// ۲۹ فروردين ۰۱ ، ۱۳:۴۷

کار دکتر مغز و اعصاب چیست و برای درمان چه بیماری هایی باید به او مراجعه کرد؟

پزشکی که بعد از گذراندن 4 سال دوره پزشکی عمومی به دنبال گذراندن دوره تخصص در رشته مغز و اعصاب میرود بعد از گذراندن دوره به مدرک تخصص مغز و اعصاب دست پیدا می­کند و به عنوان متخصص مغز و اعصاب و یا نورولوژیست شناخته می شود

با توجه به اینکه سیستم عصبی و مغز یکی از مهم­ترین بخش­ها و ارگان­های بدن هستند، شناسایی علائم و مواردی که ممکن است سلامت آن­ها را تحت تاثیر قرار دهد بسیار مهم است. همچنین اگر بیماری خاصی سلامت این اندام­ها را تهدید کرد می­بایست حتما و سریعا به منظور درمان آن­ها اقدام نمود. چرا که بیماری­های مختص اعصاب و مغز از جمله بیماری­های پیشرونده هستن و می­بایست حتما قبل از بروز علائم اصلی شروع به درمان آن­ها نمود.

 

 کار دکتر مغز و اعصاب

 

اینگونه بیماری­ها در صورتی که قبل از بروز علائم اصلی و قبل از گسترده تر شدن در مسیر درمان قرار بگیرند به راحتی درمان می­شوند اما اگر آن­ها را نادیده بگیرید و اجازه پیشرفت به آن­ها بدهید به مرحله­ای می رسند که درمانشان بسیار سخت و در برخی موارد غیر­قابل انجام خواهد بود.

درمان این بیماری­ها و تحت نظر قرار دادن بیماران مشکوک به بیماری­های مغز و اعصاب بر عهده دکتر متخصص مغز و اعصاب است که می توان با استفاده از دانش خود و تجربه کسب کرده و به شناسایی و درمان بیماران این حوزه بپردازد.

 

دکتر مغز و اعصاب چه بیماری هایی را درمان می کند؟

یک دکتر مغز و اعصاب با دانش و مهارت­های کسب کرده درباره عملکرد سیستم عصبی بدن و ارتباطات پیچیده آن می­تواند محل دقیق و نوع بیماری به وجود آمده را تشخیص دهد. تشخیص بیماری­ها و درمان آن­ها با توجه به سوالاتی که از بیمار پرسیده می شود و با توجه به آزمایشات و تست­های انجام شده مانند انواع روش­های پاراکلینیکی مانند سی تی اسکن مغزی، MRI، سونوگرافی داپلر عروق مغزی و نوار مغزی و نوار عصب، انجام می­پذیرد.. همچنین قسمت گفته شده به پایین تر منتقل شود. بعد از تیتر دکتر مغز و اعصاب چه بیماری هایی را درمان می کند به همراه اسم بیماری ها

در این میان بیماری­هایی که برای درمان آن­ها می توانید به دکتر متخصص مغز و اعصاب مراجعه نمایید به شرح زیر هستند:

  1. انواع سرگیجه­های مکرر و متناوب
  2. تشنج و صرع
  3. انواع اختلال­های موقت و مکرر در هنگام راه رفتن
  4. سردرد­­های مختلف مانند سردرد­های تنشی، میگرن و...
  5. بیهوشی و کاهش سطح هوشیاری
  6. انواع اختلالات حافظه مانند آلزایمر و...
  7. بیماری­ های مختلف مرتبط با عروق مغزی مانند سکته مغزی، تنگی عروق مغزی، خونریزی عروق مغزی و...
  8. بیماری هایی ک در حرکت اختلال ایجاد می کنند مانند پارکینسون
  9. انواع لرزش در ناحیه های مختلف بدن خصوصا دست ها و سر
  10. انواع بیماری های مرتبط با ستون فقرات مانند اسپاسم عضلات، کمردرد های ناشی از بیرون زدگی و یا فشار بر روی دیسک ها و گردن درد
  11. اختلالات تکلم و صحبت کردن
  12. بیماری های که در آن عصب ها دچار اختلالات می شوند مانند MS
  13. انواع بیماری های عضلانی در قسمت های مرتبط با مغز و نخاع مانند بیماری های التهابی و مادرزادی
  14. اختلالات عصبی که در آن احساسی مانند گز در قسمت های مختلف بدن و یا گر گرفتگی و بیحسی اندام ها
  15. انواع اختلالات خواب مانند بی خوابی های متناوب و تکرار شونده و عدم امکان خواب عمیق و...

بیماری هایی نیز وجود دارند که به طور کلی در دسته بیماری هایی که از اختلال ارگانیک سیستم عصبی مرکزی و محیطی ناشی نمی شوند، این بیمار ها در حیطه تخصصی روانپزشکان قرار دارند و جزو بیماری های روان محسوب می شوند. از جمله این بیماری ها می توان به انواع افسردگی ها، بیماری های ناشی از اضطراب و یا خود اضطراب، استرس، انواع وسواس و... اشاره کرد.

 

پزشک متخصص مغز و اعصاب

 

آیا پزشک متخصص مغز و اعصاب با جراح مغز و اعصاب متفاوت است؟

دانستن این نکته حائز اهمیت است و باید بدانید که نورولوژیست ها و یا متخصصان مغز و اعصاب جراحی های این حوزه را انجام نمی دهند و تنها در تشخیص بیماری های این حوزه و درمان آن ها فعالیت می نمایند. در این بین اگر بیماری نیاز به انجام جراحی مغز و اعصاب پیدا کند و نیاز به انجام جراحی هایی مانند برداشتن تومور های خوش خیم یا بدخیم مانند تومور های مغزی، بهبود صدمات مختلف وارد شده به ستون فقرات یا گردن و... را داشته باشد توسط پزشک متخصص مغز و اعصاب به پزشک جراح مغز و اعصاب ارجاع داده می شود.

 

پزشک متخصص مغز

 

چه زمانی به پزشک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنیم؟

در رابطه با زمان مراجعه به پزشک مغز و اعصاب همیشه سوالاتی وجود دارد که از جانب بیماران مطرح می شود. جواب سوال عنوان شده نیاز به شناخت علائم مرتبط با بیماری های مغز و اعصاب دارد. پس از شناخت علائم مرتبط با بیماری های مغز و اعصاب، می توانید با مشاهده علائم مرتبط با این بیماری ها در خود و یا نزدیکان، به پزشک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید.

البته در بسیاری از موارد نیز افراد با مراجعه اولیه به پزشک عمومی یا پزشک متخصص داخلی از علائم بیماری خود آگاه می شوند و سپس توسط پزشک عمومی و یا پزشک متخصص داخلی به پزشک متخصص مغز و اعصاب ارجاع داده می شوند.

 

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.