// ۲۹ آبان ۹۸ ، ۰۸:۳۳

به گزارش سایت تفریحی چفچفک برگرفته از روزیاتو : رانندگی در برف یکی از چالش‌های زمستانی برای افرادی است که قصد سفر در جاده را دارند. سر خوردن لاستیک‌های ماشین روی جاده لغزنده، محدود بودن دید به دلیل وجود مه یا بارش برف سنگین، آب رفتن درون موتور ماشین و ده‌ها مورد مشابه دیگر از جمله مشکلاتی است که رانندگی در روزهای برفی به همراه دارد.

به همین خاطر بسیار مهم است که با ترفندهای لازم برای رانندگی در برف آشنا باشید و تجهیزات و لوازم ضروری را حتما همراه خود داشته باشید. از جمله تجهیزات می‌توان به زنجیر چرخ اشاره کرد که در جاده‌های برفی بسیار مهم است.

برای اینکه با همه دانستنی‌های لازم برای رانندگی در روزهای سرد زمستانی آشنا شوید تا انتهای مطلب با روزیاتو همراه باشید.

پیش از راهی شدن و زدن به دل جاده برفی

برای سفر برنامه‌ریزی کنید

پیش از حرکت به سمت مقصد باید آب‌وهوای منطقه را چک کنید. با استفاده از اپلیکیشن‌هایی که وضعیت آب‌وهوا را به صورت لحظه‌ای بروزرسانی می‌کنند، از شرایط جوی مسیری که قصد دارید در آن رانندگی کنید مطلع شوید.

همچنین لازم است از اپ‌های مسیریاب هم برای آگاهی از میزان ترافیک و شرایط جاده کمک بگیرید. این را به یاد داشته باشید که طی کردن جاده‌های برفی بیشتر از زمان معمولی زمان می‌برد زیرا باید با احتیاط بیشتر و با سرعت کمتر رانندگی کنید.

از تلفن‌های ضروری وضعیت راه‌ها هم می‌توانید برای کسب اطلاعات جاده‌ها کمک بگیرید. مثلا برای کسب اطلاعات از راه‌های کشور باید ۱۴۱ را شماره‌گیری کنید. در عکس زیر همه شماره تلفن‌های ضروری درج شده است.

زمان بیشتری را برای سفر در نظر بگیرید

پیش از آغاز سفر حتما برف‌ روی ماشین را پاک کنید. شیشه‌ها، آینه‌ها و چراغ‌های عقب و جلوی ماشین را تمیز کنید تا برف یا گِلی روی آنها وجود نداشته باشد.

برف‌پاک‌کن‌ها را چک کنید و مطمئن شوید که درست کار می‌کنند و شیشه جلوی ماشین را به خوبی تمیز می‌کنند.

گاهی سرمای هوا به گونه‌ای است که قفل‌های ماشین یخ می‌زند. توصیه می‌کنیم از اسپری‌های ضد یخ قفل استفاده کنید. یعنی یکی از این اسپری‌ها را حتما به همراه خود داشته باشید تا در صورت یخ زدن قفل، اسپری را روی کلید بپاشید تا راحت وارد قفل بشود و آن را باز کند. یا یک فلاسک آب جوش همراه خود داشته باشید و در صورت بروز چنین مشکلی، روی کلید آبجوش بریزید و سپس در قفل فرو کنید. به این ترتیب یخ داخل قفل از بین خواهد رفت.

انجام همه این کارها به زمان نیاز دارد. بنابراین، هنگام برنامه‌ریزی برای سفر و تخمین زدن ساعت رسیدن خود به مقصد حتما این تایم را هم مدنظر داشته باشید.

حتما برف‌پاک‌کن را چک کنید

برای سفر در روزهای برفی، تمیز و سالم بودن برف‌پاک‌کن بسیار حائز اهمیت است. بنابراین لازم است پیش از حرکت آن را روشن کنید و بگذارید چند بار کار کند تا مطمئن شوید مشکلی ندارد، اتصالی نمی‌کند و شیشه را هم به طور کامل تمیز می‌کند.

هر آنچه باید برای رانندگی در برف بدانید

قبل از حرکت لاستیک‌های ماشین را کنترل کنید

برای سفرهای زمستانی بهتر است از تایرهای مخصوص زمستان استفاده کنید. رویه لاستیک‌های زمستانی ماشین اغلب از جنس سیلیکون و لاستیک طبیعی است که باعث می‌شود تا تایر نرم‌تر شود. مزیت این نرم بودن این است که میزان چسبندگی لاستیک به سطح جاده در فصول سرد و هنگام حرکت در جاده‌های برفی بیشتر شود.

همچنین لاستیک زمستانی خلل و فرجی در سطح خود دارند که اصطلاحا sipe نامیده می‌شوند. سایپ‌ها اصطکاک لازم برای چسبندگی هر چه بیشتر لاستیک‌ها به کف جاده و برای چرخش راحت‌تر چرخ خودرو را تامین می‌کنند. سایپ‌ با عاج اصلی لاستیک متفاوت است و وظیفه اصلی آن چنگ زدن به کف جاده است. این امر از سر خوردن ماشین خودداری می‌کند.

ضدیخ مطمئن و با کیفیت به همراه داشته باشید

در رادیاتور ماشین ضدیخی بریزید که حداقل تا منفی ۳۵ درجه سرما را تاب بیاورد و از انجماد مایع درون رادیاتور پیشگیری کند.

به همراه آب، درون رادیاتور ضدیخ هم می‌ریزند تا با جریان داشتن در اطراف بدنه موتور، حرارت در کل پیشرانه دفع شود. به بیان ساده‌تر، ضد یخ مانع از جوش آوردن، یخ زدن و خورده شدن اجزای موتور می‌شود.

تجهیزات و وسایل ضروری به همراه داشته باشید

پیش از زدن به دل جاده در روزهای سرد و برفی زمستان حتما پکیج کاملی از تجهیزات ضروری را در صندق عقب ماشین به همراه داشته باشید. این تجهیزات شامل چراغ قوه (برای صرفه جویی در مصرف باتری ماشین)، جلیقه شب رنگ (برای مواقعی که ممکن است ماشین خراب شده باشد و کنار جاده ایستاده باشید)، پتوی سفری برای گرم نگه داشتن خود، یک قوطی ضد یخ اضافه، پاور بانک برای شارژ موبایل، نقشه، جعبه کمک‌های اولیه، بیلچه، مثلث هشدار و دو تکه موکت مربعی یا کارتن (برای قرار دادن زیر تایرهای ماشین در مواقعی که در گل و برف گیر کرده‌اید) است.هر آنچه باید برای رانندگی در برف بدانید

ترفندهای رانندگی کردن در جاده‌های برفی

  • کفش خشک و راحت به پا کنید.

  • با سرعت کم حرکت کنید، برای افزایش سرعت خیلی سریع و بدون فوت وقت دنده را عوض کنید.
  • ترجیحا با دنده دو رانندگی کنید. اگر خودروی شما مجهز به مود زمستانی است، از آن بهره بگیرید.
  • فاصله ایمنی با خودروی جلویی را رعایت کنید. البته در روزهای برفی و در صورت لغزنده بودن جاده بهتر است فاصله شما ۱۰ برابر بیشتر از فاصله ایمنی در روزهای معمولی باشد.
  • فاصله زیاد داشتن این مزیت را دارد که مجبور نیستید دنده عوض کنید و با همان دنده دو به آرامی مسیر را طی خواهید کرد.
  • هنگامی که به سر پیچ یا دور برگردان می‌رسید، خیلی با احتیاط ترمز بزنید تا کمی از سرعت ماشین کاسته شود. البته بهتر است از فاصله دورتر، پای خود را از روی پدال گاز بردارید تا سرعت خودرو به طور خودکار کم شود و سپس آهسته بپیچید.
  • هر زمان که ماشین شروع کرد به سر خوردن، فرمان را به همان جهتی که کج شده، بچرخانید. به طور مثال، وقتی ماشین به سمت راست لیز خورده، فرمان را به سمت راست بچرخانید. هرگز دست‌های خود را از روی فرمان برندارید و به هیچ عنوان هم پا را روی پدال ترمز نگذارید.
  • هنگام رانندگی در برف سنگین حتما چراغ‌های ماشین را روشن کنید تا چراغ‌های پشت ماشین هم روشن شود و ماشین عقبی متوجه حضور شما باشد.
  • وقتی دید شما به زیر ۱۰ متر کاهش می‌یابد حتما چراغ‌های مه‌شکن را روشن کنید. به یاد داشته باشید که در مکان‌های روشن و بدون مه این چراغ‌ها را خاموش کنید.
  • اگر جاده شن‌پاشی نشده باشد، خیلی با احتیاط روی جای چرخ‌های ماشین‌های جلویی حرکت کنید به این خاطر که برف له شده، بیشتر از برف تازه، یخی است و احتمال سر خوردن روی آن بیشتر است.
  • هر گونه اقدامی هنگامی رانندگی در جاده‌های برفی باید با احتیاط زیاد صورت بگیرد، از عوض کردن دنده گرفته تا چرخاندن فرمان.
  • بهتر است در طول روزهای برفی از عینک آفتابی استفاده کنید. عینک آفتابی مانع از بازتاب نور حاصل از برف به چشم می‌شود. درخشش برف را هم کم می‌کند.
  • وقتی که خودرو «بکسواد» کرد از گاز دادن بی مورد و چرخاندن سریع چرخ‌ها خودداری کنید. زیرا این کار علاوه بر این که نتیجه‌ای ندارد، بلکه خودرو را عمیق‌تر و کامل‌تر در گل و برف یا شن فرو می‌برد.

هر آنچه باید برای رانندگی در برف بدانید

نکته قابل اشاره دیگر برای رانندگی در روزهای سرد زمستانی این است که ماشین خود را به طور مرتب تمیز کنید. گیر کردن شن و نمکی که در روزهای برفی در جاده می‌ریزند می‌تواند برای ماشین مشکل ایجاد کند.

همچنین توجه داشته باشید که زنجیر چرخ فقط برای رانندگی روی برف‌های یخ زده و فشرده است و هنگام ورود به جاده آسفالت بدون برف، حتما باید زنجیر را از تایر باز کنید.

لطفا نظر خودتون رو راجب این مطلب با ما در میان بگذارید

منبع : روزیاتو

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.