// ۲۷ آبان ۰۱ ، ۰۷:۴۹

 

صفر تا 100 پمپ جابه جایی مثبت

پمپ جابه جایی مثبت، از پرکاربرد ترین نوع پمپ های هیدرولیکی است. این پمپ، ویژگی ها و قابلیت های چشمگیری دارد. از این جهت در صنایع حیاتی کشور کاربرد دارند. همچنین از آن در پالایشگاه ها و صنایع پتروشیمی، برای انتقال سیالات سنگین استفاده می شود. این مدل پمپ بهترین گزینه برای انتقال مایعاتی با ویسکوزیته بالا است. بدین ترتیب هر چه غلظت مایعات بیشتر باشد، توانایی پمپ برای پمپاژ آن ها نیز بیشتر خواهد شد.اگر می خواهید درباره ی پمپ جابه جایی مثبت یا خرید انواع پمپ و بوستر پمپ بیشتر بدانید تا انتهای این مطلب همراه ما بمانید.

پمپ جابه جایی مثبت چیست؟

امروزه پمپ های هیدرولیکی نقش چشمگیری در افزایش کارایی کارخانه ها و صنایع دارند. در واقع این پمپ ها با عملکرد خاص خود، موجب انتقالات سیالات می شوند. پمپ های هیدرولیکی با توجه به نحوه کارکرد به دو دسته کلی تقسیم می شوند. پمپ های جابه جایی مثبت، نخستین نوع این پمپ ها هستند که در صنایع گسترده ای کاربرد دارند.

این نوع پمپ ها ظرفیت محدودی دارند و مقدار معینی از مایعات را دریافت می کنند. پمپ های جابه جایی مثبت، مایعات را در محفظه مخصوصی حبس می کنند و به طور خودکار آن را رها می سازند. این امر، موجب حرکت مایعات توسط این پمپ ها خواهد شد. همچنین پمپ های جابه جایی مثبت به صورت خود مکش فعالیت می کنند.

انواع پمپ جابه جایی مثبت

پمپ های جابه جایی مثبت انواع مختلفی دارند. این امر کاربرد آن ها را در صنایع افزایش می دهد.  یکی از مدل های رایج این پمپ ها، پمپ های دیافراگمی هستند. پمپ های دیافراگمی از پیستون استفاده نمی کنند. در این پمپ ها قطعه ای به نام غشاء انعطاف پذیر وجود دارد که نقش پیستون ایفا می کند.

بدین ترتیب با افزایش حجم محفظه پمپاژ، مایعات به سمپ پمپ حرکت می کنند. همچنین در صورت فشرده شدن غشاء، مایعات دفع خواهند شد. پمپ های دیافراگمی کاربرد بیشتری در صنایع دارند. همچنین از این مدل معمولا برای انتقالات مایعاتی با وزن زیاد و سمی استفاده می شود. در ادامه مدل های دیگر پمپ های جابه جایی مثبت را بررسی می کنیم.

پمپ های جابه جایی رفت و برگشت و کاربرد آن ها

در این مدل، حلقه هایی وجود دارد که وظیفه آن ها، فشرده سازی و مکش مایعات است. این حلقه ها پالس هایی را ایجاد می کنند که شتاب مایعات هنگام مکش را افزایش می دهند. این امر ممکن است لرزش های شدیدی را در پمپ های رفت و برگشت ایجاد کند. از این جهت با نصب چند پیستون، شدت پالس ها را کاهش می دهند. در صنایعی که حجم مایعات را به طور دقیق اندازه می گیرند، از این پمپ ها استفاده می شود.

پمپ پیستونی از پرفروش ترین مدل پمپ های جابه جایی مثبت

مدل پیستونی، از دیگر مدل های پمپ های جابه جایی مثبت است که برای مصارف خانگی کاربرد دارد. این مدل دارای دریچه های ورودی و خروجی است. همچنین عملکرد آن با نخستین ضربه پیستون آغاز می شود. با ضربه نخست، دریچه ورودی پمپ باز می شود و فرایند مکش مایعات صورت می گیرد. در مرحله بعدی دریچه ورودی فشرده شده و بسته خواهد شد. سرانجام با باز شدن دریچه خروجی، مایعات پمپاژ می شوند‌. پمپ دوچرخه ای، ساده ترین نمونه پمپ پیستونی است.

پمپ چرخشی و عملکرد آن

مدل چرخشی از دیگر انواع پمپ جابه جایی مثبت است. انتقال مایعات در این مدل، توسط چرخش چرخ دنده انجام می گیرد. در ابتدا چرخ دنده با ایجاد مکش در بخش ورودی، مایعات را به سمت محفظه پمپ هدایت می کند. مایعات مکیده شده در چرخ دنده ها گیر می افتند و به سمت محفظه خروجی هدایت می شوند.

پمپ های دنده ای داخلی و خارجی

پمپ دنده ای داخلی از دو عدد چرخ دنده تشکیل شده است که به هم پیوسته هستند. این مدل برای سیالات دارای مواد جامد یا مواد ساینده مناسب نخواهد بود. از این جهت کاربرد محدودی در صنایع دارد. در مقابل آن، پمپ های دنده ای خارجی قرار دارند که مانع نشتی مایعات می شوند. این پمپ ها نیز از دو چرخ دنده پیوسته ساخته شده اند. با این تفاوت که شافت های مخصوص، از چرخ دنده ها پشتیبانی خواهند کرد.

پمپ جابه جایی غیر مثبت چیست؟

دسته دیگر پمپ های هیدرولیکی، پمپ های جابه جایی غیر مثبت هستند. این پمپ ها، پره ای متحرک دارند که انرژی جنبشی را به فشار تبدیل می کند. بدین ترتیب مایعات با سرعت بالایی پمپاژ می شوند. این پمپ ها با عناوینی نظیر پمپ های دینامیکی و پمپ های گریز از مرکز نیز شناخته می شوند. در این پمپ ها مایعات در پروانه پمپ گیر می کنند و فشار و سرعت آن ها افزایش می یابند. این پمپ ها به دلیل عملکرد خاص، کمتر از پمپ های جابه جایی مثبت کاربرد دارند. پمپ سانتریفیوژ، شناخته شده ترین نوع پمپ جابه جایی غیر مثبت است.

تفاوت پمپ های سانتریفیوژ و جابجایی مثبت

تنوع در پمپ های جابه جایی مثبت موجب شده تا از آن ها برای مایعات با فشار متغیر استفاده شود. از این جهت در مصارف کشاورزی کاربرد چشمگیری دارند. در صورتی که پمپ های جابه جایی غیر مثبت، تنها برای مایعات با حداکثر فشار ۲۰ بار طراحی شده اند. از دیگر تفاوت های پمپ های جابه جایی مثبت و غیر مثبت، میزان جریان است.

در پمپ های جابجایی مثبت، جریان در طول پمپاژ ثابت است. در حالی که در پمپ های جابه جایی غیر مثبت، جریان تغییر می کند. افزایش فشار و ویسکوزیته در پمپ های جابه جایی مثبت با افزایش کارایی همراه است. در حالی که در پمپ های جابجایی غیر مثبت، کارایی با افزایش فشار و ویسکوزیته، کاهش می یابد.

مزایای پمپ جابه جایی مثبت

یکی از مزایای پمپ های جابه جایی مثبت، توانایی بالا آن ها برای پمپاژ مایعات چسبنده است. از این پمپ ها برای مایعاتی که وزن بالایی دارند و لزجت هستند، استفاده می شود. این پمپ ها می توانند مایعات ناخالص با ذرات جامد را نیز پمپاژ کنند.

پمپ های جابه جایی مثبت، دارای قابلیت خود راه اندازی و جریان دو فازی هستند. از این جهت راندمان کاری را افزایش می دهند. این پمپ ها به هواگیری خارجی نیاز ندارند. به همین دلیل هزینه نصب آن ها کاهش می یابد.

قیمت پمپ های جابه جایی مثبت

قیمت پمپ های جابه جایی مثبت به فاکتور های متعددی بستگی دارد. از جمله فاکتور های موثر بر قیمت، نوع و توانایی پمپ است. هرچه پمپ ها توانایی بالاتری برای پمپاژ مایعات غلیظ داشته باشند، گران تر هستند. همچنین در هنگام خریداری این پمپ ها باید به برند سازنده آن نیز توجه کنید. شرکت تلمبه موتور غرب، اطلاعات دقیقی در مورد قیمت انواع پمپ های جابه جایی مثبت را در اختیارتان قرار می دهد.

 

خرید پمپ های جابه جایی مثبت از تلمبه موتور غرب

گروه صنعتی و بازرگانی تلمبه موتور غرب، از معتبر ترین پلتفرم های ایرانی در زمینه عرضه انواع تجهیزات صنعتی است. این شرکت سابقه ای بیشتر از ۴ دهه دارد. از این جهت به عنوان نماینده بسیاری از برند های جهانی شناخته می شود. شرکت تلمبه موتور غرب تجهیزات و پمپ های صنعتی را با حذف واسطه ها، در اختیار مشتریان قرار می دهد. برای اطلاعات بیشتر به وبسایت این مجموعه مراجعه کنید.

نتیجه گیری

پمپ جابه جایی مثبت، از انواع پمپ های هیدرولیکی است. این پمپ ها برای انتقال مایعات در صنایع مختلف کاربرد دارند. با توجه به مصارف گوناگون پمپ های جابه جایی مثبت، باید آن ها را با کیفیت بالا خریداری کنید. این پمپ ها راندمان کاری را افزایش می دهند و از نظر اقتصادی مقرون به صرفه هستند. توجه داشته باشید که قبل از خرید این پمپ ها، از مشاوره رایگان کارشناسان تلمبه موتور غرب، بهره مند شوید.

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.