// ۰۲ اسفند ۰۱ ، ۰۱:۲۹

در همان زمانی که شرکت «جنرال موتورز ایران» نامش را ابتدا به «خودروسازی ایران» و سپس به «پارس خودرو» تغییر داد، مذاکرات ایرانی‌ها با ژاپنی‌ها نیز شروع شده بود تا اینکه در اوایل دهه 60 شمسی، نیسان پاترول به عنوان اولین نتیجه این مذاکرات به خط تولید پارس خودرو آمد. البته تاریخچه تولیدات پارس خودرو نشان می‌دهد که پاترول از سال 1365 در این شرکت به تولید رسیده اما واقعیت این است که چندین سال زودتر از این تاریخ، اولین نسخه‌های پاترول به ایران رسیده بود و از آنجایی که آمدن پاترول به کشورمان، مصادف شده بود با شروع جنگ ایران و عراق، به همین دلیل خیلی‌ها معتقدند که پاترول، در ابتدا برای اهداف نظامی به ایران آمده بود ولی بعدها سر از خیابان‌‌های شهر درآورد. پاترول‌های 4در پارس خودرو، که در ابتدای تولیدشان به «پاترول استیشن» معروف شده بودند، از نسل سوم (اتاق 160) هستند. این ژاپنی ابتدا با موتور شش سیلندر 12 سوپاپ P40 نیسان تولید می‌شد اما اواخر دهه 60 شمسی، پارس خودرو تصمیم گرفت تا از موتور پاترول‌های 2 در برای پاترول 4 در نیز استفاده کند و به این ترتیب، موتور چهار سیلندر Z24 روی مدل‌های استیشن قرار گرفت و حتی پاترول تا آخرین سال تولیدش، با همین موتور عرضه می‌شد. درباره موتورهای استفاده شده در پاترول‌های پارس خودرو، باید چند نکته بسیار مهم را بدانید: نکته اول اینکه موتور 4 سیلندر کاربراتوری 8 سوپاپ پاترول، در واقع نسخه اولیه از همان موتوری بود که سایپا به مدت چهار دهه، برای وانت نیسان زامیاد نیز استفاده ‌کرد. نکته دوم اینکه در اواسط دهه 70 شمسی، پارس خودرو هم عرضه موتور 6 سیلندر را متوقف کرد و هم موتور ژاپنی Z24 را از دل پاترول‌های 4 سیلندر برداشت و به جای آن از موتور ایرانیزه‌شده ساخت مگاموتور بهره گرفت که البته همچنان از نوع کاربراتوری بودند. نکته سوم اینکه پاترول‌های استیشن 4 سیلندر به دلیل عدم تناسب وزن و قدرت، هیچوقت به محبوبیت بالای مدل‌های 6 سیلندر دست پیدا نکردند. جالب است بدانید که هرچند اکثر پاترول‌های پارس خودرو، گیربکس دستی 1+4 دنده دارند ولی در عین حال، می‌توان پاترول‌هایی را در بازار کشورمان پیدا کرد که با تلاش مالکان خوش‌ذوقشان، گیربکس دستی 1+5 دنده یا حتی گیربکس اتوماتیک 1+3 دنده دارند. دوباره به داستان پاترول برگردیم؛ پارس خودرو در سال 1366 مدل‌های هاردتاپ پاترول (2در) و همچنین مدل آمبولانس پاترول‌ را ساخت و در سال 1367 نیز تولید وانت پاترول را شروع کرد. سپس از اوایل دهه 70 شمسی، امکانات جدیدی روی پاترول‌هایش گذاشت که مهم‌ترین‌شان عبارتند از: رینگ و لاستیک اسپرت، هیدرولیکی‌شدن فرمان، اضافه‌شدن کولر و همچنین اضافه‌شدن زاپاس‌بند به روی درب صندوق عقب.

https://bama.ir/car-reviews/nissan/patrol4doorir-specs-1388-6cylinder

این خودرو در کلاس خودروهای شاسی بلند قرار می گیرد و می توان گفت خودرویی آفرود است و از ایمنی بالایی برخوردار است اما معایبی هم دارد که می توان به مواردی مثل : شتاب کم در برابر مصرف سوخت بالای آن به ویژه در شهر ، استفاده از قطعات بی کیفیت در داخل کابین و خشکی سیستم فنربندی یا همان تعلیق آن اشاره کرد

مشخصات نیسان پاترول چهار در

کلاس بدنه
شاسی بلند
انتقال نیرو
دو دیفرانسیل
نوع جعبه دنده
4 سرعته دستی
حداکثر توان
140 اسب بخار
تنفس موتور
تنفس طبیعی
تعداد سیلندر
6 سیلندر

داخل نیسان پاترول چهار در

خودروهای آفرودر معمولاً دوام و کارایی را در اولویت قرار میدهند و همین باعث می‌شود کابین آنها ساده‌تر و زمخت‌تر از کراس‌اوورهای فانتزی (در یک رده قیمتی مشابه) باشد. حال تصور کنید با خودرویی روبرو هستیم که بیش از 40 سال از زمان طراحی آن می‎گذرد؛ یعنی در دورانی که حتی سدان‌های لوکس هم خیلی ساده‌تر از امروز بودند این ماشین قصد داشته قلچماق‌ ظاهر شود! نتیجه‌ همان چیزی است که در تصاویر مشاهده می‌کنید. یک سری خطوط صاف و ساده با کمترین میزان خلاقیت و حداقل هیجان داشبورد را تشکیل داده‌اند؛

  • مزایای نیسان پاترول چهار در

    • بازار دست دوم
    • کابین جادار و بزرگ
    • قطعات یدکی جایگزین
    • تعلیق نرم‌تر از پاترول 2در
    • گیربکس و دیفرانسیل قدرتمند

شاسی مستقل و قابلیت آفرود مناسب، دوام بالا، اتاق جادار و خانوادگی، فراوانی قطعات یدکی در قیاس با آفرودرهای هم سن و سال، پیشرانه قوی‌تر از نسخه 4 سیلندر

 

  • معایب نیسان پاترول چهار در

    • ایمنی سرنشینان
    • مصرف سوخت
    • نفوذ صدای موتور به کابین
    • صندلی‌های خسته کننده
    • تعلیق نامناسب برای شهر
    • موتور کم قدرت در نسخه 4 سیلندر

قدیمی بودن مدل‌های تولیدی و کمبود نمونه‌های سالم، مصرف سوخت بسیار زیاد، سواری خشک، نفوذ شدید صدای پیشرانه به داخل اتاق، طراحی بسیار ساده کابین، ایمنی پایین (نسبت به خودروهای روز جهان)، کمبود آپشن‌های جانبی

 

مشخصات فنی ( آگهی خرید و فروش پاترول در سایت بوق https://boogh.ir/category/1332 )

 مشخصات / مدل پاترول  6 سیلندر  پاترول 4 سیلندر
موتور 6 سیلندر   4 سیلندر
حداکثر قدرت 113 اسب بخار 103 اسب بخار
حداکثر گشتاور 235 نیوتن متر –  نیوتن متر
حجم موتور 2826 سی سی 2389 سی سی
 تعداد سوپاپ 12 8
جعبه دنده 5 دنده دستی
شتاب ۰ تا 100 17.1 ثانیه  – ثانیه
حداکثر سرعت 145 کیلومتر در ساعت  -کیلومتر در ساعت
 وزن خالص 1980 کیلوگرم  -کیلوگرم
فاصله محورها  2970 میلی متر 2350 میلی متر

دلایل خرید نیسان پاترول

1-موتورهای پر قدرت

2-مناسب برای طبیعت گردی و افرود

3-دوام بالا و اتاقی بزرگ

4-شاسی مقاوم

 

 

دلیل نخریدن نیسان پاترول

1-مصرف سوخت بیش از حد

2-کمبود قطعات یدکی و مصرفی در اغلب اوقات

3-عدم حضور در خطوط تولید و قدیمی بودن

4-ایمنی ضعیف

 

مشخصات فنی نیسان ‏پاترول چهار در

  • محور محرکدو دیفرانسیل پارت تایم
  • گیربکس4 دنده دستی با دنده کمکی
  • پیشرانه6 سیلندر P40 کاربراتوری
  • حجم موتور4 لیتر

عملکرد فنی نیسان ‏پاترول چهار در

  • قدرت140 اسب‌بخار
  • گشتاور290 نیوتن‌متر
  • شتاب17 ثانیه
  • سرعت150 کیلومتر برساعت
  • مصرف ترکیبی17 لیتر در صد کیلومتر
تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.