادی در ظاهر افراد دارد، اما استایل نادرست موها نیز قطعاً می‌تواند موجبات ریزش مو را فراهم کند. از این رو بستن موها با کش به صورت محکم، بافت موها به صورت مکرر، استفاده از وسایل حرارتی مانند سشوار و مصرف مواد آرایشی مانند ژل، از دلایل مهم ریزش مو هستند.

علت ریزش مو چیست

کمبود ویتامین B

کمبود ویتامین B می‌تواند در تمامی ارگان‌های حیاتی بدن اختلال ایجاد کند و عجیب نیست که اگر این عارضه یکی از دلایل ریزش مو در زنان و مردان محسوب شود. بی اشتهایی عصبی، حالت تهوع و مشکلات گوارشی از نشانه‌هایی هستند که کمبود این ویتامین را در بدن نشان می‌دهند.

مصرف دخانیات به ویژه سیگار

مصرف سیگار علاوه بر اینکه موجب از بین رفتن بافت ریه، مشکلات خونی، ابتلا به سرطان و... می‌شود، گاهی مهمترین علت ریزش مو در زنان و مردان نیز محسوب می‌شود. زیرا سیگار با مختل کردن عملکرد درست DNA و فولیکول‌های مو باعث ریزش یا عدم رویش مجدد موها می‌شود. بنابراین بسیار طبیعی است که فرد سیگاری دچار ریزش مو باشد.

مصرف مشروبات الکی

اگر می‌خواهید بدانید که ارتباط مصرف الکل با علت ریزش مو چیست ، باید بدانید که مصرف الکل علاوه بر اعتیاد مشکلات فراوانی برای بدن ایجاد می‌کند که یکی از آن‌ها ریزش موهاست. زیرا مصرف بیش از حد الکل علاوه بر مشکلات متعددی که برای سیستم گوارش و کبد دارد، مانع از رسیدن مواد مغذی به ریشه موها نیز می‌شود.

به طور کلی بدن با مصرف الکل در جذب مواد مغذی عاجز خواهد بود، زیرا الکل در بسیاری از موارد احساس سیری کاذب را به فرد منتقل می‌کند. بنابراین موهای شما به درستی تغذیه نمی‍شود و این معضل، به مرور زمان باعث ضعف ریشه، شکنندگی و در نهایت ریزش موها خواهد شد.

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.