// ۰۳ شهریور ۹۶ ، ۱۳:۱۶

نرخ ضربان قلب (تعداد دفعاتی که قلب در یک دقیقه می زند) تحت تاثیر عوامل بسیار و از جمله رژیم غذایی، مقدار تحرک، حالت ذهنی و احساسی و داروهای مصرفی است.

بنابر نظر انجمن قلب آمریکا، نرخ معمولی و سالم ضربان قلب بین 60 تا 100 ضربان در دقیقه است. افزایش ضربان قلب بسیار خطرناک است و با علایمی چون، کوتاهی تنفس، تعریق زیاد، سرگیجه، از دست دادن هوشیاری، درد یا فشار در قفسه سینه، درد در قسمت بالای کمر، بازوها، گردن و یا آرواره خود را نشان می دهد. خوردن برخی از مواد غذایی و یا نوشیدن برخی از نوشیدنی ها می تواند در تعداد ضربان قلب (کم و یا زیاد شدن آن)، موثر باشد.

تپش قلب بعد از غذا خوردن, خوراکی هایی که باعث تپش قلب می شوند

مواد غذایی حاوی کافئین می توانند تعداد ضربان قلب را افزایش دهند

مواد غذایی حاوی کافئین

مواد غذایی حاوی کافئین می توانند تعداد ضربان قلب را افزایش دهند. کافئین محرک سیستم مرکزی اعصاب است و می تواند مغز و سیستم عصبی را تحریک کند. این وضعیت باعث افزایش تعداد ضربان قلب می شود. اگر به فشار خون بالا یا نامنظمی تپش قلب مبتلا هستید، تا حد امکان از مصرف هر نوع خوراکی کافئین دار خودداری کنید و یا مصرف آنها را به حداقل برسانید. کافئین در قهوه، چای سیاه، چای سبز، برخی از نوشابه های گازدار (بویژه کولاها)، نوشیدنی های انرژی زا و شکلات وجود دارد.

تئوبرومین موجود در شکلات

تئوبرومین یکی دیگر از محرک های سیستم عصبی است که به طور طبیعی در شکلات و خوراکی های با طعم شکلات (مانند بستنی، کیک، آبنبات، شکلات داغ و شیر شکلاتی) وجود دارد. بنابر تحقیقات سال 2013، تئوبرومین بسته به دوز مصرفی اش، ضربان قلب را افزایش می دهد؛ یعنی هرقدر تئوبرمین بیشتری مصرف کنید، ضربان قلب تان افزایش بیشتری نشان می دهد. اگر شما به تپش قلب بالا مبتلا هستید، از مصرف شکلات تا حد ممکن خودداری کنید.

مصرف بیش از حد شکر

مصرف خوراکی هایی که قند خون را افزایش دهد و یا سرعت افزایش قند خون را بالا ببرد، می تواند ضربان قلب را افزایش دهد. بنابر بررسی های محققان، قند خون بالا در عملکرد مناسب رگ های خونی اختلال ایجاد کرده و موجب افزایش ضربان قلب و فشار خون می شود.

از غذاهایی که فشار خون را افزایش می دهند می توان به غذاهای حاوی کربوهیدرات بالا و بویژه کربوهیدرات های ساده اشاره کرد. نوشیدنی های پرشکر، آبنبات، دسرهای شیرین، غذاهای فوری، نان سفید، ماکارونی و برنج سفید، همگی به سرعت قند خون را افزایش می دهند. این نوع خوراکی ها را باید بسیار کم مصرف کرد. به جای آنها می توان از نان گندم کامل، سبزیجات و لوبیاها استفاده نمود؛ زیرا آنها بیشتر حاوی کربوهیدرات های پیچیده هستند و از قندهای ساده کمتر دارند.

الکل

مصرف نوشیدنی های الکلی می تواند موجب بی نظمی در ضربان قلب شود. بی نظمی زمانی رخ می دهد که قلب یا بیش از حد تپش دارد، ویا تپش آن بسیار کم است. افرادی که الکل مصرف می کنند، قلب های بسیار ضعیفی دارند. وقتی قلب ضعیف شود، افراد دچار مشکلات بی نظمی قلبی از جمله فیبریلاسیون دهلیزی، فلوتر دهلیزی و تندتپشی بطنی می شوند. قلب ممکن است زمانی که فرد مصرف نوشیدنی الکلی را قطع می کند، به حالت عادی برگردد و خطر بی نظمی ضربان آن کم شود. الکل به سلول های قلب صدمه زده و تپش قلب را بالا می برد.

 

تپش قلب بعد از غذا خوردن, خوراکی هایی که باعث تپش قلب می شوند

از بهترین روش ها برای داشتن ضربان قلب نرمال، خوردن غذاهای حاوی مواد معدنی است

برخی از گیاهان دارویی

برخی از گیاهان دارویی مانند افدرا (که در درمان سرماخوردگی و حساسیت ها به کار می رود)، می توانند موجب افزایش فشار خون شده و تپش قلب را دچار بی نظمی کنند. این گیاه حتی می تواند منجر به حملات قلبی، سکته و در برخی موارد مرگ شود.

فلفل های تند

بنابر نظر محققان مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، فلفل های هندی می توانند از بی نظمی ضربان قلب پیشگیری کنند. بی نظمی قلب می تواند منجر به کاهش جریان خون در مغز و دیگر اندام های بدن شود. کپسایسین موجود در این فلفل های تند می تواند گردش خون را بهبود بخشیده و از تپش ناهنجار قلب پیشگیری کند.

اسیدهای چرب امگا3

برخی از خوراکی های گیاهی مانند گردوها و روغن های سبزیجات، حاوی اسیدهای چرب آلفا لینولنیک اسید (ALA) یعنی نوعی اسید امگا3 هستند. ماهی هم دارای چند نوع اسید چرب امگا3 است. با مصرف این نوع مواد خوراکی می توانید نرخ تپش قلب تان را پایین بیاورید. در حقیقت اسیدهای امگا3 اثری مستقیم روی انقباض ماهیچه های قلب داشته و موجب کاهش ضربان قلب می شوند. ماهی ها و بویژه انواع قزل آلا، سالمون، تن، خالمخالی، شاه ماهی و ماهی سفید سرشار از اسیدهای چرب امگا3 هستند.

مصرف فیبر

داشتن چربی خون (تری گلیسرید) بالا، می تواند ضربان قلب را افزایش دهد. در حقیقت همین چربی ها می توانند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را بالا ببرند؛ اما مصرف غذاهایی که تری گلیسرید کمی دارند و همچنین مصرف گندم کامل و برنج قهوه ای و جوی دوسر، می توانند از چربی خون کاسته و ضربان قلب را بهبود بخشند. فیبرهای رژیمی مانند لوبیاها، جو دوسر، دانه های کتان، سبوس برنج، میوه ها و سبزیجات از چربی تری گلیسرید موجود در خون می کاهند.

مواد معدنی

یکی از بهترین روش ها برای داشتن ضربان قلب نرمال، خوردن غذاهای حاوی مواد معدنی چون منیزیم و کلسیم است. این مواد معدنی می توانند ضربان قلب را منظم کنند. کلسیم موجود در قلب و رگ های خونی، باعث انقباض ماهیچه های آنان شده و منیزیم می تواند آنها را از حالت انقباض درآورد. با خوردن مواد غذایی مانند سبزیجات سبز، بروکلی، سیب زمینی آب پز و ماهی سالمون، می توانید از هر دو ماده معدنی به اندازه کافی دریافت کنید. همچنین مصرف لبنیات کم چرب، به اندازه کافی کلسیم به بدن تان می رساند. آجیل، مغزدانه ها، لوبیاها و گندم کامل هم سرشار از منیزیم هستند.

آووکادو

آووکادو سرشار از منیزیم و پتاسیم است. البته موز و مرکبات نیز سرشار از پتاسیم هستند؛ اما آووکادو علاوه بر پتاسیم دارای چربی های مفید هم هست. با مصرف این خوراکی می توانید ضربان قلب تان را در حالت عادی و منظم حفظ کنید.

آب

وقتی بدن به اندازه کافی آب داشته باشد، جلوی غلیظ شدن خون را می گیرد و گردش خون در بدن بسیار بهتر می شود. اما بدن هنگام کم آبی برای بیرون فرستادن مواد زاید و حفظ ضربان قلب در حالت نرمال، به سختی می افتد. پس تا جایی که بدن تان لازم دارد، آب بنوشید.

 

منبع:salamatnews.com

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.