// ۲۳ آذر ۰۱ ، ۱۸:۴۱

آیا زایلن برای پوست مضر است

آیا زایلن برای پوست مضر است

زایلن یک ماده شیمیایی می باشد و مواد شیمیایی بطور ذاتی دارای عناصری است که برای بدن مضر می باشد. این ماده نیز کاملا بی رنگ و شیرین است که به راحتی شعله ور می شود. خیلی از افراد فکر می کنند که با بو کردن مواد شیمیایی می توانند متوجه مضر بودن یا نبودن آن شوند در حالیکه این اصلا درست نمی باشد.

بعضی از افراد هنگام خرید زایلین به بوی آن توجه می کنند و برای شناسایی اصل بودن یا نبودن مواد شیمیایی سعی می کنند که بوی آنرا استشمام کنند که این مورد روش مناسبی برای تشخیص زایلن نمی باشد.

قرار گرفتن در معرض زایلن می تواند چشم، بینی، پوست و گلو را تحریک کند. زایلن همچنین می تواند باعث سردرد، سرگیجه، گیجی، از دست دادن هماهنگی عضلات و در دوزهای بالا، مرگ شود.

افرادی که مجبورند دائما با زایلین کار کنند باید به این نکته توجه کنند که این ماده برای سلامتی آنها بسیار مضر می باشد و شیرین بودن بوی این ماده دلیلی برای بی ضرر بودن آن نیست.

زایلن در چه صنایعی کاربرد دارد؟

زایلن در بسیاری از صنایع استفاده می شود. در صنایع نفت و فرآوری چوب استفاده می شود. چند نمونه از کارگرانی که در معرض خطر قرار گرفتن در معرض زایلن هستند عبارتند از:

نقاشان و ماشین‌آلات مبلمان که از رقیق ‌کننده‌های رنگ، حلال‌ها، لاک‌ها و پاک‌کننده‌های رنگ استفاده می‌کنند.

کارکنان آزمایشگاه های زیست پزشکی که از آن به عنوان حلال برای رفع نمونه های بافت و شستشوی لکه ها استفاده می کنند.

کارگران درگیر در تقطیر و خالص سازی زایلن

کارگران شاغل در صنایع که از زایلن به عنوان ماده خام استفاده می کنند

کارگران پمپ بنزین و گاراژ خودرو از طریق قرار گرفتن در معرض فرآورده های نفتی

NIOSH توصیه می کند که کارفرمایان از سلسله مراتب کنترل ها برای جلوگیری از صدمات استفاده کنند. اگر در صنعتی کار می‌کنید که از زایلن استفاده می‌کند، لطفاً برچسب‌های شیمیایی و برگه‌های اطلاعات ایمنی همراه را برای اطلاعات خطر بخوانید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد کنترل قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی در محل کار، از صفحه NIOSH در مورد مدیریت ایمنی شیمیایی در محل کار دیدن کنید.

خطرات زایلین در صنایع

زایلن یک هیدروکربن معطر است که به طور گسترده در پردازش بافت، رنگ‌آمیزی و لغزش‌های پوششی در آزمایشگاه‌های بافت‌شناسی استفاده می‌شود. خطرات زایلن به خوبی مستند شده است و آن را به یک خطر شغلی بالقوه برای آسیب شناسان تبدیل می کند.

با توجه به محتاط شدن همه مشاغل دیگر از خطرات شغلی، حرفه تشخیص بیماری یکی از آخرین مشاغلی بود که خطرات را تشخیص داد و به آنها رسیدگی کرد. هدف این مقاله مروری بررسی سمیت زایلن و اقدامات ایمنی برای رسیدگی به خطرات، و بحث در مورد مزایا و معایب استفاده از جایگزین‌های مختلف است که ادعا می‌کنند به طور قابل‌توجهی ایمن‌تر، بهتر و سریع‌تر هستند.

ادتا 4 سدیم چیست؟

ادتا تترا سدیم یک اسید آمینه کربوکسیلیک بی رنگ و محلول در آب است. پایه مزدوج این اسید اتیلن دی آمین تترا استات است. سدیم Edta 4 به طور گسترده ای برای حل کردن آهک استفاده می شود. سودمندی این ماده به دلیل نقش آن به عنوان یک لیگاند شش ظرفیتی و عامل کیلیت است.

ادتا 4 سدیم یک عامل کیلیت است. ترکیبات آلی که یون‌های فلزی را در ساختارهای دایره‌ای (پروتوکلات‌ها) هماهنگ می‌کنند، به عنوان عوامل کیلیت شناخته می‌شوند. اکثر عوامل کیلیت حاوی اکسیژن، نیتروژن و گوگرد در مولکول خود هستند. کلات های پنج یا شش حلقه ای پایدارترین ساختار را دارند. در واکنش شلاتورهای رایج مانند اتیلن دی آمین، استیل استون و اکسین، چندین مولکول کمپلکس های هماهنگی با یون های فلزی تشکیل می دهند. ادتا که دارای اتم های هماهنگ کننده زیادی است، کلات های بسیار پایداری را بین مولکول های ادتا و یون های فلزی تشکیل می دهد.

این ترکیب برای تیتراسیون کیلاسیون و جداسازی یون های فلزی استفاده می شود. عوامل کیلیت مانند EDTA نیز برای پوشش یون های خاص، تثبیت فلزات در حلال های آلی و انجام کروماتوگرافی گازی یون های فلزی استفاده می شود.

نکات ایمنی در مورد ادتا 4 سدیم

ادتا 4 سدیم به خوبی از طریق پوست جذب نمی شود و استفاده از آن در لوازم آرایشی و محصولات مراقبت شخصی ایمن است. البته مواردی از حساسیت در برخی افراد نیز گزارش شده است. این ماده به شدت چشم را تحریک می کند و اگر به آرامی تجزیه شود می تواند برای محیط زیست مضر باشد.

اگر این محصول با پوست تماس پیدا کند، ممکن است باعث تحریک شود. بنابراین باید فوراً ناحیه مورد نظر را با آب فراوان به مدت 15 دقیقه شستشو دهید. این محصول باید در مکانی خنک و دارای تهویه مناسب و دور از نور مستقیم خورشید نگهداری شود. این به این دلیل است که هنگام احتراق گازهای سمی و تحریک کننده آزاد می کند.

این ماده برای جلوگیری از رشد کپک، میکروارگانیسم ها و اکسیداسیون به داروها اضافه می شود. این محصولات شامل مرطوب کننده ها، محصولات مراقبت از پوست و پاک کننده ها، شوینده ها، صابون های حمام، شامپو و نرم کننده، رنگ مو، سفید کننده مو و بسیاری دیگر از محصولات بهداشتی و زیبایی است.

به گفته سازمان غذا و داروی آمریکا و کارشناسان آرایشی، این ماده به دلیل جذب کم از طریق پوست، برای مصارف شخصی، آرایشی و پزشکی بی خطر اعلام شده است. علاوه بر این، در مطالعات انجام شده برای تایید ایمنی ادتا 4 سدیم، این ماده سرطان زا نیست و پوست یا چشم را تحریک نمی کند.

معرفی شرکت بازرگانی شیمی فرنو

“بازرگانی شیمی فرنو” بابهره گیری از نیروهای علمی و به روز دانشگاهی و نیز افراد مجرب و معتمد بازار؛ مصمم است تا با حمایت شما هموطنان در چرخه ی صنعت کشور و جلب اعتماد ملی طرحی نو در اندازد. بازرگانی فرنو براین باور است که با تلفیق علم روز ( بهره گیری مستمر از نخبگان وفرزانگان دانشگاهی) و تجربه و تعهد (همکاری ومشورت باخبرگان اقتصادی و صاحبان برند) افق های تازه ای درچرخه صنعتی کشور ترسیم نماید. این بازرگانی جلب حمایت و اعتماد عمومی را محصول ارائه خدمات بهینه و مطمئن دانسته و نوآوری و خلاقیت دربهبود کمی و کیفی محصولات را پشتوانه مطمئنی درعرصه رقابت می شمارد. نظارت وپیگیری مستمر در عرضه محصولات را لازمه مشتری مداری و تکریم مصرف کنندگان عزیز را در رضایت و اعتمادشان جستجو میکند.

منبع: سایت شیمی فرنو www.shimifarno.com

 

تنها امکان ارسال نظر خصوصی وجود دارد
تجدید کد امنیتی
نظر شما به هیچ وجه امکان عمومی شدن در قسمت نظرات را ندارد، و تنها راه پاسخگویی به آن نیز از طریق پست الکترونیک می‌باشد. بنابراین در صورتیکه مایل به دریافت پاسخ هستید، پست الکترونیک خود را وارد کنید.