// ۲۹ تیر ۹۶ ، ۱۵:۳۴

میخچه از مشکلات رایجی است که در نقاط مختلف پا و به ویژه در انگشتان پا ایجاد می‌شود و علت به وجود آمدن آن، ضخیم شدن لایه‌های پوست به دلیل وجود فشار و سایش متوالی است.

 آیا تا به حال دچار مشکلی به نام میخچه شده اید؟ اکثر افراد این دردسر را تجربه کرده اند. میخچه به برآمدگی و ضخیم شدن بخش هایی از پوست پا بخصوص در نواحی انگشتان و مفاصل گفته می شود که این مشکل ناشی از فشار زیاد و مستمر و نا مناسب بودن کفش است. در واقع میخچه هم به عنوان یک ضایعه پوستی، نوعی واکنش طبیعی بدن برای حفاظت از خود است.

میخچه دلایل مختلفی دارد ولی از مهمترین آنها پوشیدن کفش های تنگ و نامناسب است.

کفش های نامناسب اغلب باعث بروز مشکلاتی  برای پا می شود که  میخچه و پینه از عمده ترین آنهاست. البته نباید میخچه و پینه را یکی دانست.

پینه زمانی ایجاد می‌ شود که لایه‌ های پوست به دلیل فشارها و سایش ‌های پی ‌در پی ضخیم و سخت می‌ شود. این حالت بیشتر در زیر مفاصل انگشتان پا یا در پاشنه پا و دست‌ها و هر نقطه‌ ای از بدن که تحت فشار باشد ظاهر می ‌شود. پینه ‌ها معمولا دردناک نیستند. زمانی که پینه گسترده شده و در مرکز آن سلول‌ های مرده پوست تجمع می ‌کنند، تبدیل به میخچه می ‌شود. میخچه معمولا در قسمت بالایی انگشتان پا و یا در کناره و جاهای برجسته پاها ایجاد می ‌شود و عموما به دلیل این که اعصاب پوست را درگیر می ‌کند دردناک می‌ شود. به علاوه میخچه کوچک تر از پینه است.

میخچه همانقدر که دردناک و آزاردهنده است راه درمان ساده و ارزانی دارد . درمانهای خانگی متداولی برای این مشکل وجود دارد که در اینجا سعی می شود به چند مورد از ساده ترین ها اشاره شود.

علل میخچه

اگرچه رعایت نکردن بهداشت پا و استفاده از کفش‌های تنگ عامل اصلی این عارضه است، اما علت‌های دیگری نیز دارد که عبارتند از :

فشار بر روی انگشتان پا
آلوده بودن ناخن انگشتان پا
پوشیدن کفش و یا جوراب تنگ
تماس کفش و انگشت
کج بودن انگشتان
پوشیدن کفش یا صندل بدون جوراب
استفاده از کفش‌های پاشنه بلند
داشتن قوس کف پا که روی انگشت و پاشنه پا فشار وارد می‌کند
تقسیم نامتعادل وزن روی پاها

علایم میخچه

درد مفصل انگشتان و کف پا
التهاب
ضخیم شدن پوست
برآمدگی سفت
خشک و یا پوسته پوسته شدن پوس

داروی خانگی  برای درمان میخچه

زردچوبه

 یکی دیگر از درمانهای خوب برای درمان میخچه زردچوبه است. با توجه به ماهیت ضد التهابی آن، زردچوبه می تواند ناراحتی را تسکین،  درد  را کاهش و به سرعت بهبود دهد

یک قاشق چای خوری زردچوبه  و کمی عسل مخلوط کنید تا خمیر شود به محل آسیب دیده بزنید . بگذارید خشک شود دو یا سه بار در روز برای حداقل یک هفته یا تا زمانی که  درمان شود ادامه دهید.

درمان میخچه انگشت پا با طب گیاهی

 یکی از درمانهای خوب برای درمان میخچه زردچوبه است.

جوش شیرین

جوش شیرین لایه بردار طبیعی است که پوست مرده میخچه را از بین می برد ، همچنین ضد قارچ  است و خواص ضد باکتریایی آن به پیشگیری از عفونت کمک میکند

۲-۳ قاشق غذاخوری جوش شیرین  را  مقداری آب گرم اضافه کنید. پای خود را در این محلول برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه فرو ببرید.  منطقه مبتلا  را با سنگ پا مالش دهید تا پوست مرده از بین برود یا با یک قاشق چای خوری جوش شیرین، آب لیمو وکمی  آب  خمیر درست کنید. در منطقه آسیب دیده مالیده و رویش را پانسمان کنید تا یک شب بماند صبح روز بعد آب کشی کرده و با سنگ پا لایه برداری میکنیم.

درمان میخچه انگشت پا با طب گیاهی

جوش شیرین لایه بردار طبیعی است که پوست مرده میخچه را از بین می برد

 سرکه  سفید

سرکه سفید شیوه درمانی بسیار عالی  برای درمان میخچه  پا است. سطح اسیدیته سرکه سفید به  نرم کردن پوست سخت کمک میکند. به علاوه، ضد قارچ است و خواص ضد باکتریایی  آن خطر ابتلا به عفونت را کاهش  میدهد.

قبل از رفتن به رختخواب،  یک قسمت سرکه سفید را با سه قسمت آب مخلوط کنید تا رقیق شود سپس با وسیله نرمی بر روی میخچه بمالید صبح روز بعد پوسته پوسته می شود آن را با سنگ پا تمیز کنید و سپس روغن زیتون یا روغن نارگیل بمالید هر روز یکبار این کار را انجام دهید تا میخچه بطور کامل از بین برود. 

درمان میخچه انگشت پا با طب گیاهی

سرکه سفید شیوه درمانی بسیار عالی  برای درمان میخچه  پا است

 سیر

سیر یک آنتی اکسیدان طبیعی  است و از این رو در درمان میخچه بسیار مفید است. همچنین، خواص ضد باکتری و ضد قارچ آن از عفونت جلوگیری می کند.

نصف سیر را در محل میخچه مالیده . اجازه دهید  پوست خشک شود ، با یک نوار زخم بندی ببندید و یک شب بماند. صبح روز بعد،پانسمان  را باز کرده و پای خود را با آب گرم بشویید. این کار را هر شب تا زمانی که  میخچه از بین می رود تکرار کنید.

روش دیگر، دو تا سه حبه سیر را به قطعات کوچک برش داده ، کمی نمک  ریخته بزنید و رویش را بندید سه روز بماند بعد از سه روز میخچه از بین می رود در صورت نیاز این روش را دوباره تکرار کنید 

گزینه دیگر این است که  دو حبه سیر،  کمی سرکه  را بطور مستقیم روز میخچه می مالیم . با قرار دادن یک توپ پنبه  روی آن را با نوار زخم میبندیم. مدت دو تا سه ساعت و سپس پانسمان را برداشته و تمیز میکنیم چند هفته این کار را انجام دهید.  

درمان میخچه انگشت پا با طب گیاهی

سیر یک آنتی اکسیدان طبیعی  است و از این رو در درمان میخچه بسیار مفید است

لیمو

یکی دیگر از شیوه های درمان میخچه  پا خود لیمو است. اسید موجود  در لیمو  برای نرم کردن پوست سخت است که باعث می شود میخچه از بین برود.

آب لیموی تازه  را روی میخچه زده  و میگذاریم خشک شود حداقل روزانه سه بار این کارر ا انجام دهید.

روش دیگر، خیس کردن دو قطعه از میخک در یک قاشق غذاخوری آب لیمو به مدت ۱۵ دقیقه است . میخک باید کاملا حل شود  وقتی مالیدیم میگذاریم درمعرض هوا  خشک شود روزی چند بار این کاررا انجام می دهیم.   

درمان میخچه انگشت پا با طب گیاهی

یکی  از شیوه های درمان میخچه  پا، لیمو است


 روغن سقز

سقز ضد عفونی کننده قوی است که می تواند به درمان میخچه کمک کند. این روغن به پوست به سرعت نفوذ میکند، بنابراین سریعتر درمان میشود.

قرار دادن یخ در یک پارچه نازک و ماساژ منطقه آسیب دیده با آن را برای دو دقیقه.  خشک  کردن منطقه و مالش  با روغن سقر در محل مورد نظر و رویش را می بندیم شب این کار رامیکنیم و تا صبح میماند

روش دیگر،  کمی روغن نارگیل  خالص را  در مایکروویو ذوب کرده. مخلوط را در یک قاشق غذاخوری روغن سقز و دو قاشق غذاخوری روغن کافور میریزیم تا سرد شود سپس پای خود را در آب گرم بمدت چند دقیقه گذاشته این کرم را میزنیم. .بقیه کرم را در یک ظرف در بسته گذاشته روزی ۲-۳ بار تکرار میکنیم .   

درمان میخچه انگشت پا با طب گیاهی

 سقز ضد عفونی کننده قوی است که می تواند به درمان میخچه کمک کند

شیرین بیان

شیرین بیان برای درمان میخچه در پا تاثیر شگفت انگیزی دارد. یک قاشق غذاخوری از پودر شیرین بیان را با روغن خردل  مخلوط کنید تا خمیرشود. این خمیر را بر روی منطقه آسیب دیده قبل از رفتن به رختخواب بزنید و با باند ببندید . صبح روز بعد،  پانسمان  را باز کرده و با آب ولرم این منطقه را بشوئید. این کار را هر شب تا زمانی که  میخچه نرم و کوچک شود انجام دهید.

درمان میخچه انگشت پا با طب گیاهی

 شیرین بیان برای درمان میخچه در پا تاثیر شگفت انگیزی دارد

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.