// ۲۴ مهر ۰۱ ، ۰۰:۴۴

برای چه بیماری هایی باید به دکتر مغز و اعصاب مراجعه کرد؟

اختلالات و شرایط عصبی می‌توانند نحوه حرکت، صحبت یا تفکر شما را تغییر دهند. علائم عصبی بستگی به این دارد که چه بخشی از سیستم تحت تأثیر قرار گرفته است. ممکن است درد و تغییراتی را در هر یک از حواس پنج گانه خود تجربه کنید. دکتر مغز و اعصاب تخصص لازم برای تشخیص و درمان طیف وسیعی از شرایط را دارد. در اینجا چند دلیل برای مراجعه به متخصص مغز و اعصاب آورده شده است.

مراجعه به پزشک مغز و اعصاب برای درمان بیماری

چه زمانی به دکتر مغز و اعصاب مراجعه کنیم؟

بیماری های قابل درمان توسط پزشکان مغز و اعصاب بسیار زیاد هستند. با این حال، ممکن است تنها در برخی مواقع نیاز باشد تا به آن‌ها مراجعه کنید. لذا، در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که کار دکتر مغز و اعصاب چیست و برای درمان چه بیماری هایی باید به او مراجعه کرد؟

 

درمان درد نوروپاتی

این درد زمانی اتفاق می‌افتد که اعصاب در اثر آسیب یا بیماری دچار مشکل شود. دیابت به عنوان رایج‌ترین علت بروز این آسیب شناخته می‌شود. درد نوروپاتیک معمولا با گزگز کردن، سوزش یا تیر کشیدن همراه است. درد نوروپاتیک می‌تواند ناشی از آسیب به نخاع نیز باشد. این نوع درد همچنین پس از سکته مغزی رخ می‌دهد. متاسفانه، مصرف قرص‌های مسکن درد نوروپاتی را درمان نمی‌کنند. لذا، تنها متخصص مغز و اعصاب می‌تواند به شما در یافتن بهترین روش درمانی کمک کند.

میگرن

سردردهای مکرر و شدید یکی از دلایل رایج مراجعه به دکتر مغز و اعصاب است. در بسیاری از موارد، این نوع سردردها تحت عنوان میگرن شناخته می‌شوند. میگرن می‌تواند در اغلب اوقات رخ دهد، به طوری که از چند ساعت تا چند روز طول بکشد. در این شرایط، فرد با درد ضربانی همراه خواهد شد و همچنین ممکن است احساس تهوع داشته باشد. همچنین، احتمال داشتن حساسیت به نور، بوهای قوی یا صداهای بلند بسیار زیاد است.

بسیاری از افراد مبتلا به میگرن ممکن است نتوانند به سادگی آن را از سایر بیماری‌ها تشخیص دهند. لذا، مراجعه به یک متخصص مغز و اعصاب باتجربه می‌تواند به شما در یافتن علت و راه‌های جلوگیری از سردرهایتان کمک کند. به طور کلی، مصرف غذاهای ناسالم و داشتن استرس از مهمترین محرک‌های بروز میگرن به شمار می‌روند.

 بیماری های مغز و اعصاب

درمان تشنج توسط دکتر مغز و اعصاب

تشنج اختلالاتی است که در مغز انسان رخ می‌دهد. این اختلالات می‌توانند باعث بروز احساسات عجیب، حرکات کنترل نشده یا از دست دادن هوشیاری شوند. دکتر مغز و اعصاب برای یافتن علت آن ممکن است آزمایش مغز و تصویربرداری را تجویز کند. گاهی اوقات درمان علت بروز این اختلالات می‌تواند بیماری تشنج را متوقف کند. با این حال، برخی از مشکلات خاص مانند صرع که باعث تشنج می‌شوند، می‌توانند به صورت طولانی ‌مدت در فرد باقی بمانند. داروهای زیادی برای جلوگیری یا کاهش تشنج وجود دارند که تنها باید توسط متخصصین مغز و اعصاب تجویز شوند. همچنین روش‌هایی وجود دارد که ممکن است برای درمان تشنج موثر باشند. بهترین متخصص مغز و اعصاب همیشه به دنبال کارآمدترین روش‌های درمان برای شما خواهد بود و به شما در مدیریت این بیماری کمک می‌کند.

 

درمان آسیب های مغزی یا نخاعی

تصادفات، زمین خوردن و مصدومیت‌های ورزشی همواره به عنوان اصلی‌ترین عوامل آسیب به مغز یا نخاع شناخته می‌شوند. علائم چنین بیماری‌های بستگی به میزان آسیب‌های وارد شده به اعضای بدن دارد. آسیب‌های مغزی می‌تواند باعث سردرد، سرگیجه، تشنج و از دست دادن هوشیاری شود. آن‌ها می توانند منجر به تغییراتی در رفتار، تفکر و حافظه نیز شوند.

در آن سو، آسیب‌های نخاعی می‌توانند باعث ضعف و بی حسی در حرکات شوند. متخصص مغز و اعصاب در چنین شرایطی یک برنامه درمانی برای درمان و مراقبت از شما تدوین می‌کند. این ممکن است شامل دارو درمانی، فیزیوتراپی و درمان سلامت روان باشد.

 

درمان پارکینسون

پارکینسون شامل از دست دادن سلول‌های مغزی است که ماده شیمیایی دوپامین را در این ناحیه مهم تولید می‌کنند. مغز برای حرکات طبیعی بدن به دوپامین نیاز دارد. سن اکثر افرادی که به پارکینسون مبتلا می‌شوند از مرز 60 سال گذشته‌ است. علائم پارکینسون شامل لرزش، حرکات سفت یا آهسته اعضای بدن و کلافگی است. هیچ آزمایش خانگی خاصی برای تشخیص زودهنگام پارکینسون وجود ندارد، اما دکتر مغز و اعصاب می‌تواند این بیماری را پس از یک معاینه کامل تشخیص دهد. متخصص مغز و اعصاب همچنین می‌تواند به شما در یافتن بهترین دارو و روش‌های درمانی موثر کمک کند.

 

درمان اختلالات حافظه یا آلزایمر

برخی از اختلالات حافظه با بالا رفتن سن رخ می‌دهند. اختلال حافظه زمانی نگران کننده می‌شود که بر زندگی روزمره شما تأثیر بگذارد. این اختلالات می‌توانند ناشی از تغییرات در مغز شما باشند. آن‌ها معمولاً به آرامی شروع می‌شوند و با گذشت زمان بدتر می‌شوند. این تغییرات باعث ایجاد حالتی به نام زوال عقل می‌شود.

بیماری آلزایمر شایع‌ترین نوع زوال عقل است. برای تشخیص این بیماری مراجعه به متخصص مغز و اعصاب بهترین کار است. پزشک برای تشخیص آن ابتدا از معاینات عصبی کامل کمک می‌گیرد. در صورت تشخیص زوال عقل، دکتر مغز و اعصاب با تجویز داروهای مختلف به کند کردن روند رو به رشد بیماری کمک می‌کند. این داروها ممکن است موجب کاهش علائمی مانند اضطراب یا بی‌قراری شوند.

متخصص مغز و اعصاب

سخن پایانی

به یاد داشته باید که متخصص مغز و اعصاب به عنوان جراح شناخته نمی‌شوند، اما بسیاری از آزمایشات عصبی مختلف را انجام می‌دهد و در صورت لزوم با جراح مغز و اعصاب همکاری می‌کند. در صورتی که با مشکلات عصبی همراه هستید، می‌تواند با مراجعه به دکتر مغز و اعصاب به تشخیص علائم و درمان آن‌ها کمک کنید. 

 

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.