// ۲۴ مهر ۰۱ ، ۰۰:۳۷

بهترین زمان مراجعه به دکتر مغز و اعصاب

به طور معمول، در صورت مشکوک شدن به یک بیماری عصبی، دکتر مغز و اعصاب به شما در درمان آن کمک می‌کند. هنگام ملاقات با پزشک باید هر گونه نگرانی، حتی اگر جزئی باشد، را با او در میان بگذارید. صادق بودن در مورد علائمی مانند لرزش، از دست دادن حافظه، تغییرات خلقی، از دست دادن میل جنسی، مشکلات بلع، و سایر بیماری‌ها می‌تواند بسیار مهم باشد. حال، سوال اصلی اینجاست که کار دکتر مغز و اعصاب چیست و برای درمان چه بیماری هایی باید به او مراجعه کرد؟ آیا زمان دقیقی برای مراجعه به پزشک پیشنهاد می‌شود؟ برای دانستن پاسخ این سوالات ما را تا انتهای مطلب همراهی کنید.

متخصص مغز و اعصاب

بهترین زمان مراجعه به دکتر مغز و اعصاب

متخصصان مغز و اعصاب افراد را به دلایل مختلف ویزیت می‌کنند. اگر شما یا عزیزانتان هر یک از علائم ذکر شده در زیر را تجربه می‌کنید، باید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

میگرن‌های مکرر

سردردها معمولاً دلیلی برای نگرانی نیستند. با این حال، اگر سردردهای شدید و مکرر دارید، متخصص مغز و اعصاب می‌تواند به شما در یافتن دلیل و راهی برای مدیریت آن‌ها کمک کند. علائم میگرن شامل درد ضربان‌دار، حساسیت به نور و صدا، سرگیجه و حالت تهوع می‌شود.

 

سرگیجه یا مشکلات تعادل

منگی و سبکی سر از مهمترین علائم سرگیجه به شمار می‌روند که می‌توانند به دلایل متعددی رخ دهند. این علائم ممکن است به خاطر سوءتغذیه یا عدم خواب کافی رخ دهند. هنگامی که احساس چیزهای اطراف شما دور سرتان می‌چرخند یا احساس گیجی می‌کنید، عاقلانه است که دلیل آن را مشخص کنید. سرگیجه می‌تواند هنگام بروز بیماری‌های قلبی عروقی، آسیب‌های سر، یا بیماری پارکینسون رخ دهد.

 

از دست دادن بینایی

افراد مسن معمولا با کاهش تدریجی بینایی همراه هستند و مستعد ابتلا به آب مروارید و گلوکوم می‌باشند. هنگامی که از دست دادن بینایی ناشی از مشکلات سیستم عصبی باشد، علت آن معمولا مولتیپل اسکلروزیس است. مراجعه به دکتر مغز و اعصاب در چنین شرایطی می‌تواند کمک کننده باشد.

 

تشنج

برای یافتن علت تشنج، متخصص مغز و اعصاب ممکن است از آزمایش مغز و تصویربرداری استفاده کند. در حالی که تشنج همیشه نتیجه یک اختلال عصبی نیست، توصیه می‌شود علت آن‌ها را بدانید. به طوری که برای مدیریت آن‌ها باید شدت آن‌ها را مشخص کنید.

 

آسیب مغزی یا آسیب نخاعی

مصدومیت‌های ورزشی و تصادفات رانندگی دو عامل اصلی آسیب‌های مغزی و نخاعی هستند. اگر شما یا یکی از اطرافیانتان دچار حادثه شده‌اید، باید نسبت به علائمی چون سردرد، سرگیجه، تشنج، از دست دادن هوشیاری و از دست دادن حرکت هوشیار باشید.

دکتر مغز و اعصاب می‌تواند یک برنامه درمانی برای کمک به علائم فوق ارائه دهد. بسته به شدت آسیب، برنامه درمانی ممکن است شامل دارو، فیزیوتراپی و درمان سلامت روان باشد.

 

درد عصبی

هنگامی که اعصاب شما در اثر صدمه یا بیماری‌هایی مانند دیابت آسیب ‌بینند، ممکن است درد نوروپاتیک را تجربه کنید. درد ممکن است حالت رفت و برگشتی داشته باشد، اما اغلب مزمن است. لذا، مصرف داروهای مسکن بدون نسخه و رایج هیچکدام از علائم درد، گزگز و سوزش را تسکین نمی‌دهند.

 

بی حسی یا ضعف

دلایل زیادی برای بی حسی و ضعف عضلانی وجود دارد. این امر می‌تواند چیزی به سادگی فقدان گردش خون از نحوه نشستن شما گرفته تا چیزهای پیچیده‌تر مانند بیماری تیروئید، اختلال عصبی عضلانی یا سکته مغزی باشد. تنها راه تشخیص و ربط دادن آن به بیماری‌های اعصاب مراجعه به دکتر مغز و اعصاب است.

 

مشکلات حرکتی

تکان‌های ناخواسته، مشکل در راه رفتن، لرزش، مشکلات حرکتی یا حفظ تعادل می‌تواند نشانه‌ای از مشکل سیستم عصبی باشد.

در حالی که این‌ها همچنین می‌توانند عوارض جانبی مصرف دارو یا اضطراب باشند، ممکن است بخواهید در صورتی که زندگی روزمره شما را تحت تاثیر قرار می‌دهند به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید.

 

از دست دادن حافظه

بروز برخی از اختلالات حافظه و فراموشی با افزایش سن مرتبط هستند. اما زمانی که زندگی روزمره را تحت تاثیر قرار دهند تبدیل به یک مشکل بزرگ می‌شوند. کاهش ناگهانی شناختی می‌تواند نشانه آلزایمر یا زوال عقل باشد.

 

مشکلات خواب

بی خوابی، اضطراب، کلافگی و آپنه خواب شرایطی هستند که نیاز به درمان دارند. دکتر مغز و اعصاب با معاینات مختلف می‌تواند دلیل آن را کشف کند. به طور کلی، اغلب مشکلات ناشی از خواب به اختلالات عصبی مانند نارکولپسی مرتبط هستند.

 مراجعه به متخصص مغز و اعصاب

در طول معاینه عصبی چه اتفاقی رخ می‌دهد؟

در طول معاینه عصبی، سیستم عصبی با استفاده از ابزارهایی مانند چراغ‌ها و چکش‌های رفلکس ارزیابی می‌شود. وسعت معاینه به سن یا وضیعت بیمار و مشکلاتی که او تجربه می‌کند بستگی دارد.

 

متخصص مغز و اعصاب موارد زیر را در طول معاینه آزمایش می‌کند:

 

  • مهارت‌های حرکتی
  • مهارت‌های حسی
  • تعادل
  • هماهنگی
  • رفلکس‌ها
  • وضعیت روانی
  • عملکرد اعصاب

 

مشاوره برای بیماران جدید معمولا بیش از یک ساعت و معاینه بعدی بیش از چهل دقیقه طول می‌کشد.

سخن پایانی

در این مطلب شما را با علائمی که نیاز به مشورت با پزشک دارند، آشنا کردیم. در صورتی که هر کدام از علائم فوق را تجربه کردید، حتما با دکتر مغز و اعصاب مشورت کنید. پزشک با انجام معاینات تخصصی ریشه بیماری را کشف و روند درمان را آغاز می‌کند.

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.